Menü

Focizzunk a lelki békénkért

A győztes gól Taika Waititi (Jojo nyuszi, Thor: Ragnarök), az új-zélandi filmes jolly joker, rendező-színész legújabb vígjátéka, amely annyira agyament, hogy megtörtént esetet dolgoz fel. Az Amerikai Szamoa futballválogatottjának mindennapjait láthatjuk a híres 31-0-s vb Ausztrália elleni selejtezőbeli vereségük után. A helyzet dinamikáját pedig a kiégett, lecsúszott európai-amerikai edző (Michael Fassbender) megjelenése okozza a festői kis szigeten. A helyzetkomikum meglepően zseniális, ahogy a nyugati sikerorientált autoriter edző belecsöppen egy kis vallásos közösség, békés és szívmelengető mindennapjaiba. Két külön világ találkozik ebben a minden bája ellenére is tévéfilm keretekkel megáldott könnyed kikapcsolódásnak szánt alkotásban. Ahogy a poénok ülnek, úgy lesz a folyton piáló edző is egyre jobban békében önmagával és az életével.

Finoman szólva is üdítő látni, ahogy a rendező a Jojo nyuszi forgatókönyv Oscarja után végre mintha megint önfeledt önmaga lenne. Mennyivel jobban áll neki ez a humoros, könnyed stílus, mint mikor Christian Bale Shakespeare dráma alakítását próbálta humorossá és eladhatóvá tenni a legutóbbi, meglehetősen szatirikus Thor filmnél. Waititi együtt lélegzik ezzel a habkönnyű sport vígjátékkal és ez mi ránk, nézőkre is ráragad. Nyugodtan lehet röhögni, mosolyogni, megölelni a párunk A győztes gól alatt és ezt meg kell becsülni manapság. Ráadásul a film üzenete abszolút életigenlő. Kedves mementója ez azoknak, akik még az életüket nem az anyagi és másokkal szembeni győzelmekben mérik, hanem csak boldogok akarnak lenni.

A színészek remekül lettek kiválasztva, abszolút hitelesen hat az összkép. Fassbender meg két dráma közt, kicsit haknizott egy jót. Kisujjból megoldja a főszereplő holland-amerikai edző szerepét annak dühkitöréseivel, fanyar humorával és rosszkedvűségével. Ha tehetem, mindig eredeti nyelven nézek filmet, de ezúttal le a kalappal a magyar nyelvű változat előtt, a szamoaiak személyiségéhez nagyon passzoltak a szinkronhangok.

A filmet 18-as karikával adják a világ egyetlen országában, ahol egy transznemű szereplő szerepeltetése kiveri teljesen a biztosítékot. Nem ítélkezem, de a ma az UEFA futballnagykövetként is dolgozó, egykori futballista tényleg transznemű és ő az egyetlen, aki így is pályára is lépett egy férfiválogatottban egy vb selejtezőn. Azonban, ha tetszik, ha nem a filmben ő igenis hangsúlyos helyet kap, sőt megerősíti a vígjáték üzenetét, jelesül, hogy ne játsszuk az agyunkat, hanem csak szeressük magunkat, mindenkit és a focit. Legyünk egyensúlyban a környezetünkkel, tiszteljük értékeinket és néha játsszunk egy jót. Lehet kardoskodni, hogy ez csak egy kiszámítható sportfilm, de kedves, nagyon szerethető és utána garantáltan nyugodtabbak leszünk. Kellemes kikapcsolódás. Soha rosszabbat.

Könyvelő 2.: Lazább, humorosabb, de hű az eredetihez

Vannak olyan művek, amelyek azonnal ikonikusak lesznek, mert sikerül megragadniuk egy igazságérzetet, egy ösztönszintű vonzalmat, miközben még mondanivalóval is bírnak. 2016-ban A könyvelő pontosan ilyen volt. Zseniális alkotás akcióval, drámával, fekete humorral és igazságtétellel. Azonban mi történik, ha egy ikonikus film folytatódik? A könyvelő 2. vígjátékosabb, mint elődje, és tele van új gondolatokkal, amikről érdemes beszélni.

A dinók sosem halnak ki? A Jurassic Park és mutációi

Steven Spielberg Michael Crichton Jurassic Park című bestseller könyvéből 1993-ban filmtörténetet alkotott, komplett ajándéktárgy iparágak jövőjét alapozta meg hosszútávon. A dinoszauruszok tündöklése és vászonbéli hódítása mindig óriási siker. Íme hát a Jurassic Park és mutációinak szigorúan szubjektív listája paleontológus kezdőknek, haladóknak, de leginkább azoknak, akik, újra és újra szeretnek rácsodálkozni a CGI legújabb vívmányaira és a saját magukban szunnyadó felfedező, kalandvágyó kisgyerekre.

Generációk háborúja – Kritika

A II. világháború borzalmait ritkán látott nyíltsággal és mélységgel mutatja be a Generációk háborúja című német minisorozat, amely öt fiatal barát sorsán keresztül tárja fel a konfliktus emberi árát és a túlélés drámáját az 1941 és 1945 közötti évekből. Ráadásul a „vesztes nácik” szemszögéből láthatjuk az emberi lélek küzdelmeit egy olyan korban, amely örökre megváltoztatta Európát.

John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.

Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?