Menü

A balett, mint mozgásforma

A legtöbb szülő már egészen kis korban elkezdi valamilyen szervezett mozgás irányába terelni gyermeke érdeklődését. Jellemzően az óvodás kor a kezdeti kísérletezgetések időszaka. Mikor és miért lehet jó döntés a sport, tánc, balett megismertetése gyermekünkkel? Ha gyermekünk elég fegyelmezett már a némileg irányított foglalkozásokhoz, akkor bátran kipróbálhatjuk ezeket. Persze nem kell menedzsernaptárban vezetett szoros órarend szerint felfűzni az ovi utáni különböző foglalkozásokat.

Az elsődleges cél az, hogy jól érezze magát gyermekünk. A másodlagos célok között szerepelhet a különböző készségek fejlesztése, mint például a koncentráció, tehetség felfedezése, az izomzat alakítása. Utóbbi főleg rossz testtartás, esetleg lúdtalp esetén lehet például erősen motiváló tényező.

A gyerekbalett

Különböző sportok és tevékenységek között válogathat a gyermekét ily módon fejleszteni vágyó szülő. Azonban minden sport és mozgásforma mögött sajátos szellemiség áll. Nincs ez máshogy a gyerekbalettel sem. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a balett nem sport, hanem táncművészet. Habár ugyanúgy önfegyelem, kitartás és alázat kell hozzá, mint bármelyik sporthoz, a balett esetében mély kulturális háttérrel bíró művészetről beszélünk.

A klasszikus balettkultúra magas szintű táncművészet, ennek alapjaival a saját szintjén ismerkedhet meg gyermekünk a balettórákon. A balett órák légköre, kulturális hatása segít, hogy a gyerekek a művészetek befogadására nyitott személyiséggé váljanak. A balett órák fegyelmezett mivolta a koncentrációt, önmegtartóztatást alakítja ki a gyermekben, emellett azonban a sikerélmény, a zene, illetve a mozgás öröme ellensúlyozza az életkori sajátosságokhoz mért fegyelmet. Így tehát a balett, amellett, hogy örömszerzés, kellemes mozgás, segít a megfelelő önfegyelem és munkamorál elsajátításában.

A balett jótékony hatásai

Az órai gyakorlatok átmozgatják az egész testet, a balett hosszútávon arányos izomzatot fejleszt.

A rendszeres mozgás pedig segíti a szellemi teljesítőképességet. A vázizmok rendszeres átmozgatása, karbantartása és fejlesztése javítja a testarttást. A jó testtartás feltétele lehet, hogy a testet arányosan erős lábizmok támasszák alá, a balett ebben is gyermekünk segítségére lehet. A balett és a lábfej kérdése is érdekes lehet néhány szülő számára. A tánc aprólékos és bonyolult mozdulatai minden izomra kihatnak, így a láb, lábfej, talp izmait is szépen megdolgozzák. A vékonytalpú balerinacipőben, szinte mezítláb elvégzett mozgások, spiccek és pipák, kiválóan mozgatják át a talp izmait. A talpizmok erősödése, alapos átmozgatása pedig alapfeltétele a lúdtalp és a bokasüllyedés megelőzésének, sőt, a kezelés céljából végzett gyógytornának is ez az alapja. Így a supinált cipő, supinált szandál hordására kényszerült gyermeknek különösen hatásosak lehetnek a balett órák.

A szakemberek, gyógytornászok, orvosok szerint 6 éves korig a szellemi fejlődés és a mozgásfejlődés közvetlenül egészítik ki egymást. A két teljesítmény szorosan összefügg egymással.

A mozgáskultúra alapjait pedig 12 éves korig sajátítjuk el. Az egyre összetettebb és bonyolultabb mozgásformák megismerése nem csak a gyermek tartását fejleszti, izmait erősíti, hanem komoly hatással van idegrendszerére is. Ahogy a gyermek egyre bonyolultabb mozgások szabályozására lesz képes, úgy fejlődik az idegrendszere is.

Ezáltal pedig még bonyolultabb mozgások megtanulására lesz képes a gyermek, így a már említett mozgásbéli alapokat a lehető legtökéletesebben az a gyermek fekteti le, aki kipróbál, huzamosabb ideig űz bonyolultabb mozgással járó sportokat vagy tornát, táncot.

Fontos kérdés például az idegrendszerrel összefüggésben a koordináció, egyensúlyérzék fejlődése, a finom motorika és társai. Ezek fejlesztésére kiválóan alkalmas a balett, melynek alapjai komoly segítséget jelenthetnek más mozgásformák elsajátításában.

És ez sem egy utolsó szempont… Mint ahogy az sem, amit a balett, mint fizikai mozgásforma nyújtani tud a gyermekeknek. Sokakat kifejezetten orvosi javallatra íratnak be balettozni, ettől remélve javulást.

Köztudott és csak megerősíteni lehet a tényeket, hogy a balett jó irányú változásokat eredményez a kezdődő lúdtalp, bokasüllyedés, gerincferdülés és hasonló gyermekkori problémák esetében. És ami a legfontosabb, ezek megelőzésére a legalkalmasabb. A lábizmok és a testtartás kérdése pedig erőteljesen függ össze a különböző, akár már gyerekkorban is kialakuló lábfejdeformitásokkal, például a bütyökkel, lúdtalppal, vagy a supinált cipőt.

Használt ruhát venni menő!

Sokan szeretik a használt ruha piacot, hiszen fantasztikus és egyedi darabok bújnak meg olykor-olykor a túrkálókban, ami manapság már egyáltalán nem kínos dolog.

Mi okozza az utazás utáni depressziót?

Tapasztalták már, hogy nyaralásból hazatérve szomorú hangulatuk lett? Ez az úgynevezett nyaralás utáni depresszió, amely egyáltalán nem ritka jelenség. Szerencsére az ilyenkor fellépő rosszkedv különböző módszerekkel enyhíthető.

Óvjuk okoseszközeinket, gyógyszereinket a melegtől!

Nem csak az emberek viselik nehezen a kánikulát, hanem a technológiai eszközök is megsínylik a szélsőséges időjárást. Az extrém időjárás nem csak az emberek életét nehezíti meg, de használati tárgyainkban is kárt tehet.

Nevelési módszerek, amelyek nem tesznek jót a gyermeknek

Minden szülő a legjobbat szeretné gyermekének. Nem mindig tudatosítjuk azonban, hogy nem jó mindenáron a „legjobb“ szülőnek lenni, olyannak, aki gyermekének mindent megvásárol, amit az akar, vagy megoldja helyette a problémáit és akárhányszor leesik, mindig felveszi. Az ilyen módszerrel számos fontos leckétől fosztjuk meg gyermekünket, mellyel még gyerekkorában kellene megbirkóznia, amikor a következmények még nem fájnak annyira, mint felnőttkorban.

A túlzott engedékenység nem tesz jót

Mennyi engedékenység fér össze a gyerekneveléssel? A humánus nevelésnek része a „megengedés”, tehát az a szülői magatartás, hogy nem teljes mértékben kontroll nélkül, de viszonylagos rugalmassággal engedjük érvényre jutni a gyerek akaratát. Az engedékenység nem egyenlő a megengedéssel. A „megengedés” önmagában még nem valami nagylelkű dolog, hanem elvárható valakitől, aki nem kívánja rabságban tartani a másikat.