Menü

Futás télen

Lassan – vagy nem is olyan lassan – beköszönt a hideg idő, a téliesre forduló időjárás, a hűvös és zord reggelek. A korai edzések már olykor nulla fok közeli hőmérsékleti értékekkel kezdődnek, de lassacskán a délutáni, vagy esti edzések is hidegbe fordulnak. Néhány fontos tanács a tél beköszönte előtt, a szabadtéri sportok szerelmeseinek.

Aki szeret futni, télen is szeret. Csak azért, mert nem napfényes nyár van, még lehetünk fittek és nem kell lemondani a kinti futás örömeiről, ráadásul télen mintha rakódnának picit a zsírpárnák, mintha többet ennénk, gyakrabban nassolnánk, tehát a sport fontossága télen is megkérdőjelezhetetlen, arról nem is beszélve, hogy a nyári alak télen készül. Ha idén nem jött össze, most újra el lehet kezdeni a jövő évi formánkon dolgozni, vagy az elért alakot megtartani.

Az igaz, hogy a zord reggeleken kicsit nehezebben indulunk neki egy futásnak, látunk hozzá egy edzésnek, de utána sokkal többet ad az elégedettség büszke érzése, tehát indulás!

Télen és mínuszokban is szabad futni, igaz mínusz 10 fok alatt én magam kerülöm a szabadtéri futást, de mások ilyenkor is mennek. Mínusz 10 fok alatt, vagy nagyon szeles időben én olykor a futópadot választom.

Akik viszont mínusz 15 fokban is kint edzenek, nekik nagyon fontos odafigyelni a megfelelő ruházatra. Rétegek szerint húzzunk fel sportalsóneműt, majd futóruházatot lehetőleg olyan anyagból, mely lélegzik, véd a széltől, csapadéktól, azonban kiengedi a párolgást és felesleges hőt. Ha extra hideg időnk van, kell egy polár réteg is, illetve a sapkát, sálat, kesztyűt se felejtsük el. A futónadrágunk hosszú, lehetőleg béleltebb, téli, vastagabb legyen. A futócipőkből is vannak téli kivitelek, melyek jobban bordázottak a csúszás elkerülésére, én magam a terepfutó cipőmben szoktam havas, csúszósabb utakon futni, eddig minden évben bevált.

Ha a téli futóruházattal kapcsolatban csak egyetlen tanácsot kellene adnom, én azt mondanám: a kevesebb néha több! Nem tévedés, öltözzünk kissé alul! Amikor kimegyünk, először fázni fogunk, de pár kilométer után pont ideális, kellemes lesz. A hidegben nem jó túlzottan beizzadni a vastag futóruhába, ezt kerüljük el és vegyünk magunkra kicsivel kevesebbet.

Télen még fontosabb a bemelegítés! Rengeteg kezdő futónál és sajnos makacs futóknál is előfordul, hogy bemelegítés nélkül vág neki az edzésnek, ez sérülésekhez, görcsökhöz vezethet. Télen az izmok merevebbek, nehezebben melegednek fel, bemelegítés és nyújtás nélkül őrültséget csinálunk, s nem az a kérdés, hogy megsérülünk-e, hanem az, hogy mikor. Nagy hidegben figyelni kell a fagyási sérülésekre, ezért viseljünk olyan futósapkát mely maszkként is funkcionál, mindig használjunk kesztyűt.

Kezdő futók tévhite, hogy télen egészségtelen a szabadban futni, mert megfázunk, betegek leszünk, de tapasztalatból mondom, hogy ez nem így van. Odafigyelve a megfelelő öltözetre, bemelegítésre, nyújtásra, az edzésben a fokozatosság elvére, akkor garantáltan télen is megtarthatjuk jó kondíciónkat, sőt! Megkockáztatom, hogy évek óta azért nem voltam beteg, mert a mínuszokban is kint futkározok reggelente, szegény anyukám állandó megdöbbenésére.

Mozgás közben nem elég a két méteres távolság korona vírus idején

A járvány idejére előírt 2 méteres távolságtartás bőven elegendő, sőt, az az előírt, ha szélcsendes időben álldogálunk egymás mellett – sportolás közben viszont ezt az általános szabályt felülírja az aerodinamika és az erős kilégzés – írja a Leuveni és Eindhoveni Egyetemek tanulmánya

Szabadtéri sportok karantén idején?

Mivel pillanatnyilag, azaz eme cikk írása idején nincs kijárási tilalom, „csak” kijárási korlátozás, így a sport és szabadidős tevékenységek céljából el szabad hagyni az otthonunkat. Véleményem szerint épp az immunrendszerünk védelme érdekében ez hasznos és fontos is, természetesen vannak azonban szabályok, amelyeket saját és mások védelme érdekében be kell tartani.

Fejezzük be a kézilabda bajnokságokat (is) !

Most a profi sport irányába kacsingatok egy kicsit. Azért is elnézést kell kérnem, mert kiemeltem egy sportágat a többi közül. Pedig korona vírus idején tulajdonképpen egyik sportág sem különb a másiknál Csak azért teszem ezt mégis, mert a kézilabda egy kicsit a szívem csücske, és az egész országban népszerű. Szóval ideje lenne a bajnokságokkal leadni. Hogy miért? Mert egyszerűen nem lehet úgy edzeni és csúcsformában jönni, hogy ezt a szezont normálisan be lehessen fejezni.

Csináld magad – vagy inkább mégse

Aki csak teheti és elővigyázatos, az betartja a #maradjotthon felhívást, ez viszont kialakít egy csomó új otthoni élethelyzetet, ám sok mindent nem lehet online megoldani. Gondolok itt a műkörömépítésre, kozmetikai kezelésekre, fodrászati tevékenységekre.

A sokoldalú tojásfestés

A Húsvét nem az igazi egy nagy fonott kosár színes tojás nélkül. De vajon melyek a legnépszerűbb és legötletesebb technikák? Ha eddig nem is volt kedved nekiállni a tojásfestésnek, most reméljük kedvet hozunk hozzá.