Ne váljon Önből programkényszeres szülő!
- Dátum: 2014.08.24., 15:36
- babysitter, beosztás, fejlődés, gyerek, gyermekkor, időtöltés, játék, készségfejlődés, különóra, naptár, otthon, pihenés, programkényszer, rohanás, stressz, szülő, zsúfoltság
A szülők rohanó életmódja hatással van a gyermekeikre is, és nemcsak olyan szempontból, hogy a csemeték kevesebbet látják szüleiket, vagy hogy a feszültség az otthoni hangulatra is hatással van. Az emberek a feszített tempó mellett megszokják, hogy egyszerre sok mindent kell elintézniük, hogy egy napba minél több tevékenységet sűrítenek bele. Ilyen életvitel mellett a kikapcsolódás sem lehet hétköznapi, hiszen otthon mindig akad valami elintéznivaló.
Miként hat ez a gyermekek hétköznapjaira?
Legtöbb esetben a rohanó életmódot folytató szülő a gyerekre is átragasztja a rohanást. Nem csupán a hétköznapokban: „Még mindig nem vagy kész? Kezdődik a megbeszélésem! Indulnunk kell, vedd már fel egyedül a cipődet!”, stb. – Mindez egy dolog. De a gyerekek naptárát is ugyanannyira telepakolják, mint a sajátjukat. A kötelességeket tekintve különórák, készségfejlesztések, felzárkóztatások; majd a szabadidőben csupa tartalmas időtöltés. Ami biztosan élmény a gyereknek, de számára fontos lenne az otthon, csendben, játékkal töltött idő is. Csakhogy erre már alig jut idő.
Régóta vitatott téma, hogy már nemcsak a középiskolásokra és a felsősökre hárul rengeteg délutáni tanulás és különóra, hanem újabban a kisiskolások, sőt a bölcsődések és az óvodások is rengeteg különprogramon vesznek részt. Érthető a törekvés: az egyik a gyerek nyelvi képességeit fejleszti, a másik a mozgáskoordinációját, a harmadik csak szimplán leköti az energiáit… Természetesen ez külön mind-mind jó dolog, de próbáljon fókuszálni! Mi az, amire tényleg szüksége van, ami játékos, amin szívesen részt vesz, amit élvez? És főleg, hány dologra tud igazán koncentrálni egyszerre a gyermek? Figyeljen oda rá, hogy elegendő pihenést, otthon töltött játék- és pihenőidőt biztosítson gyermekeinek ahelyett, hogy az ő idejét is annyira beosztja, mint a sajátját!
Sok esetben a különórák, programok „babysitter” szereppel bírnak: amíg ezeken vesz részt a gyerek, addig a szülőnek szabadideje van, lehetősége jut az egyéb feladataira, vagy a pihenésre. Érdemes átgondolni, hogy havonta mennyit költenek ilyen jellegű tevékenységekre, és hogy nem jobb-e valóban babysittert alkalmazni ugyanennyi pénzért ahelyett, hogy egyszerre tanul a csemete hangszeren játszani, tornázni, angolul, valamint különmatekon?
Természetesen a készségfejlesztés fontos és hasznos lehet, ajánlott azonban valamilyen irányvonalat kiválasztani. Ez a kicsik esetében nem mindig egyszerű. Ha tanácstalan, akkor kérje szakember segítségét! A tanító, az óvónő is tanácsot adhat, de egy gyermekpszichológus is nyújthat segítséget, hogy melyik vonalon haladjanak tovább.
Az a lényeg, hogy a gyereknek biztosítson a szülő lehetőséget arra, hogy kedve szerint játsszon otthon. Ugyanis ez is nagyon sok képességet fejleszt, és néha többet tesz a fejlődése érdekében, ha valaki leül játszani a gyerekkel, mintha újabb és újabb fejlesztő foglalkozáson venne részt. Ne kelljen már a kisgyermekeknek is rohannia, ne legyen tele a naptáruk! Biztosítson számukra programmentes időszakokat, napokat. Így lehetnek igazán önmaguk: gyermekek.
Jövő heti cikkünkben arról lesz szó, hogy a gyerekekkel közösen töltött szabadidőben sem muszáj mindig különleges programokat szervezni.
Fotó: pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.