Menü

A rage baiting jelensége és működése

Biztosan sokan találkozunk a közösségi médiás görgetés közben dühítő tartalmakkal. Úgymond van az internetnek egy sötét része, ahol az indulatot kiváltó videók tömkelege nem véletlen baleset, hanem tudatosan előállított termék. Legyenek ezek közúti balesetes klipek, állatkínzás vagy valamilyen látványos társadalmi normaszegés formájában.

A rage baiting – magyarul talán „haragcsali” – olyan tartalom, kommunikációs stratégia, amely szándékosan provokál, ingerel, hogy reakciót váltson ki. Nem azért, mert az alkotó hisz benne, hanem mert a készítő tudja, hogy a felháborodás kattintásokat, kommenteket és felkapottságot szül, ami anyagi haszonszerzéssel is járhat.

A haragot kiváltó posztok valójában nem hírek, hanem előre megfontoltan úgy vannak kivágva, szerkesztve vagy fotózva, hogy provokáljanak. A cél az, hogy mi, vagyis a befogadók idegesek legyünk és továbbosszuk a tartalmat. A jelenség lényege pedig a provokáció, a figyelem felkeltése és a konfliktus generálás, nem pedig az eredeti és valós tartalom. Konkrétabban lehet ez például:

Egy rövid videó, ahol fiatalok például egy kutyát bántanak.
Egy YouTube Shorts, amelyben egy influenszer direkt módon konfliktust provokál egy utassal a villamoson.
Egy clickbait cím, ami féligazságokat közöl például egy utcai verekedésről, és azt sugallja, hogy az áldozat megérdemelte, amit kapott.
Egy közúti balesetről készült felvétel, amit nem megelőzési szándékkal, hanem kárörömmel küldenek tovább.

Kik gyártják és hogyan hat ránk?

Nemcsak trollok vagy unatkozó kommentelők állnak a haragkeltő videók és bejegyzések mögött. Influenszerek, tartalomkészítők, politikai szereplők, sőt egyes hírportálok is élnek vele. Az algoritmusok világa valójában nem a tiszta szándékokat, hanem a reakciókat jutalmazza. És mi vált ki hevesebb reakciót, mint a düh? Valójában nagyon kevés dolog. Egyesek üzletet csinálnak a megosztásból. Mások politikai propagandát tolnak. Megint mások csak a figyelemért szívatják a többi embert, ami akár több milliós nézettséghez is vezethet.

A rage bait tartalmak mindannyiunkra hatással vannak, különösen az online közbeszédben aktívan részt vevő fiatal felnőttekre, kamaszokra és azokra, akik Facebook-csoportokban próbálnak megoldást találni a problémáikra. A gyűlölet ugyanis nemcsak hangulatot rombol. Hanem hosszú távon világképet torzít, közösségeket fordít egymás ellen, és elhiteti velünk, hogy mindenki mindenkit gyűlöl, mindenki szemben áll egy másik csoporttal.

Hogyan védekezhetünk ellene?

A rage bait nemcsak az érzéseinkkel játszik, hanem az időnkkel, az ítélőképességünkkel és végső soron a világképünkkel is. Minél több időt töltünk ezen tartalmak fogyasztásával, annál nehezebb kiszállni a sodrásukból. A jó hír az, hogy van választásunk. Néhány egyszerű lépéssel már sokat tehetünk azért, hogy ne váljunk manipuláció áldozatává:

Ha egy kép vagy felvétel azonnali gyűlöletet vált ki, álljunk meg egy pillanatra. Kérdezzük meg magunktól, hogy: vajon ez a realitás, vagy valaki csak manipulatív módon nézettséget akar?

Ne kommenteljünk dühből. Minden reakció – lájk, komment és megosztás – erősíti a tartalmakat a digitális gépezetben, még ha cáfolni is próbáljuk.
Ne terjesszük a gyűlöletre élezett felvételeket még akkor sem, ha „provokatív”. A felháborodás láthatóságot jelent az algoritmusok működése miatt.
Kövessünk olyan forrásokat, amelyek tisztességesek, informatívak, és nem építenek a gyűlöletre.

A rage bait nem új jelenség. A történelem tele van példákkal, amikor a harag eszközzé vált. Azonban az internet korában ez tömegméretűvé nőtte ki magát, és nagyon könnyen áldozatul eshetünk neki. Rengeteget jelent az, hogy tudatosan kezeljük a közösségi média felületein megjelenő anyagokat és felismerjük azokat a posztokat, amelyek célja pusztán az érzelmek felkorbácsolása. Ezáltal elkerülhetjük, hogy manipuláljanak minket és kevésbé hat ránk az online tartalmak által generált feszültség.

Miért hallgatunk még rádiót? – A hang, ami mindig visszatalál hozzánk

A streaming, a podcastok és a nonstop pörgő (rövid) videók korában könnyű azt hinni, hogy a rádió már csak poros relikvia, vagy legfeljebb az autózás kísérőzaja. Ez részben igaz is, azonban ennél sokkal izgalmasabb jelenségről van szó, hiszen rengetegen hallgatják ma is szabadidejükben vagy éppen munka közben.

A „feel-good” étkezés korszaka – amikor a jóllét kerül a tányérra

A modern ember életében az étkezés már messze nem csupán tápanyagbevitel. Egyre többen keresik azokat az ételeket, amelyek nemcsak finomak és táplálóak, hanem mentálisan is feltöltenek. Így született meg a „feel-good” étkezés irányzata, amely új megközelítést ad a mindennapi táplálkozási szokásainknak. Ez a trend nem tiltólistákra, nem szélsőséges diétákra épít, hanem arra, hogy megtaláljuk azt az egyensúlyt, amelyben a testünk és a lelkünk is jól érzi magát.

Téli közlekedés: közös felelősség az utakon

A tél minden évben új kihívásokat tartogat az autósok számára. A hirtelen lehűlés, a csúszós utak, a korai sötétedés és a kiszámíthatatlan csapadék mind olyan tényezők, amelyekhez tudatosan és felkészülten kell alkalmazkodni. A biztonságos téli közlekedés nemcsak technikai kérdés, hanem szemléletbeli felkészültség is: minden járművezetőnek tisztában kell lennie a téli vezetés szabályaival és saját felelősségével.

A téli madáretetés aranyszabályai – hogyan segítsünk felelősen?

A madáretetés sokak számára kedves téli tevékenység, hiszen különleges élmény testközelből figyelni a kertünkbe vagy erkélyünkre látogató énekesmadarakat. Ugyanakkor kevesen tudják, hogy az etetésnek megvannak a maga írott és íratlan szabályai, amelyek betartása nélkül többet árthatunk, mint használunk.

Tradíció vagy környezettudatosság?

A karácsonyi készülődés sokak számára már az advent első napjaiban elkezdődik, és ilyenkor nemcsak az ünnepi menü, hanem a karácsonyfa és a dekorációk kérdése is előtérbe kerül. Egyre többen próbálnak tudatosabban dönteni arról, hogy igazi vagy műfenyő kerüljön az otthonukba, és hogyan lehet az ünnepeket kevesebb hulladékkal megélni. A környezettudatosság ma már nem elvesz az ünnep varázsából – épp ellenkezőleg, új hagyományokat és személyesebb megoldásokat teremt.