Menü

Amikor a baba „mondja meg”, hogy ki mennyit és mikor alszik

Gyakran kritikus pontot jelent a csecsemő alvási szokásai. Az újdonsült szülőket foglalkoztatja, hogy mennyit és mikor kellene aludnia kisbabájuknak. Ráadásul a háttérben azért az sem mindegy, a szülők hogy tudják kezelni, pontosabban, hogy tudnak alkalmazkodni babájuk alvási szokásaihoz.

Az újszülöttek alvásigénye igencsak másképp alakítja a mindennapokat. Kétszer annyit alszanak, mint a felnőttek, és ezt több rövidebb ciklusban teszik. Ráadásul az alvásciklusok (REM és mélyalvás) mintázata is változó az életkornak megfelelően. Az újszülöttek például az alvásidejük felét REM- alvással töltik. Ebben a fázisban az agy nagyon aktív, kapcsolatba hozható a tanulási folyamatokkal. Ez nem véletlen, a kisbabáknak ugyanis rengeteg új információt kell naponta feldolgozniuk.

Ezeknek a folyamatoknak a megértése talán segít a szülőknek abban, hogy megértően alkalmazkodjanak a kisbaba alvásigényeihez igazított napi rutinhoz. Néhány alapvető praktikát is összeszedtünk, ami ezt az alkalmazkodást segítheti. Érdemes a szülőknek felváltva lenni a kicsivel, fontos, annak érdekében, hogy az alváshiány és a fáradtság egyiküknél se érje el a kritikus pontot. Főleg eleinte minden házi munkát a háttérbe kell szorítani, aludjunk akkor, amikor a baba is alszik. Kérjünk segítséget a családtagoktól vagy barátoktól az otthoni feladatok elvégzésében.

Az a család, ahol figyelembe veszik és elfogadják a kisbaba érzelmi igényeit és fizikai szükségleteit, olyan biztonságos környezetet jelent, amely lehetővé teszi a biztos kötődés kialakulását. A szülőknek bizony alkalmazkodniuk kell, például azzal, hogy a babának megfelelően alakítanak a körülményeken. 

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.