Menü

Szükségünk van a méhészekre

Akármennyire is a mozi egy szórakoztató műfaj, kőkeményen hat a tudatalattinkra. A zsáner filmjei a vélt vagy valós félelmeinkből táplálkoznak. Öntudatlanul kapjuk meg az adagunk a világunk biztonságosabbá tételéről, a jó győzelméről a gonosz felett vagy épp a szerelem örök erejéről. Az akciófilmeken keresztül az egyszeri néző megtisztul és megnyugszik. Egy olyan utazáson vesz részt, ahol a jó főszereplő biztonságosabbá teszi az életünk, megerősítést nyer a világrend.

Lehet ez egy magányos cowboy, aki a törvények helyett, de még inkább azt megerősítendő az igazságot osztja vagy az antihős gengszter rosszfiú, aki nagyívű története végén elbukik, ezáltal legitimálva a fennálló társadalmi és törvényes rendet. A mozi önkéntes feladatokká alacsonyítja a szabadság szentségében tobzódó állam társadalmi kötelezettségeit, így hinti el a jó állampolgáriság magjait. Látványosan demonstrálja a meglévő erőviszonyok helyességét, és mindent a konszolidálódásnak rendel alá. A társadalmi és morális jó egybeesik, ezért akármilyen erőszak legitimitást nyer a vásznon.

A self-made man filmek pontosan erre játszanak rá és ennek egy látványos példája A méhész. Jason Statham (Feláldozhatók, Meg, Szállító) kivételesen egy egész szórakoztató projektbe repít minket, ahol kedvelt izomarcunk szupertitkos ex-katonaként (mi másként?) rendet tesz a gonosz hackerek közt. Ezt a koncepciót karolta fel a szebb napokat is látott rendező, David Ayer (Nehéz idők, Harag, Öngyilkos osztag). A főhősünk rezzenéstelen brit faarccal jön, lát és igazságot oszt. A negatív, gonosz összeesküvés részei csak egyfajta társadalmi feszültség katalizátorok. A nagy és gonosz világ elnagyolt, karikaturisztikus díszletei. A helyenként igen trágár magyar szinkron csak még jobban rájátszik erre.

A rosszaknak Statham mutat példát, mondja meg a tutit, a saját purgatóriumukká válik. Az akciók véresek, de remekül követhetően fényképezettek. Igazi tesztoszteronszagú adrenalinbombával van dolgunk, ami után nyugodtan tudunk felállni a székünkből, győzött a mögöttes jó, a tankönyvízű mű igazság. A világ újra megmenekült, a méhek zümmöghetnek. A méhész vigyázott ránk. Ahogy anno a vadnyugaton itt is teljes diadalt arat a jók világa, úgy éri el ezt a hatást a gonosz háttérszervezetek, ezek a rákos élősködők, látványos bukása annak ellenére, hogy jelenük és elkerülhetetlen kudarcuk egyéni. Most már béke van és a világ egyszerűbb és jobb hely lett. Pontosan ilyennek kell lennie egy botegyenes, agyatlan B-kategóriás akciófilmnek. Agy kikapcsol, popcorn a kézben és hadd szóljon!

A fiúk is szomorúak csak nevetnek rajta - A kaszkadőr

A nemrégiben megjelent A kaszkadőr egyfajta bemutatása azon szakmának, ami nélkül a filmezés lehet nem is létezhetne. Az alkotás attraktív akciójeleneteken keresztül bemutatott szerelmi történet, ami közben meglovagolja a retró stílus világát is. Kitekint rengeteg ikonikus 80-as évekbeli alkotásra, és közben nézői szempontból egész végig fenntartja a karakterekért való izgalmat.

Bad Boys - Mindent vagy többet

Michael Bay az első két Bad Boys mozival a 90-es és a 2000-es években is megmutatta, miként kell korhatáros, mégis szórakoztató akció-vígjátékot rendezni. A két főhős, a dumák és a stílus emlékezetessé tették az akkori összképet. 17 évvel később napvilágot látott a Mindörökké rosszfiúk alcímre hallgató, afféle “visszatérés”, immár Bay nélkül. Adil el Arbi és Billal Fallah akkor elkészítették a franchise legsikeresebb darabját, ami után most jött is egy 4. rész, teljesen újult erővel.

A valódi szelíd motorosok kálváriája

A Motorosok egy letűnt korszak tesztoszteronszagú fényképalbumának bűvöletével árulja magát. A színészgárda pazar: a tüneményes Jodie Comer a szerelmes főhősnő, az überkemény Tom Hardy a bandavezér, szexi ösztönember, a vágy tárgya pedig Austin Butler. A rendező Jeff Nichols (Mud, Take shelder) dokumentarista alapossággal mutatja be a valódi „Szelíd motorosokat” azaz egy 60-as évekbeli Chicago-i motorosbanda fénykorát és átfordulását a bűnbe.

A sötétség ébredése – Az akolitus

A Star Wars egyelőre nem tudott elszakadni a Skywalker korszaktól sorozatok szintjén sem, az Andor és az Ahsoka is felidézték azt. A nemrég megjelent Az akolitus a köztársaság fénykorába kalauzolja el a nézőket, és üde színfoltja a Star Wars élőszereplős világának. Kicsit krimi, kicsit fantasy, és persze némi drámával is fűszerezik az alkotást, a kezdés nagyon ígéretes, viszont kérdéses, hogy mit hoz az évad többi része.

Esztétikusan szórakoztató világvége

Talán nem túlzás kijelenteni, hogy a videójáték-adaptációk aranykorát éljük, az utóbbi években kritikai és anyagi sikereket is arattak a különféle videójátékokból készült filmek. Gondolhatunk itt a League of Legends-ből készült Arcane-ra, ami animációs filmként a Netflixen aratott nagy sikert, vagy a Super Mario Bros.-ra. Valamint a Last of Us tavaly évi sikere után meg is érkezett egy újabb posztapokaliptikus játék képernyőre adaptálása a Fallout széria, ami egy fokkal még magasabbra teszi a lécet.