Menü

Egy újabb Liam Neeson film ami volt, lett és nyomtalanul eltűnt

A 2020-as év átlag mozifilmjei olyanok voltak, mint ez az egész év: nyögvenyelősek és zűrzavarosak. Kijelenthető, hogy a Becsületes tolvaj is valamennyire ennek esett áldozatul.

A film története röviden annyi, hogy Tom (Liam Neeson) évekig bankrablással kereste a kenyerét, és elhíresült, mint az elfoghatatlan szélvész. De természetesen rátalál a szerelem, és Annie (Kate Walsh) kedvéért és az ígéretes idilli életért kiszállna a bizniszből. Mikor feladja magát a rendőrségen, két mohó rendőr, Hall és Nivens (Anthony Ramos és Jai Courtney) akik úgy tűnik, hogy segítenek neki, csak a pénzére áhítoznak és a legelső adandó alkalommal meg akarják ölni Tomot és elvenni a pénzét, de nem sikerül és elindul a hajsza.

Az egész történettel csak az a baj, hogy ez ezer másik akciófilm rövid történetére is ráillik. Ezzel ellentétben nekem nagyon tetszett a romantikus drámai része a filmnek, miszerint egy bankrabló is meg akarhat változni és ő is lehet szerelmes. Ezt az érzést Neeson nagyon jól vissza tudja adni, még akkor is ha közel hetven éves. Érdemes szót ejteni a film végéről, amit részben függésben hagytak, de így is érezhetően lezárt történetről van szó.

Sajnos viszont más kimagasló pozitívum sem igazán volt, a CGI nem rossz, de semmi különleges nincs benne. Természetesen Neeson fegyveréből sosem fogynak ki a golyók és egyszemélyes hadseregként kivégzi a város (amit pontosan nem is ismerünk meg a filmből) fél rendőrségét. Érdemes megemlíteni, azt a részt mikor az egyszerű rendőrök (statiszták) egy több tízmilliós Porscheval üldözik, Tomot, aki egy húszéves terepjáróval menekül és természetesen Neeson nyeri a párharcot, egy rövid jelenet után.

Miközben néztem a filmet, számomra nagyon érezhető volt egyfajta önirónia, ami a jelen világ aktualitásait és a körülöttünk egyre erősődő populista politika velejáróit szerette volna bemutatni. Miszerint a rendőrök megvetik a bűnözőket, nincsen valós kiút a bűn világából, és a rendőrök is csak túlélni próbálnak és ők is kiüresedettek. Ha a film, ezt a szálat jobban kibontja sokkal többet kihozhattak volna belőle.

Így viszont a film azon kívül, hogy egy közhelyekkel teli 100 perces sztori, a szerelem erejéről, a rendőrök helyzetéről és a család szentségéről sok minden mást nem tud mondani. Az biztos, hogy nem az év legrosszabb filmje és Neeson még mindig hozza a kötelezőt, de őszintén ezek a filmek mostanában mindig egy kaptafára készülnek. Valószínűleg csak azért került be a film a magyar mozikba, mert itthon sokan ismerik és kedvelik a főszereplőt, valamint a vírushelyzet miatt sok film megjelenése csúszik. Egy mozit egyértelműen nem ér meg a film, de ha valaki szereti Liam Neesont stílusát, és ki akar kapcsolni egy rendkívül egyszerű filmmel akkor érdemes megnézni.

Szabó Máté

Izland a melankólia szigete is

A Nyári fény, aztán leszáll az éj, Jón Kalman Stefánsson izlandi író melankolikus novellacsokorszerű regénye húsz éve nagy sikerrel szerepel a könyves toplistákon. Svéd és izlandi pénzből három éve kapott egy figyelemreméltó filmfeldolgozást, pár napja már látható a honi művészmozikban is. Tragikus és szívbe markoló, egyszerű, emberi, falusi történetek egyvelege, amely a forgalmazói plakát ellenére egyáltalán nem komédia, csak egy lassú dráma.

Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.

Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.

Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.

Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.