Menü

Tényleg egészséges a gabonapehely?

A gabonapelyheket általában úgy reklámozzák, hogy tökéletes reggeli, hiszen tele van rosttal, hozzáadott vitaminnal, így egészséges és gyorsan elkészíthető is, hiszen csak tejet vagy joghurtot kell hozzáadni és már készen is van. De valóban olyan egészségesek ezek a termékek, vagy csak egy újabb marketing fogás áll a háttérben?

Az első dolgunk az, hogy megvizsgáljuk, mit is nevezünk gabonapehelynek? Gabonapehelynek hívjuk a zabpelyhet, a rozspelyhet és a tönkölybúza pelyhet is. Ezek mind valódi gabonapelyhek és nagyrészt valóban jó rostforrások, valamint kevés cukrot tartalmaznak, legalábbis azok a fajtái, amiket nem ízesítenek. A ’másik gabonapehely’, amit a boltok polcain is láthatunk, a müzli, illetve a szintén gyakori kukoricapehely.

Önmagában ezekkel sem lenne gond, illetve ma már sok terméknél teljes kiőrlésű gabonát használnak bizonyos százalékban, ami pozitív, de jóval több cukrot tartalmaznak, mint amennyi egészséges volna, valamint tartósítószerek, ízfokozók, térfogatnövelő szerek és állagjavítók is szerepelnek az összetevők közt szép számmal.

A natúr zabpehely és a fitnesz gabonapelyhek, melyek cukortartalma viszonylag alacsony jó alternatívák lehetnek hetente párszor a nap első étkezéséhez, azonban a dietetikusok szerint nem érdemes minden nap ezt fogyasztani, mert a változatosság legalább annyira fontos, mint a tápanyag- és vitaminbevitel.

A müzli és az ízesített, gyermekeknek készült fahéjas, kakaós és egyéb, hozzáadott cukorral készült gabonapelyhek sajnos nem az egészséges ételek listáján szerepelnek, hiába látunk a csomagoláson friss gyümölcsöket, boldog gyermekeket és azt, hogy csökkentett cukortartalom. Ezek önmagukban nem jelentenek semmit, a többi, természetes alapanyagból készült társaival összehasonlítva pedig kiderül, hogy valójában épp ellenkező a helyzet.

Érdemes elolvasni az összetevők listáját és figyeljünk rá, hogy lehetőleg teljes kiőrlésű gabona felhasználásával készüljön, legalább egyharmad arányban és ne tartalmazzon hozzáadott cukrot. Ezen kívül jó, ha nem tartalmaz ízfokozót és egyéb, térfogatnövelő és állagjavító anyagokat.

Ha gabonapehely mellett döntünk reggelire és szeretnénk feldobni egy kicsit, erre is több lehetőségünk van. Egyrészt fogyaszthatjuk tejjel, ami az egyik legjobb kalciumforrás, így gyermekeknek kifejezetten ezzel ajánlott, de fogyaszthatjuk joghurttal vagy krémtúróval is. Ha natúr gabonapelyhet fogyasztunk és egészséges összetevőkkel szeretnénk izgalmasabbá tenni, akkor próbáljunk ki aszalt és liofilizált gyümölcsöket, mint például a mazsola, narancs, kivi, alma, banán, eper és málna.

Ha nem érezzük elég laktatónak az adagot, de mégsem szeretnénk többet enni, érdemes lehet magokkal is kiegészíteni a gabonapelyhet. Használjunk diót, pekándiót, mogyorót, mandulát, kesudiót vagy pisztáciát, de ne túl sokat, mivel ezek kalóriatartalma rendkívül magas, illetve a bennük található olaj túlzott fogyasztás esetén zsíros bőrt és pattanásokat okozhat. Ha teljesen cukormentes, natúr müzlit eszünk, feldobhatjuk még mézzel vagy agave sziruppal is.

Energiaforrások sportoláskor: gélek, gumicukor, kóla és társai

A gumicukor, csokoládé, kóla gyakori választás sportolók körében, amikor gyors energiaforrásra van szükségük, mások gélekre, energiazselékre, italporokra, gondosan kimért grammnyi adagokra esküsznek. Vajon melyek a leghasznosabb energiaforrások a sportolók számára?

Ultrafeldolgozott élelmiszerek

Amikor belépünk egy üzletbe, kedvünkre vásárolunk a polcokról, de valószínűleg sokszor azt se tudjuk, hogy konkrétan milyen élelmiszer került a kosárba. Pedig a boltokban rengeteg a feldogozott termék, ilyen az ultrafeldolgozottak köre is.

Reggelizéssel kapcsolatos tévhitek

Ahányféle diéta és trend, annyiféle útmutatás az étkezésekről. Tények és tévhitek a reggeliről, pro és kontra.

Ashoka jótékony hatásai

Az Ashoka szó szerinti jelentése: „gondok nélkül”. A hinduk egyik legfontosabb fája, amely egész India szerte honos.

Szezonális zöldségek májusban

Elérkezett az a tavaszi hónap, amikor a piacon már csupa friss és szezonális zöldséget találhatunk. Érdemes tudni, miért fontos ezeknek az idény zöldségeknek a fogyasztása, és hogyan csempészhetünk többet belőlük az étrendünkbe. Felejtsük el végleg a telet, és készüljünk tápanyaggal és vitaminokkal teli friss ételekkel a nyárra!