Menü

A balett, mint mozgásforma

A legtöbb szülő már egészen kis korban elkezdi valamilyen szervezett mozgás irányába terelni gyermeke érdeklődését. Jellemzően az óvodás kor a kezdeti kísérletezgetések időszaka. Mikor és miért lehet jó döntés a sport, tánc, balett megismertetése gyermekünkkel? Ha gyermekünk elég fegyelmezett már a némileg irányított foglalkozásokhoz, akkor bátran kipróbálhatjuk ezeket. Persze nem kell menedzsernaptárban vezetett szoros órarend szerint felfűzni az ovi utáni különböző foglalkozásokat.

Az elsődleges cél az, hogy jól érezze magát gyermekünk. A másodlagos célok között szerepelhet a különböző készségek fejlesztése, mint például a koncentráció, tehetség felfedezése, az izomzat alakítása. Utóbbi főleg rossz testtartás, esetleg lúdtalp esetén lehet például erősen motiváló tényező.

A gyerekbalett

Különböző sportok és tevékenységek között válogathat a gyermekét ily módon fejleszteni vágyó szülő. Azonban minden sport és mozgásforma mögött sajátos szellemiség áll. Nincs ez máshogy a gyerekbalettel sem. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a balett nem sport, hanem táncművészet. Habár ugyanúgy önfegyelem, kitartás és alázat kell hozzá, mint bármelyik sporthoz, a balett esetében mély kulturális háttérrel bíró művészetről beszélünk.

A klasszikus balettkultúra magas szintű táncművészet, ennek alapjaival a saját szintjén ismerkedhet meg gyermekünk a balettórákon. A balett órák légköre, kulturális hatása segít, hogy a gyerekek a művészetek befogadására nyitott személyiséggé váljanak. A balett órák fegyelmezett mivolta a koncentrációt, önmegtartóztatást alakítja ki a gyermekben, emellett azonban a sikerélmény, a zene, illetve a mozgás öröme ellensúlyozza az életkori sajátosságokhoz mért fegyelmet. Így tehát a balett, amellett, hogy örömszerzés, kellemes mozgás, segít a megfelelő önfegyelem és munkamorál elsajátításában.

A balett jótékony hatásai

Az órai gyakorlatok átmozgatják az egész testet, a balett hosszútávon arányos izomzatot fejleszt.

A rendszeres mozgás pedig segíti a szellemi teljesítőképességet. A vázizmok rendszeres átmozgatása, karbantartása és fejlesztése javítja a testarttást. A jó testtartás feltétele lehet, hogy a testet arányosan erős lábizmok támasszák alá, a balett ebben is gyermekünk segítségére lehet. A balett és a lábfej kérdése is érdekes lehet néhány szülő számára. A tánc aprólékos és bonyolult mozdulatai minden izomra kihatnak, így a láb, lábfej, talp izmait is szépen megdolgozzák. A vékonytalpú balerinacipőben, szinte mezítláb elvégzett mozgások, spiccek és pipák, kiválóan mozgatják át a talp izmait. A talpizmok erősödése, alapos átmozgatása pedig alapfeltétele a lúdtalp és a bokasüllyedés megelőzésének, sőt, a kezelés céljából végzett gyógytornának is ez az alapja. Így a supinált cipő, supinált szandál hordására kényszerült gyermeknek különösen hatásosak lehetnek a balett órák.

A szakemberek, gyógytornászok, orvosok szerint 6 éves korig a szellemi fejlődés és a mozgásfejlődés közvetlenül egészítik ki egymást. A két teljesítmény szorosan összefügg egymással.

A mozgáskultúra alapjait pedig 12 éves korig sajátítjuk el. Az egyre összetettebb és bonyolultabb mozgásformák megismerése nem csak a gyermek tartását fejleszti, izmait erősíti, hanem komoly hatással van idegrendszerére is. Ahogy a gyermek egyre bonyolultabb mozgások szabályozására lesz képes, úgy fejlődik az idegrendszere is.

Ezáltal pedig még bonyolultabb mozgások megtanulására lesz képes a gyermek, így a már említett mozgásbéli alapokat a lehető legtökéletesebben az a gyermek fekteti le, aki kipróbál, huzamosabb ideig űz bonyolultabb mozgással járó sportokat vagy tornát, táncot.

Fontos kérdés például az idegrendszerrel összefüggésben a koordináció, egyensúlyérzék fejlődése, a finom motorika és társai. Ezek fejlesztésére kiválóan alkalmas a balett, melynek alapjai komoly segítséget jelenthetnek más mozgásformák elsajátításában.

És ez sem egy utolsó szempont… Mint ahogy az sem, amit a balett, mint fizikai mozgásforma nyújtani tud a gyermekeknek. Sokakat kifejezetten orvosi javallatra íratnak be balettozni, ettől remélve javulást.

Köztudott és csak megerősíteni lehet a tényeket, hogy a balett jó irányú változásokat eredményez a kezdődő lúdtalp, bokasüllyedés, gerincferdülés és hasonló gyermekkori problémák esetében. És ami a legfontosabb, ezek megelőzésére a legalkalmasabb. A lábizmok és a testtartás kérdése pedig erőteljesen függ össze a különböző, akár már gyerekkorban is kialakuló lábfejdeformitásokkal, például a bütyökkel, lúdtalppal, vagy a supinált cipőt.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?

Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?