Menü

TSMT, a gyerekek segítő tornája

Manapság rengeteg lehetőségünk van, hogy fejlesszük gyermekünk mozgását, idegrendszeri fejlődését, viszont van egy mozgástréning, mellyel a nagy- és finommozgásokat is tudatosan erősíti.

A TSMT jelentése a Tervezett SzenzoMotoros Tréning, egy torna, mellyel felülírhatjuk a rosszul berögzült reflexeket, ami kihat a mozgásra, a beszédfejlődésre és a viselkedésre is. A szenzomotoros szó a csecsemők szenzomotoros fejlődési szakaszára utal, ez egy kisember születésétől kétéves koráig tart. Ez az időszak a szenzo, vagyis észlelési, és motoros, vagyis mozgásfejlődési szakasz, itt tanuljuk meg az ok-okozati összefüggéseket, megtanulunk beszélni az anyanyelvünkön és felismerjük, hogy a testünk nem része a környezetünknek. Amikor ebbe bármilyen apró kis hiba csúszik, akkor azt próbálja korrigálni az idegrendszerünk, de lehetséges, hogy ennek lesznek később jelei.

Egészen egy éves kortól akár 12 éves korig ajánlott, sokszor csak később, óvodában, vagy az iskolai évek alatt derül ki, hogy valamilyen gond van. Nem kell megijedni, ha nekünk, mint szülőknek nem tűnik fel, hogy gyermekünk valamiben nem teljesít átlagosan, mivel nem vagyunk szakemberek, és még véletlenül sem kell azt gondolni, hogy a gyermekkel nagy gondok vannak.

Az én korosztályom (Y generáció) gyermekeinél még nem vizsgálták ezt, hiszen a tudomány nem tartott ezen a szinten, így sokszor csak elkönyveltek valakit túl izgágának, mert például nem tudott megülni a hátsó felén egy tanórán. Ezzel már utalok arra, hogy milyen jellegű problémákra jelenthet megoldást ez a tréning. Széles spektrumon mozog a torna hatásossága, például figyelemzavar, beilleszkedési zavar, magatartási zavar, beszédhiba, egyensúly zavar, tanulási zavar, hiperaktivitás.

Amikor körbenézünk egy ovis csoportban, de még inkább egy iskolai osztályban, feltűnhet egy több gyerekből álló csoportban, hogy ha valamelyik gyerkőc máshogy viselkedik, mint a többi, ezért pedig semmiképpen sem hibáztathatjuk, csupán valószínűleg valamilyen fejlesztésre van szüksége, hogy jól beilleszkedhessen, erre pedig az egyik legjobb módszer a TSMT. Könnyebben koncentrál, mozgásfejlődésében is halad, jobb lesz a memóriája, beindul a beszédfejlődés, a könnyebb kommunikáció, és még a ritmusérzék is javul.

Terapeuta a megoldás. A TSMT terapeuta az a szakember, aki először is egy nagyjából 45 perces állapotfelméréssel kipuhatolja, hogy hol is lehet gond, ezzel egy pontos képet kap arról, hogy milyen fejlettségi szinten van a gyermek. Ilyenkor kiderül, hogy mik a fejlesztendő területek, ezért a szakember ki tudja választani a megfelelő tornagyakorlatokat. Kétféle lehetőség adott ilyenkor, az egyik az, hogy a specialista megtanítja a gyakorlatokat, melyeket a gyermek otthonában, egyénileg hajt végre, a másik lehetőség, hogy kiscsoportos foglalkozás keretein belül végzik a gyakorlatokat.

A gyermek fejlettségi szintjének javulásával változnak a gyakorlatok is, nagyjából 2-3 hónap elteltével lehet észrevenni a változásokat, viszont ehhez az kell, hogy lelkiismeretesen mozgassuk a gyermeket a megadott formában.

A TSMT torna egy igazán jó lehetőség arra, hogy mozgással segítsük gyermekünk mindennapjait, beilleszkedését a társadalomba, könnyítsük a kommunikációját vagy könnyebben koncentráljon az elő kerülő feladatokra.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.