A fogyatékosság, mint stigma
- Dátum: 2020.04.09., 11:40
- Varga Ágnes Kata
- biológia, előítélet, fejlesztés, fejlődés, fogyatékos, fogyatékosság, genetika, igény, kirekesztés, megbélyegzés, oktatás, rehabilitáció, sérült, szocializáció, társadalom, terápia
Ahogyan a történelem évszázadait nézzük, korábban is jelentős szám tévhit és mítosz övezte a fogyatékosságot. Egyes kultúrákban földön túli erők művének titulálták, mások a gonosz műveként ábrázolták, akadtak azonban olyanok is, akik az őszinte, természet közeli tisztaságként értelmezték azt. A különböző hozzáállások pedig különböző eljárásokat eredményeztek. Így jöhetett létre ennyire eltérő fogalomrendszer, amely csak az utóbbi évtizedekben indult egységesülésnek. Nem egyszerű azonban azok dolga, akik hiteles információkat szeretnének gyűjteni, mindenféle előítélettől mentes, tudományosan vagy legalábbis szakmai érdeklődéssel megközelített forrásból. Ugyanis nagyon sok a megbélyegző, tévhiteken alapuló, a különbségeket és a hátrányokat hangsúlyozó írás a témában.
Szerencsére a 20. század második felében változásnak indult nemcsak az emberi hozzáállás, de a diagnosztika is. Fokozatosan a szeparációs, stigmatizáló diagnosztikai eljárásokat felváltották a maihoz hasonló, komplexebb, mind az igényekre, a fejlődésre és fejleszthetőségre építő eljárások. Ez nemcsak az eljárások módjában nyilvánult meg, hanem a terminológia változásában is. Azok a fogalmak, amelyik kizárólag a szegregációt és a társadalmi kirekesztést segítették elő, szép lassan eltűntek. Ilyen például a fejleszthetetlenség, mint kategória. Ám még manapság is van olyan, aki használja ezt a fogalmat.
Mindnyájunk testfelépítését és egészségi állapotát biológiai tényezők határozzák meg, melyek egyrészt lehetnek genetikai tulajdonságok, másrészt fejlődéssel, pillanatnyi állapottal összefüggő tulajdonságok. Ez pedig különbségeket okoz közöttünk, hiszen ezért lehet valaki magasabb a többieknél, vagy akár karcsúbb. És ugyanígy tudjuk legegyszerűbben bemutatni, hogy milyen természetű a fogyatékosok és az „épek” közötti különbség. Ahogyan mindannyian részei vagyunk az emberek sokszínűségének, úgy azok is, akik valamilyen területen fejlesztést, rehabilitációt vagy terápiát igényelnek. A gond nem azzal van, ha rámutatunk azokra a dolgokra, amelyek terén esetleg segítséget igényelnek, hanem az, ha kizárólag ez alapján próbáljuk őket megítélni. Mintha az egyetlen tulajdonságuk a fogyatékosságuk lenne.
Fontos tudni, hogy a fogyatékkal élők számára nem jelent segítséget sem a sajnálat, sem a megkülönböztetés. Leginkább azzal segíthetünk, hogy hiteles forrásból tájékozódunk a helyzetükről, és ehhez mérten próbálunk eljárni a mindennapokban. Megbélyegzés és előítéletek nélkül, nyitottsággal kell feléjük fordulnunk. Nem szabad felhasználnunk őket semmilyen célra, hiszen ez elfogadhatatlan bárki esetében. Nincs értelme erőltetetten kapcsolatba kerülni, vagy éppen távol maradni tőlük. Szóval a kérdésre, hogy akkor végül is hogyan kezeljük a fogyatékkal élőket, a leginkább kézenfekvő válasz: ugyanúgy. A legtöbb, amit értük tehetünk, hogy semmilyen módon nem különböztetjük meg őket. Ugyanúgy segítünk nekik bizonyos színtereken, mint bárki másnak, aki segítségre szorul, és ugyanúgy ne erőltessük a segítségünket, ha az valóban nem szükséges, mint ahogyan mi sem várnánk el azt minden helyzetben. Próbáljuk a megkülönböztetést és a megbélyegzést a legteljesebb mértékig visszaszorítani, és járjunk nyitott szemmel!
A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Amikor a munkahely a lustasággal tesz tönkre

Hallottál már a kiégés (burnout) szindróma „kis testvéréről”, a boreout-ról? Mit is jelent ez pontosan? Legtöbbször nevetségesnek tűnhet unatkozni egy munkahelyen, netán lustának titulálhatjuk az egykedvű kollégákat. Sok esetben azonban nem közönyről van szó, csupán nincsenek kihasználva a munkatárs képességei az adott helyen, amitől a krónikus unalom szindróma áldozatává válhat.
A közösségi média és a testképzavar

A közösségi média és a testképzavar közötti kapcsolatot már számos kutatás vizsgálta, és elég erős összefüggések rajzolódnak ki.