Menü

Segítség, nem szólal meg a gyerekem – mutizmus gyermekkorban

Vannak olyan gyerekek, akik dacból vagy viccből nem szólalnak meg egy adott szituációban, de vannak olyanok is, akik nem tudnak megszólalni, ők szenvednek egy olyan kommunikációs zavarban, amit mutizmusnak nevezünk.

A mutizmus egy zavar, ami nem okolható halláskárosodással, sem beszédhibával, vagy beszédzavarral, a kisgyermek mégsem tud megszólalni. Ez a probléma társulhat szorongással, depresszióval, szobatisztasági gondokkal, evés- vagy alvászavarral is. Jelenleg a gyermekek 5-7 százalékát érintő problémáról beszélünk.

Két típusát különböztethetjük meg, az egyik a szelektív, a másik az totális mutizmus. A szelektív változatnál a gyermek szorong, egyes szociális helyzetekben nem tud megszólalni. Lehet ez egy elvárás okozta teljesítménytől való félelem is, főleg az óvodai, majd az iskolai közegben jön elő. Otthoni, baráti környezetben viszont csacsog, jókedvűen beszél, de amint idegen hallhatja, elnémul, de létezik olyan is, aki más hallatára csak suttogva tud beszélni. Ide sorolhatjuk azt is, amikor beszélni nem akar, de nonverbális kommunikációval megpróbálja magát megértetni.

A totális mutizmustól szenvedők pedig azok a gyerekek, akik elviekben tudnának beszélni, de gyakorlatban nem, vagy nagyon keveset, de azt is kizárólag suttogva.

Diagnózist nem lehet egyik pillanatról a másikra felállítani, hosszadalmas kivizsgálás előzi meg. Kikérdezik a szülőket, tanárokat, óvónőket, és testi, neurológiai vizsgálatot végeznek. Nem szabad összetéveszteni a hallgatással járó kórképekkel, mint gyászreakció, személyiségzavar, vagy autizmus. A mutizmushoz sokszor kapcsolódik szorongásos zavar, fóbiák kialakulása is. Megfigyelték, hogy a legtöbb szelektív mutista gyermek öröklötten nyugtalan, a nyugtalanság pedig félelmet kelt, amitől a gyermek nem tud megszólalni.

Az árulkodó jelekre érdemes odafigyelni, mint például, hogy a gyerek a szűk családdal kommunikál, de a szélesebb körrel nem, óvodában csak a kortársaihoz szól, a felnőttekhez nem, visszahúzódó, nagyon szégyenlős, fóbiás viselkedést mutat, szorong, vagy túl érzékenyen reagál bizonyos helyzetekben, esteleg mutogatva, gesztusokkal kommunikál inkább. Amikor a szülőben felmerül a kérdés, hogy nem biztos, hogy ez egy dackorszak, akkor érdemes felkeresni egy pedagógiai szakszolgálatot, ők tudnak javasolni logopédust, pszichológust, vagy orvost, aki segít a probléma okának feltárásában.

Amennyiben beigazolódik, hogy a gyermek mutizmusban szenved, a kétségbeesés után a szülőnek komoly feladatai vannak, mégpedig az elfogadás, a helyes terápiák megkezdése szakemberekkel, és végtelenül türelmesnek lenni. El kell fogadni, hogy kismanónk nem azért nem beszél, mert ezzel kivívja a figyelmünket, ezt ő nem szándékosan teszi. Meg kell erősíteni, folyamatos pozitív visszacsatolást kell adni, hogy önbizalma növekedjen, bátorítani kell, merje használni a hangját.

A mutizmus egy olyan beszédzavar, amire érdemes komolyan odafigyelni már kisgyermekkorban, hiszen minél előbb megkezdjük a terápiát, annál hatékonyabban lehet előrelépést elérni ennek leküzdésében.

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.