Nő az ablakban - könyvajánló
- Dátum: 2019.11.14., 02:26
- Martinka Dia
- ablak, agorafóbia, betegség, bezártság, boldog, borító, bűntudat, család, cselekmény, fájdalom, férj, film., főhős, gyermekpszichológus, gyilkosság, kényszerképzet, képzelet, kislány, könyv, megfigyel, múlt, nő, objektív, olvas, pánik, pánikbetegség, regény, rögeszme, szenved, szomszédok, szorong, történet, valóság
A szerző A. J. Finn: „Nő az ablakban” című regénye 2018 legjobban várt könyve volt – olvasom a borítófotón. Kíváncsivá tesz. Kinyitom. Beleolvasok. Másfél óra múlva is ugyanott ülök és olvasom…
A történet főhőse dr. Anna Fox, aki egyedül él otthonában, New Yorkban, egy hatalmas házban, ami egykor boldog családi élete színtere volt. Férje és lánya már nincsenek vele, agorafóbiával küzd. Az agorafóbia a görög „agora” (piactér) jelentésű szóból ered, a fóbia pedig valamitől való félelmet, rettegést jelent. Az agorafóbia a nyílt tértől való félelmet jelenti, a pánikbetegség egyik fajtája, s melytől a személy szorongani kezd. Az agorafóbiában szenvedő betegek mozgástere teljesen leszűkül, csupán néhány biztonságos hely marad a számukra. Esetenként a biztonságos helyet csak saját otthonuk jelenti, messzebbre nem merészkednek (a szerk.).
Anna egy harmincas évei végén járó nő, aki korábban gyermekpszichológusként dolgozott, egy trauma miatt azonban már hónapok óta nem volt képes elhagyni házát. Anna agorafóbia nevű betegségben szenved hónapokon át, s semmi másra nem képes, mint egész nap chatelni a laptopján, idegenekkel beszélgetni, vagy folyton régi filmeket nézni, sakkozni. Gyógyszereit rendszertelenül szedi, s azokra egyre többet iszik, miközben fő tevékenysége, hogy megfigyelje szomszédjait. Fényképezőgépének objektívén keresztül követi az életüket, mindenkiről mindent tud.
Egy nap új szomszédok érkeznek. Russellék, akik beköltöznek a szemközti házba, s ezzel kezdetét veszi a cselekmény. Anna gyilkosságot lát az ablakából, vagy csak annak véli? A gyógyszereire ivott alkohol okozza kényszerképzeteit, vagy tényleg megtörtént dolgot lát? A rendőrség nem hisz neki, s már maga sem tudja mi az igazság, ingatag világa omladozni kezd.
Egy gyógyszereken élő, iszákos nő rögeszméi csupán az egész, vagy valóság? Egy idő után már saját maga sem tudja.
Hogy jön a képbe a különc albérlője, annak éjjeliszekrényén talált női fülbevaló és a fiú a szomszédból, aki segítséget kér, majd tagad, eltűnik és újra felbukkan. Mi történt az édesanyjával valójában? Mi az igazság, mi a képzelet?
Mit szól a történtekhez Anna férje és lánya, s mi történt velük? „Na, ki van itt?” – bukkannak fel időről időre a velük való beszélgetések a történet során, de kik ők, hol vannak és mi az igazság róluk? Vajon Anna szembe tud nézni a múltjával? A kérdés rengeteg és csak egyre több.
Ahogy egyre többet tudunk meg a főhős múltjáról, úgy veszi át a humor helyét a szívet tépő fájdalom és a bűntudat. A könyv központi témája a bezártság érzése, s a regényt olvasva mi is egyre inkább bezárva érezzük magunkat a könyv oldalai közé.
A „Nő az ablakban” izgalmas és fordulatos hitchcocki thriller. Megjelenése után egy héttel egyből a New York Times bestsellerlistájának élére ugrott. A könyv jogait negyven országban adták el szerte a világon, és jelenleg filmet forgatnak belőle. Megjelenése 2020 májusára várható. Bakancslistás könyv és film. Írjuk hozzá a többihez.
John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.
Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?
A Karate kölyök koncepció még mindig eladható!

A Karate kölyök 1984-ben tarolt a vásznon, hiszen az idegen környezethez köztudottan csak a karate és a Puffin adhat erőt és mindent lebíró akaratot. Az alapkoncepció megmaradt. Ezúttal a két felejthető folytatás, a kedvelhető hat évados tévésorozat (Cobra Kai) valamint a kung-fura kihegyezett 2010-es Jackie Chan-nel fémjelzett remake-szerűség (inkább átirat) hibridje kerül a vászonra. A címe a sokatmondó: Karate kölyök - Legendák. Itt már a kínai szál, azaz mindenki Jackie-je, mint edző és az eredeti részek főhőse, a meglepően kisfiúsan öregedő Ralph Macchio segít egy fiatal pekingi harcosnak New Yorkban a harc által meglelni a világbékét.
Ez itt a Teltház helye!

Aki virtuóz komédiára vágyik, annak egy jó esély lehet a kikapcsolódásra a Játékszín Teltház című darabja, amely egy one-man show. Egy színész, Nagy Sándor alakítja Manhattan legfelkapottabb éttermének telefonos ügyfélszolgálatát, az asztalfoglalások főzsonglőrét. Emellett mivel ez egyszemélyes darab, így minden, közel negyven karaktert is ő elevenít meg. A sok humoros beszólás garantált, de vajon összeállt-e, ez az eredetileg kinn még 99-ben debütált mű egy önmagában is működő egységgé vagy szétfolyik a vicces karakterek bemutatása közepette? Ennek jártam utána.
A világ nyolcadjára is, ezúttal végleg megmenekül!

A 80-as évek egyik klasszikus tévésorozatából, igazi, profi kémfilm franchise épült ki szűk harminc év alatt. A Mission Impossible elvitt minket a világ összes tájára, lélegzetállító akció mutatványokkal tarkítva élhettük át a kémvilág minden rezdülését. Most eljött a búcsú ideje, Tom Cruise elköszön ikonikus szerepétől. A mostani mozi, A végső leszámolás, a záró része a két epizódra vágott történetnek. Kérdés, hogy a megalomán, több százmilliós költségvetés meg a megszokott stáb klasszikust alkotott-e, vagy csak egy korrekt hattyúdalát a brandnek?