Egy újabb magyar mestermű – Pieces of a Woman
- Dátum: 2021.01.19., 06:23
- Nagypál Bíborka Anna
- ajánló, dráma, elemzés, érzelmek, fájdalom, feldolgozás, film, gyász, netflix, Oscar-díj
A Netflixen tarol Mundruczó Kornél legújabb, első angol nyelvű drámája. Ez az első olyan magyar alkotás, amiben Martin Scorsese executive producerként vett részt. A mű nagy sikernek örvend már most, pedig csak pár hete része a Netflix kínálatának.
A trailer szerint a történet egy párról szól, akik babát várnak. A kismama, Martha Weisz (Vanessa Kirby) az utolsó hónapban van, nagy kerek pocakja van. Nagyon várja a pár az érkező kislányt, készen van a baba szobája, minden rendben halad. Martha otthon szeretne szülni, e szándékában nagyon magabiztos. Mikor megindulnak a fájások, a férj, Sean (Shia LaBeouf) hívja is a kiválasztott bábát, ám a bába egy másik nő szülését vezényli, ezért Eva érkezik a családhoz. A szülés során nem várt komplikációk lépnek fel, de Martha elutasítja azt, hogy kórházba vigyék, ezért Sean csak kihívja a mentősöket. A szülés maga sikeres volt, Martha kezében tarthatja síró kislányát, de az újszülött váratlanul kékülni kezd.
Innen indul a feldolgozandó történet, maga a film nagy része, a gyász. Elveszíteni egy újszülött babát egy szülő számára a legnagyobb tragédia. Egy gyász feldolgozása mindenkinek más ütemben és másképp megy. A film pedig megjeleníti a családot, azok érzelmeit és a feldolgozás módját. Martha, a gyászoló édesanya helyzete a legrosszabb. A teste úgy hiszi, hogy édesanya, de lélekben tudja, hogy meghalt a kislánya. Ő az, aki elsőnek kimondja a kimondhatatlant: nincsen gyermeke. Lélekben viszont mégis anyukaként viselkedik. Vanessa Kirby színészi karrierjének eddigi legjobb játékát nyújtja. A színésznőt már Oscar-esélyesként emlegetik.
Sean, az édesapa, haragosan gyászol, majd próbál vigasztalódni, végül egyértelműen a továbblépés jeleit mutatja. Sean nem akarja, hogy a kislányát kitöröljék a fejéből. A gyászoló házaspár a film során fokozatosan távolodik el egymástól, keresik a saját megvigasztalásukat.
Megjelenik a gyászoló nagymama is (Ellen Burstyn), aki bosszút akar állni a bábán (ahogy az orvosok is). Egyértelműen őt okolják a veszteség miatt. Martha nem akar bosszút állni, a perre sem akar elmenni. A nagymama végül ráveszi Seant, hogy támogassa a pert.
A dilemma: lehet-e egy bábát okolni a tragédiával véget érő otthonszülésért? Lehet-e egy édesanyát okolni, mert az otthonszülésnél döntött? Ki igazából a hibás? kell-e hibást keresni? Martha szerint nem, hiszen ő nem tartja hibásnak a bábát. A film nem is a hibáztatásról szól, hanem a feldolgozásról.
Érzelmekben, naturalisztikus jelenetekben gazdag filmet láthatunk, mindenképpen ajánlom annak, aki szereti a hosszabb, érzelmi alapú műveket. Aki akciót várna el, az nem jó filmet választott. Ez egy olyan film, amin lehet elmélkedni és egy kicsit átérezni azt, amin keresztül ment a család.
Nagypál Anna
Imposztorra várva

Közel egy éve töretlen sikerrel megy a Pesti Színházban Rudolf Péter rendezésében, Spiró György műve alapján készült Az imposztor, amely komédia jellege ellenére komoly társadalom- és politikakritikával is bír. A közel háromórás darab minden perce igazi élményt ad a rá jegyet vevőknek. Kern Andrással a címszerepben a darab jutalomjáték, a várható, megérdemelt tapsvihar azonban egyértelmű kikacsintás az elmúlt 30 évünk viszonyaira is. De lássuk a részleteket.
Piramisjátékra épült a magyar álom

Az RTL Bróker Marcsi sorozatát jelentős előzetes elvárások kísérték, amelyeknek az alkotás kétségkívül megfelelt, sőt, túl is szárnyalta azokat. Már az első képkockák beszippantanak: az 1990-es évek vidéki Magyarországát a díszletek, a zenék, a ruhák és a karcagi utcák tökéletesen hozzák vissza. Nemcsak nosztalgia ez, hanem korrajz arról, hogyan válhatott egy banki alkalmazottból országos szélhámossá valaki.
Lázadni kell, ennyi az egész?

Paul Thomas Anderson korunk egyik legsajátosabb látásmódú rendezője (Boogie nights, The Master, Vérző olaj). A naturalista ábrázolásából, a kiváló karaktereiből és kiemelkedően jó cselekvésvezetéséből ismét varázsolt, ezúttal egy igazi politikailag túlfűtött, karikaturisztikus remekművet. Megszületett a Trump-érából való kiábrándulás dicshimnusza, az év regényadaptációja, vagy csak egy maró humorú középső ujj mindenkinek, ami egy tesztoszteronbombába csomagolt korrajz is egyben? Ennek jártam utána.
Daryl Dixon Spanyolországban

A The Walking Dead-univerzum folyamatosan képes megújulni, ha nem is minden szempontból, de legalább vizuálisan. A Daryl Dixon-széria harmadik évada erre a legfrissebb bizonyíték. Ugyanis a cselekmény Franciaországból egy rövid időre Londonba, majd Spanyolországba helyeződik át, és ez a váltás alapvetően megváltoztatja a sorozat hangulatát.
Halálos séta

A hosszú menetelés nem a klasszikus King-horrorok közé tartozik, hanem egy feszült és lélekpróbáló thriller, amelyben ötven fiú indul el egy halálmenetre, ahol a szabály egyszerű: aki megáll, meghal. A film naturalista ábrázolása, erős dialógusai és színészi alakításai – különösen Cooper Hoffman, David Jonasson és Mark Hamill játékával – folyamatos feszültséget teremtenek. Bár pszichésen megterhelő és helyenként brutális, mély társadalomkritikája és valóságshow-szerű bemutatása miatt elgondolkodtató élményt kínál.