Wakanda visszatért - Fekete Párduc 2. kritika
A Marvel Studios már rögtön az első Fekete Párduc film bemutatása után elkezdte tervezgetni a folytatást. 2 évvel ezelőtt viszont valószínűleg az Marvel-univerzum követőit világszerte megrázta a színész Chadwick Boseman halála. Ennek hatására pedig valóban nehezebb lehetett megcsinálni az új Fekete párducot, ami méltón tiszteleg az elhunyt főszereplő előtt. Filmként pedig egy sokszor látott történet részeként, de mégis abszolút jó élményt nyújt.
A történet szerint T'Challa (Chadwick Boseman) király elhunyt egy rejtélyes betegségben, az Afrikában található Wakanda, pedig király (vagy ahogy ők nevezik: őrző) nélkül maradt. A világ nagyhatalmainak az itt található vibránium ásványra fáj a foga, amit persze a helyiek nem szeretnének odaadni. Az egykori uralkodó húga, Shuri (Letitia Wright) nehezen dolgozza fel a gyászt és a tudományos munkába temetkezik. Amikor pedig megjelenik az új főgonosz Namor (Tenoch Huerta) egy ismeretlen vízi világ vezetője, aki szintén a vibrániumra pályázik, akkor Shuri nyilvánvalóan vezetői szerepbe “kényszerül”, és kénytelen a népét védelmezni.

Az első részhez képest a jelenlegi rész jóval drámaibb, sokkal inkább kerüli a humort, és a politikai kritizálást. Helyette egy személyesebb drámát mesél el a gyászról, és a karakterekre nehezedő nem várt örökségről. A film végére egyértelmű, hogy Shuri immáron nem egy vicces mellékkarakter, hanem központi figura, aki az igazságtalanság miatt érzett haragjával viaskodik, és a jövőben valószínűleg Ő lesz a történet főszereplője, valamint könnyedén lehet, hogy más Marvel-filmekben is felbukkan majd a karakter.
A film rendezője, Ryan Coogler, értelemszerűen Chadwick korai halála miatt kénytelen volt módosítani a forgatókönyvön. A filmen viszont ez a legkevésbé sem látszik, ugyanis a történetet abszolút értelmezhetőnek és követhetőnek írta meg. Összességében nézve viszont elmondható, hogy a film történetét persze más-más köntösben és körítéssel, de már rengetegszer láthattuk. Miszerint vannak a jók akik védik a hazájukat, a rosszak pedig a múltbéli sérelmek miatt küzdenek a saját igazukért. A sztori egyértelműen érett, felnőtt témákról beszél, ráadásul jó néhány jelenete jóval erőszakosabb az átlagos Marvel filmeknél, a képregényfilmes jellegét szinte egyáltalán nem érezni az alkotásnak. A történet problémája sokkal inkább az, hogy “jó” karakterei is eléggé klisések.
Viszont a “gonosz” Namor, és népe a Talocanok pedig még inkább felszínesen vannak kidolgozva, az ő igazi drámájuk és történetük persze mögöttesen jelen van a filmben, de egyáltalán nem kap nagy jelentőséget. Namort tulajdonképpen a múltján alapuló hatalom mozgatja, viszont a karakter szellősen van bemutatva, a céljai sincsenek igazán kidolgozva azon túl, hogy a Wakandában található vibrániumot szeretné megszerezni, amellyel aztán a világ felett uralkodhat.

A film látványára, akciójeleneteire ezúttal sem lehet panaszkodni. A különböző jelenetek, vágások, díszletek, valamint a karakterek öltözetei látványosak, jól néznek ki. Külön megemlíteném a Talocanok víz alatti lakhelyét, ami abszolút látványosan van kidolgozva. Nem véletlenül, hogy az előző részt 7 db Oscar-díjra jelölték, és a technika terén többet be is zsebelt. Könnyedén lehet, hogy a második részt is díjazni fogják az Oscar-gálán. Érdemes megemlíteni a film zenéjét is, ami szakít az első rész hip-hop stílusával, és sokszor átvált a lassabb, drámaibb háttérzenére, ami illik a film történetmeséléséhez.
Összességében a Fekete párduc 2. része egyáltalán nem rossz, család drámaként sem kidolgozatlan, Shuri karaktere nagy jelentőséget kap és bőven elviszi az egész történetet. Viszont az egyes karakterek motivációi, értékei abszolút felszínesek. A film viszont így is hosszú, több mint 2,5 óra, emiatt inkább a különböző üresjáratokat kellett volna kitölteni az egyéni motivációkkal. A film látványvilágában is gyönyörű, valamint méltó emléket állít az elhunyt Chadwick Bosemannak.
Külön megemlíteném a film elején és végén látható megközelítőleg 1-1 perces csendes jeleneteket, amelyekben a színész karakteréről láthatunk korábbi jeleneteket egyfajta megemlékezés részeként, aki egyértelműen megkapta az eddigi Marvel-univerzum legtiszteletreméltóbb lezárását, amely igazából a film értékét is emeli. A “Fekete párduc pedig visszatér” – ahogyan rengeteg más Marvel karakter is – szóval biztosan lehet számolni azzal, hogy lesz egy harmadik része is a filmnek nagy valószínűséggel Surival a főszerepben, a stáblista utáni jelenetnek pedig itt most tényleg van jelentősége a (jövőbeli) történet szempontjából, így azt is mindenképp érdemes megvárni.
Imposztorra várva
Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.
Piramisjátékra épült a magyar álom
Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.
Lázadni kell, ennyi az egész?
Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.
Daryl Dixon Spanyolországban
A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.
Halálos séta
A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.