Menü

Hullafáradt gyerekek, kimerült szülők - tanév vége van

Jelen sorok írója egy elsős kisiskolás gyerkőc anyukája, aki fokozottan átérzi, milyen egy fáradt kisgyerek, kimerült anyukája lenni. De ugyanekkora stressz terheli valószínűleg azokat a szülőket is, akik gyermeke már nagyobbacska, vagy esetleg a továbbtanulás előtt áll, nekik is fokozottan fontos kitartani még az utolsó számonkérések idejére. Már csak pár nap van vissza az iskolából, de még ezt a pár napot is túl kell élni valahogy. Témazáró dolgozatok, nagyfelelések, házi dolgozatok. De hogyan éljük túl az év végét?

Pszichológust kérdeztek a témáról nemrég, s igyekeztem megjegyezni a szavait. A szakember elsőként kiemelte, hogy fogadjuk el, hogy a gyermekünk elfáradt. Ez teljesen normális életkori sajátosság. A gyerek kimerült, s egyre kevesebb kedve van a tanuláshoz. Energiaraktárai kiürültek, lelkesedése-motivációja alábbhagyott, s még most jön a java: az évet záró felmérések. Nézzük a megoldási módszereket, hogyan tudunk segíteni ilyenkor!

Próbáljuk motiválni a közelgő vakációval, adjunk neki vitamindús ételeket, figyeljünk rá oda jobban, s próbáljuk extra türelemmel segíteni mindenben. Ezek a legfontosabb teendőink.

A szakpszichológus kifejtette, hogy semmiképp sem jó, ha még tovább stresszeljük a gyereket és magasabb teljesítményt, jobb eredményt sürgetünk. A fokozódó stressz, még nagyobb teher lenne neki, ehelyett biztosítsuk az otthon nyugalmát számára, bízzunk meg benne.

Hagyjuk pihenni! Semmiképp ne szóljunk rá, ha elnyúlik a kanapén, vagy kisiskolásként inkább játszani kezd, s még ki se vette a táskájából az aznapi házi feladatot. Ezek a semmittevésnek tűnő cselekvések nagyon is fontosak, ki kell néha kapcsolnia, feltöltődnie. A lecke fontos, de megvár, egy óra múlva is elkészítheti.

Fektessük le időben a gyereket! Ez az ő érdeke is. Ha fárad a gyermekünk, akkor tereljük hamarabb ágyba, még ha eleinte ellenkezni is fog, nagyon hamar álomba szenderül, s reggel megköszöni, hogy korábban takarodót fújtál.

Le a kütyükkel! Az okosholmik idejének korlátok közé szorítása, most fokozottan érvényes. A túl sok elektronikus játék lemeríti az idegrendszert. Ha nem hiszed, nézz a gyerek szemébe néhány óra számítógépezés vagy tabletezés után! Ehelyett jobbat ajánlok, olvass tovább!

Vidd ki a szabadba! Többhónap bezártság után végre szép, napfényes, nyári idő van, jó lesz elmenni biciklizni, vagy sétálni. Számtalan kutatás, cikk, tanulmány leírta már, milyen jótékony hatást gyakorol a testmozgás a szellemi teljesítőképességre, ímemost itt ez az egyszerű módszer! Egy kiadós szaladgálással legalább a felgyülemlett stresszt is levezetheti. Meg persze a szülő is.

Legyél mellette! A harmonikus szülő-gyerek kapcsolat a legjobb motiváció. A jól motivált gyerekek azok, akik biztonságban érzik magukat. Legyél jelen az életében! Állj mellette, érezze a támogatásodat, s nyugalmadat, mert ebből fog töltekezni az év végi utolsó hajrában.

Erősítsük önbizalmát! Ha elhiszi, hogy meg tudja csinálni, akkor garantáltan meg tudja valósítani a céljait! Hitesd el vele, hogy képes rá, s ne csak mondd, hanem higgy is benne! Meg fogja tudni csinálni!

S végül ne felejtsd el, hogy az a gyerek napi 8 órát „dolgozik” az iskolában, s ha még a szakköröket, sportköröket, s az otthoni tanulást is hozzáadod, üti a napi 10 órát a „munkaideje”.

Én bevallom, előfordul, hogy szigorú vagyok a fiamhoz, ha tanulásról van szó, mert nem mindig hozza ki magából a legjobbat, gyakran szétszórt, elhagy ezt-azt, s ilyenkor mérgelődöm. Pedig, ha belegondolok, ezek nem is olyan nagy problémák. Igaz, nem osztályelső, de nem baj. Nem teljesítmény kényszeres, kimerült, motiválatlan, nyűgös és kiégett gyermekeket nevelünk, hanem boldog és kiegyensúlyozott csemetéket, akiknek az iskoláról az az első mesélnivalója délután, hogy hány gólt rúgott nagyszünetben a focin. (Tegnap négyet.)

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.