Hogyan fejlesszük a gyermekünk finommotorikai képességét?
- Dátum: 2020.07.14., 19:25
- Martinka Dia
- aggodalom, apró, díszítés, építőjáték, fejlesztés, fejlődés., festés, finommotorika, gyöngyfűzés, gyurma, játékos, kartonlap, képesség, kézműves, koordináció, magok, mézeskalács, mozgás, otthoni, ovónő, ötlet, pipetta, ragaszt, ruhacsipesz, só-liszt gyurma, szakember, tevékenység, ujjak, ügyesedik, vágás, varrás
A finommotorika a szemek, száj, ujjak finom, összeszedett, koordinált mozgása, mely apró és pontos mozgásokból áll, s ezt kell valójában - természetesen játékos formában - fejleszteni. A finommotorika nemcsak az iskolában fontos, hanem egész életünk során, ezért tanácsos mindent megtenni a fejlesztés érdekében, erre hoztunk most néhány egyszerű, otthoni ötletet.
Ha óvodás gyermekünk nem fogja szépen a ceruzát, nem szeret színezni, vagy kézműveskedni, (nekem fiaim vannak és bizony párszor megkaptam az ovónőtől) akkor arra gondolok, nem baj, hiszen legóznak otthon, sokat gyurmáznak és néha rá tudom venni őket festésre, ollóval történő vágásra.
Ez nem a reklám helye, de a lego az egyik legjobb finommotorikai fejlesztő játék, gondoljunk csak a pici alkatrészekre, apró kütyükre, amelyekkel órákig elmaszatolnak a gyerekek.
A legon kívül persze számtalan egyéb módja van még otthon a kis ujjak ügyesítésének, mint említettem például kiváló eszköz erre a gyurma, vagy a linzer/mézeskalács netán egyéb alakzatok készítése és díszítése házi tésztából.
Az építőjáték különösen hasznos, hiszen már egészen pár hónapos kortól óriási a kínálat a boltokban, s remekül fejlesztik a szem-kézkoordinációt. Minél kisebbek a kockák, annál jobban fejlesztik a finommotorikát.
Nem kimondottan fiús játék, de az enyémek szeretik, a varrást! Elég egy vonalat húzni egy anyagra és azt végig varratni a gyerkőccel, vagy lyukat vágni egy textilre, amit össze kell, hogy varrjon.
Lányoknál a gyöngyfűzés ugyanezt a képességet ügyesíti, de a kavicsok festése is hasznos, vagy ha magokból képet ragasztunk egy nagy kartonra, ezt gyakran készítik el óvodások mákból, rizsből, egyéb magvakból. Fejlesztőtanár ismerősöm adta a tippet, hogy ruhacsipeszekkel rakjanak ki egy doboz oldalát a gyerekeim, vagy körbe egy kartonlapot, de a cseppentő használata, a pipettával való ismerkedés is remek ügyesítő gyakorlat.
A só-liszt gyurma örök kedvenc. Sokáig puha marad, elkészíteni pedig nagyon egyszerű:
Hozzávalók:
2 csésze liszt
1 csésze finom só
1 csésze víz
pici olaj, hogy szép fényes legyen.
A finommotorikus képességek fejlesztése kicsi kortól kezdve elkezdhető és a fejlesztést el is kell kezdeni, hiszen az ujjak erősödése eredményezi, hogy majd az iskolában szépen fogja a ceruzát. A fejlesztése mindig játékos formában történjenek, így nemcsak élvezi a foglalkozást a gyermekünk, de közben ügyesedik, fejlődik is.
Martinka Dia
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.