Okosóra gyerekeknek
- Dátum: 2022.10.01., 11:26
- Erdős Dorka
- képek:pexels.com
- applikáció, GPS, helymeghatározás, kapcsolattartás, kommunikáció, kütyü, okos óra, önállóság
Rohanó világot élünk, mindent próbálunk a lehető leggyorsabban lerendezni, a gyerekeink is ebben nőnek fel, a kommunikáció sem a régi, mindenünk lassacskán digitális lesz. Végig kell gondolnunk, hogy ebből mit adunk a gyerekeinknek, mit engedünk és hol az a bizonyos határ.
A legnagyobb fiam a minap töltötte tízedik születésnapját és már régebb óta érett bennünk a gondolat, hogy bizony el kell kezdeni egy egészséges önállóságra nevelni, hiszen jövőre felsős osztályt kezd, akármennyire is szeretnénk, nem óvhatjuk meg minden rossztól. Ez egyrészt nem helyes, hiszen tapasztalnia kell a körülötte pulzáló világot, másrészt, ha állandóan a szoknyánk szélén ül, egy igazi anyámasszony katonája lesz, az pedig nem jövedelmező a felnőtt életében. Kisvárosi életünk miatt nagyjából tudunk mindenről, ami körülveszi, ami történik, szerencsére eléggé nyílt ahhoz, hogy elmondja, mi is zajlódik le egy napjában.
Egyelőre. Mivel zeneiskolai tanuló is és igazolt sportolóként is igyekszik helytállni az iskolában, így eléggé tömörek a hétköznapjai, heti háromszor is jár edzésre. Ez azt jelenti, hogy többször is este hatkor végez, és ezt csak tetézi, hogy mozaikcsaládként éljük mindennapjainkat, itthon is tölt időt és apukájával is. Többször futottunk abba a szituációba, hogy a gyerek nagyon szeretett volna megosztani valamit a másik, éppen nem vele időt töltő szülővel, vagy éppen módosult egy napunk időbeosztása és mondjuk nem a reggel megbeszélt ember ment érte az iskolába, edzésre, de egy kisebb dugó miatt akár késésben is lehet az érte érkező. Lehet itt sok okosságot kitalálni, de sajnos igen is megtörténik, hogy késünk pár percet. Na és akkor itt jön be az okos kütyük hasznossága.
Mi nem akartunk még telefont a kezébe adni, mert így is tölt elég meghatározott időt a képernyőjük előtt, de szerettük volna, hogy tudjunk vele kommunikálni, lássuk, hogy merre jár, ha egyedül közlekedik, vagy ha éppen a száz kilométerre lakó unokatesókkal szeretné egy kicsit beszélgetni, akkor erre is legyen lehetősége. Sikerült egy egészen komplex szolgáltatásokat nyújtó okos órát beszerezni, ezzel lepték meg nagyszülei ajándékként. Ez egy olyan kütyü, melyet legfőképp szülői applikáció vezérel. Időtálló, nyúzható darabnak tűnik, kényelmes szíjjal és jól látható kijelzővel. Csak megadott telefonszámok tudják felhívni, de vész esetén a szülő tud akár egy videó hívást is kezdeményezni, így láthatja azt, amit óra is. Ez akkor is hasznos, ha a gyermek kissé szétszórt és nem tudja pontosan, hogy hol hagyta el az órát.
Látjuk a beépített GPS-en a helymeghatározásnál, hogy merre jár, tudunk üzenetet küldeni, hogy ne felejtse az iskolában a dolgait, vagy a mama is fel tudja hívni, hogy megköszöntse a szülinapján. Én azt gondolom, hogy ezzel megadtuk neki azt a szabadságot, hogy ha kimegy a barátaival biciklizni, akkor nyugodtabban engedjük el, de mégis megvan a biztonságérzet számára, hogy bármikor elérhet minket, ha szüksége lesz ránk, de mégsem egy telefon van a kezében, amire egy élelmes korabeli gyerek szinte bármilyen játékot leszedhet, vagy a videó megosztó portálokon nagyjából bármit megnézhet. Le tudjuk tiltani itthonról az óra plusz funkcióit, de a gyerek el tud érni minket baj esetén, vagyis nem lesz gond azzal, hogy az órájával játszik a tanórán.
A gyerekeknek készült okos órák egy olyan biztonságos teret nyújtanak a szülő-gyerek kommunikációra napközben, ami a mai világban a haszontalan kütyüzést elkerülve teszik lehetővé a kapcsolattartást.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!