Menü

Egy újabb magyar mestermű – Pieces of a Woman

A Netflixen tarol Mundruczó Kornél legújabb, első angol nyelvű drámája. Ez az első olyan magyar alkotás, amiben Martin Scorsese executive producerként vett részt. A mű nagy sikernek örvend már most, pedig csak pár hete része a Netflix kínálatának.

A trailer szerint a történet egy párról szól, akik babát várnak. A kismama, Martha Weisz (Vanessa Kirby) az utolsó hónapban van, nagy kerek pocakja van. Nagyon várja a pár az érkező kislányt, készen van a baba szobája, minden rendben halad. Martha otthon szeretne szülni, e szándékában nagyon magabiztos. Mikor megindulnak a fájások, a férj, Sean (Shia LaBeouf) hívja is a kiválasztott bábát, ám a bába egy másik nő szülését vezényli, ezért Eva érkezik a családhoz. A szülés során nem várt komplikációk lépnek fel, de Martha elutasítja azt, hogy kórházba vigyék, ezért Sean csak kihívja a mentősöket. A szülés maga sikeres volt, Martha kezében tarthatja síró kislányát, de az újszülött váratlanul kékülni kezd.

Innen indul a feldolgozandó történet, maga a film nagy része, a gyász. Elveszíteni egy újszülött babát egy szülő számára a legnagyobb tragédia. Egy gyász feldolgozása mindenkinek más ütemben és másképp megy. A film pedig megjeleníti a családot, azok érzelmeit és a feldolgozás módját. Martha, a gyászoló édesanya helyzete a legrosszabb. A teste úgy hiszi, hogy édesanya, de lélekben tudja, hogy meghalt a kislánya. Ő az, aki elsőnek kimondja a kimondhatatlant: nincsen gyermeke. Lélekben viszont mégis anyukaként viselkedik. Vanessa Kirby színészi karrierjének eddigi legjobb játékát nyújtja. A színésznőt már Oscar-esélyesként emlegetik.

Sean, az édesapa, haragosan gyászol, majd próbál vigasztalódni, végül egyértelműen a továbblépés jeleit mutatja. Sean nem akarja, hogy a kislányát kitöröljék a fejéből. A gyászoló házaspár a film során fokozatosan távolodik el egymástól, keresik a saját megvigasztalásukat.

Megjelenik a gyászoló nagymama is (Ellen Burstyn), aki bosszút akar állni a bábán (ahogy az orvosok is). Egyértelműen őt okolják a veszteség miatt. Martha nem akar bosszút állni, a perre sem akar elmenni. A nagymama végül ráveszi Seant, hogy támogassa a pert.

A dilemma: lehet-e egy bábát okolni a tragédiával véget érő otthonszülésért? Lehet-e egy édesanyát okolni, mert az otthonszülésnél döntött? Ki igazából a hibás? kell-e hibást keresni? Martha szerint nem, hiszen ő nem tartja hibásnak a bábát. A film nem is a hibáztatásról szól, hanem a feldolgozásról.

Érzelmekben, naturalisztikus jelenetekben gazdag filmet láthatunk, mindenképpen ajánlom annak, aki szereti a hosszabb, érzelmi alapú műveket. Aki akciót várna el, az nem jó filmet választott. Ez egy olyan film, amin lehet elmélkedni és egy kicsit átérezni azt, amin keresztül ment a család.

Nagypál Anna

John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.

Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?

A Karate kölyök koncepció még mindig eladható!

A Karate kölyök 1984-ben tarolt a vásznon, hiszen az idegen környezethez köztudottan csak a karate és a Puffin adhat erőt és mindent lebíró akaratot. Az alapkoncepció megmaradt. Ezúttal a két felejthető folytatás, a kedvelhető hat évados tévésorozat (Cobra Kai) valamint a kung-fura kihegyezett 2010-es Jackie Chan-nel fémjelzett remake-szerűség (inkább átirat) hibridje kerül a vászonra. A címe a sokatmondó: Karate kölyök - Legendák. Itt már a kínai szál, azaz mindenki Jackie-je, mint edző és az eredeti részek főhőse, a meglepően kisfiúsan öregedő Ralph Macchio segít egy fiatal pekingi harcosnak New Yorkban a harc által meglelni a világbékét.

Ez itt a Teltház helye!

Aki virtuóz komédiára vágyik, annak egy jó esély lehet a kikapcsolódásra a Játékszín Teltház című darabja, amely egy one-man show. Egy színész, Nagy Sándor alakítja Manhattan legfelkapottabb éttermének telefonos ügyfélszolgálatát, az asztalfoglalások főzsonglőrét. Emellett mivel ez egyszemélyes darab, így minden, közel negyven karaktert is ő elevenít meg. A sok humoros beszólás garantált, de vajon összeállt-e, ez az eredetileg kinn még 99-ben debütált mű egy önmagában is működő egységgé vagy szétfolyik a vicces karakterek bemutatása közepette? Ennek jártam utána.

A világ nyolcadjára is, ezúttal végleg megmenekül!

A 80-as évek egyik klasszikus tévésorozatából, igazi, profi kémfilm franchise épült ki szűk harminc év alatt. A Mission Impossible elvitt minket a világ összes tájára, lélegzetállító akció mutatványokkal tarkítva élhettük át a kémvilág minden rezdülését. Most eljött a búcsú ideje, Tom Cruise elköszön ikonikus szerepétől. A mostani mozi, A végső leszámolás, a záró része a két epizódra vágott történetnek. Kérdés, hogy a megalomán, több százmilliós költségvetés meg a megszokott stáb klasszikust alkotott-e, vagy csak egy korrekt hattyúdalát a brandnek?