Miért ragaszkodunk a megszokotthoz, ha nem is éri meg? A mentális horgonyzás jelensége
- Dátum: 2025.07.18., 05:05
- Szabó Máté
- képek: pexels
- érzés, lehorgonyzás, logikátlan, önzés, régi, új, vásárlás
Bizonyára találkoztunk már hamisnak érződő kedvezményekkel vagy félrevezető akciókkal a mindennapjaink során, csak nem tudtuk, hogy ennek az effektusnak neve is van: a mentális horgonyzás, azaz az anchoring effect. A jelenség a viselkedési torzítások egyike, mellyel a közgazdaságtan és a pszichológia területe is folyamatosan foglalkozik.
Az első benyomással járó elfogultság egy olyan kognitív folyamat, amely arra késztet minket, hogy túlságosan erősen támaszkodjunk a kezdeti információra, amelyet egy témáról kapunk. Amikor terveket állítunk fel vagy becsléseket készítünk valamiről, az újabb behatásokat a korábbi megtanult szituációk alapján értelmezzük ahelyett, hogy objektíven szemlélnénk azokat. Ez torzíthatja az ítélőképességünket és megakadályozhatja, hogy tudásunkat olyan mértékben frissítsük, amennyire kellene az adott termékkel kapcsolatban.
A lehorgonyzás jelensége mélyen beágyazódott az emberi gondolkodás és a megismerés működésébe. Az effektus valójában a mindennapi vásárlások egyik alapvető elemét jelenti. A legfontosabb tény, hogy a kiinduló érték – úgynevezett horgony – aránytalanul nagy hatást gyakorol az ítéleteinkre, még akkor is, ha az információ irreleváns vagy véletlenszerű. Ez eredhet külső forrásból – például egy árcímkéről, egy márkás termék megpillantásáról vagy egy véletlen számról is –, de akár olyan vonzódásról is beszélhetünk, amelyet mi magunk generálunk gondolkodás közben, belső feltételezések vagy tapasztalatok alapján.
Ez is rávilágít arra, hogy emberként gyakran támaszkodunk irreleváns kiindulópontokra a mindennapi választások során, figyelmen kívül hagyva az objektív értékelést. Így tehát a döntéseink mögött sokszor nem tudatos logika áll, hanem olyan belső mechanizmusok, amelyek észrevétlenül befolyásolják, hogy hogyan értelmezzük a világot.
A lehorgonyzás a mindennapokban
A probléma nemcsak egyéni, de társadalmi szinten is jelen van, és gyakran szisztematikusan befolyásol rengeteg embert. A hétköznapi életben is jól tetten érhető: amikor például egy boltban egy általunk kedvelt árucikk eredeti árát látjuk leárazva, hajlamosak vagyunk az akciós árat kedvezőnek érezni, még akkor is, ha az reálisan nézve nem olcsó. Ugyanez a torzítás játszódik le olyan helyzetben, amikor egy márkához kötődő pozitív élmény miatt automatikusan túlértékeljük annak új termékeit. Tipikus példa erre az iPhone körüli kultusz.
Az „almás” logó nemcsak egy eszközt, hanem egy életérzést is szimbolizál. Sokak számára az első, (majd második) iPhone megvásárlása egyfajta belépő a márkahűség világába. Onnantól kezdve a döntéseiket már nem a készülék valódi értékei vagy az ár-érték arány vezérlik, hanem az érzelmi kötődés, a presztízs és az identitás. Bár vannak olcsóbb, technikailag hasonló tudású Androidos alternatívák, a fogyasztó már letette az esküjét a hozzá közel álló eszköz mellett.
Fontos, hogy a horgonyzás nem csupán egy elméleti jelenség, hanem egy olyan mentális folyamat, amely szinte észrevétlenül alakítja a preferenciánkat – gyakran a racionalitás rovására. Éppen ezért fontos, hogy tudatosan felismerjük, amikor valamilyen befolyásolás hatása alatt állunk, és megtanuljunk kritikusan viszonyulni az elsőként kapott vagy felmerült információkhoz. Ugyanis a kezdeti benyomás – legyen az akár irreleváns vagy véletlenszerű – képes félrevezetni a későbbi ítéleteinket. Minél inkább tisztában vagyunk ezzel a pszichológiai mechanizmussal, annál nagyobb eséllyel tudjuk mérsékelni a hatását, például azzal, hogy több forrásból tájékozódunk, időt adunk a döntéseinknek, vagy tudatosan megkérdőjelezzük a kezdeti lelkesedésünket.
Látható, hogy a mindennapi élet több aspektusában is megjelenhet a horgonyzási torzítás, mint például egy egyszerű étkezésnél vagy vásárlásnál. Az elv, amely mentén ez megtörténik, az tulajdonképpen egy gondolat elültetése egy ember elméjében, ami később befolyásolja a cselekedeteit. A fogyasztó a napi rutinját élve sokszor úgy van vele, hogy ha korábban jó volt egy hely vagy márka, akkor újból azt választja, hiszen az már bevált.
Ilyenkor nem is feltétlenül a pénz vagy a minőség számít, hanem az az érzelmi tény, hogy már ismeri az adott helyet vagy terméket. Úgymond ha egy folyamatot vagy cselekvési tervet megtanulunk, akkor minden új információt azon a kereten keresztül szűrünk meg, amely eredetileg kialakult, és ami ezáltal befolyásolja az észlelésünket. Emiatt nem szívesen változtatunk jelentősen a terveinken, még akkor sem, ha a helyzet azt már rég megkívánja.
Az érzelmi zsenik köztünk járnak – avagy miért nem elég az IQ a boldogsághoz

Képzeljék el, hogy van valaki, aki nem biztos, hogy ő a legokosabb a szobában, mégis mindenki szereti, vele könnyű beszélgetni, és valahogy mindig tudja, mit kell mondani. Ő az a típus, akinek nem esik nehezére kezelni a stresszt, empatikus, és nem omlik össze egy kritika hallatán sem.
Miért hálás az agyad, ha nyelveket tanulsz?

Sokan azt hiszik, hogy új nyelvet tanulni csak gyerekkorban érdemes, pedig az agyunk felnőttként is elképesztően rugalmas. A nyelvtanulás nemcsak új szavakat és kifejezéseket ad, hanem valódi agytornát is jelent – javítja a memóriát, fejleszti a koncentrációt, sőt, még boldogabbá is tehet.
Lelki egészség: ne csak testben, lélekben is fitten!

Október 10-e nem csak egy nap a naptárban, hanem a Lelki Egészség Világnapja, amikor kicsit megállhatunk, és átértékelhetjük, mennyire figyelünk a saját mentális jólétünkre.
Hogyan győzhetjük le a nyilvános beszédtől való félelmet?

A legtöbben nem vagyunk született szónokok. A prezentálás gondolata gyakran már önmagában is szorongást vált ki – remegő hang, kiszáradt torok és zakatoló szív jellemző ilyenkor. A magabiztos megszólalás nem veleszületett adottság, de gyakorlással és önismerettel fejleszthető képesség.
„Képek nélkül a gondolatainkban” – Mi az afantázia?

Amikor becsukjuk a szemünket, a legtöbben képesek vagyunk előhívni egy tájat, valakinek az arcát vagy akár a reggeli ételünket. Vannak azonban emberek, akik számára mindez teljesen elérhetetlen. Ők azok, akik afantáziával élnek. A jelenség a képzelet szinte teljes hiányát jelenti – ugyanakkor ez nem betegség, hanem az agy működésének egy természetes változata.