Menü

Szmog riadó: mi van a köd mögött?

A téli időszak gyakori jelensége, hogy időről időre szmog riadót hirdetnek. És bár van előttünk éppen elég rémkép, lásd ázsiai nagy városokat ellepő, mérgező „ködfelhő”, mégsem tudjuk igazán komolyan venni.

Sokaknak nem is mond semmit, hogy most éppen magas vagy sem a szállópor koncentrátum, a szmog riadó esetén legtöbben nem is változtatunk semmit napi életvitelünkön, pedig azért egyéni szinten is lenne mit tenni.

Egyrészt ha a hatóság jelzik a szmog veszélyt, akkor igyekezzünk tényleg minél kevesebb időt tölteni a szabad levegőn, és szabadtéri sportolást is jobb elhalasztani. A betegek számára különösen kockázatos lehet ilyenkor kimozdulni, akik pedig kerékpárral közlekednek, javasolt maszkot viselni egészségük érdekében.

Az „eseti kezelés” mellett az is fontos, hogy mit tehetünk a levegőszennyezés ellen. A gépjárműpark megfelelő ellenőrzése, karbantartása kulcsfontosságú lehet. A tömegközlekedés is meghatározó tényező ebben a kérdésben, nagyobb arányban kellene használni az elektromos meghajtású gépjárműveket, valamint a gázüzemű járművek is kedvezőek a szállópor kibocsátás szempontjából.  Nagy gond lehet még téli időszakban a fűtés formája. Egyedi fűtési formák között megtalálható szén vagy hulladék alapú tüzelés különösen szennyezi a levegőt, ezért ezeket legalább a kritikus időszakokban (szmog riadó ideje alatt) érdemes háttérbe szorítani.

Egyébként riasztó tény, hogy Európában Dél- Lengyelország, Csehország és a Pó- völgye mellett, Magyarország is a legszennyezettebb területeket között van szállópor tekintetében. Ennek persze meteorológiai okai is vannak. Az ipari légszennyezés mellett olyan tényezők is hatással lehetnek a levegő minőségére, mint például a medencék speciális domborzata.

A téli időszakban különösen jellemző az úgy nevezett inverziós helyzet kialakulása. Melynek lényege, hogy a magasban melegebb levegő van, miközben a talaj közelében nagyon erős a lehűlés, olyan mintha ilyenkor a Kárpát- medencét egy fedő borítaná. Ha emellett még a légmozgás is alacsony, akkor bizony nagy eséllyel romlik a levegő minősége, és a más területekről érkező szmog is megrekedhet és felhalmozódhat.

A környezettudatosság nagyon jó gyakorlati példája egyébként a Kecskeméten a közelmúltban kialakított hibrid üzemű gépjárműpark létrehozása, amely 25 darabos flottájával egyedülálló Európában.

Fotó:
pixabay.com

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Logoterápia – hogy megtaláljuk a boldogságot

Sokféle terápiát ismerünk, amivel könnyebbé vagy jobbá tehetjük az életünket, de van egy igazán különleges ezek között. Ez a logterápia.

A legjobb természetes édesítők

A cukorfogyasztás csökkentése manapság egyre többek számára válik a tudatos életmódváltás részévé. Az egészségtudatos emberek nem szeretnének lemondani az édes ízekről, ugyanakkor keresik azokat a megoldásokat, amelyek nemcsak finomak, de a szervezetükre is kedvező hatással vannak. A természetes édesítők pont ezt kínálják: finom alternatívát a hagyományos kristálycukor helyett, hozzáadott értékekkel.

A szemszárazság kialakulása, tünetei és kezelése

A vörös és viszkető szem ma már nem csupán az idősebb korosztály problémája. Egyre több fiatal is szenved tőle, különösen azok, akik napjuk túlnyomó többségét képernyő előtt töltik. A modern életvitel, a mesterséges fények és a légkondicionált környezet mind hozzájárulnak ahhoz, hogy látószervünk természetes védelmi rendszere – a könnyfilm – felboruljon.

A felfázás: amikor a hideg nem csak kellemetlen, hanem veszélyes is

A felfázás, más néven húgyúti fertőzés, az egyik leggyakoribb, kellemetlen panasz, amely főként nőknél fordul elő, de férfiakat sem kímél. Bár a neve alapján úgy tűnhet, hogy a hideg az egyetlen kiváltó oka, valójában a fertőzést legtöbbször baktériumok – főként az Escherichia coli – okozzák, amelyek a húgycsőbe jutva gyulladást váltanak ki.