Menü

Gyerekkonyha – avagy céklapürét csak esőkabátban!

Anyukámtól megtanultam a legfőbb szabályt: A kicsiknek mindig frisset, egészségeset, finomat főzzünk! Ezzel egyet is értek. Nekik különösen fontos, hogy mindig finoman, frissen, egészségesen főzzünk, vásároljunk bababarát és egészséges alapanyagokat, válasszuk a legfrissebb húsokat, legzamatosabb gyümölcsöket, roppanós zöldségeket!

Az étrendjüket sok zöldségből, gyümölcsből, gabonafélékből, kevésbé cukrozott tejtermékekből és megbízható minőségű húsokból, értékes olajokból - zsírokból állítsuk össze. Én figyelek arra, hogy minden reggelijük tartalmazzon gabonafélét, az ebéd legyen főtt étel, sokszor főzelék húsfeltéttel vagy tojással, májjal, uzsonnára adok kevés tejterméket, de inkább gyümölcsöt, vacsorára pedig az ebéd maradékaként főzeléket tojással, májjal, húsokkal. Remek ötlet egy szelet teljes kiőrlésű pékárut kínálni a kicsiknek, májkrémmel, felvágottal, sajtokkal, zöldséggel, vagy egy szelet kalácsot cukormentes házilekvárral, jöhet egy tányér egészségesebb tejbegríz kakaóval vagy gyümölccsel.

Halételekkel óvatosan bánjunk, győződjünk meg a szálkamentességről, mielőtt a kicsiknek tálaljuk fel! Ám a gyerekeknek is szüksége van az értékes Omega 3 zsírsavakra, pláne iskoláskorban különösen fontos ez, a megfelelő agyműködés szempontjából. Ha már iskolánál és a közösségeknél tartunk, szerencsére azt tapasztalom, hogy az óvodában és iskolákban már jóval tudatosabban készítik a gyermekek ételeit, figyelnek az alapanyagok minőségére, a só- és cukortartalomra, többször adnak gyümölcsöt, teljes kiőrlésű pékárut, csökkentett cukor tartalmú joghurtokat.

A picikre nem egyszerű főzni, a nagyobbakra meg pláne nem, hiszen sokszor előfordul, hogy ezt-azt nem esznek meg a gyermekeink. Illetve ami még jellemzőbb: időszakosan válogatnak, amit korábban szerettek, aziránt később már nem annyira lelkesednek. Szerencsére mindkét fiam nagyon jól evő és én nem ismerem ezt a problémát. Ámbár néha előfordul, hogy a nagyobbik fiam válogat, nem eszik meg mindent, vagy napokig-hetekig ugyanazt a reggelit kéri.

A sütőtök emlékszem állandó ételünk volt a hozzátáplálás időszakában, majd egy ideig meg sem voltak hajlandóak kóstolni. Ma már édesanyám sütőtök-krémleveséért vannak oda minden vasárnap.

Mi a teendő, ha a gyermekeink válogatósak lesznek?

Én azt gondolom, ha valamilyen ételt nem kérnek, akkor azt nem szabad erőltetni. Persze nem is kell lemondani arról, hogy a későbbiekben megkóstolják, hiszen az ízlésük változik, mindig kínáljuk meg őket mindenféle ízzel. Sohasem tudni, mikor lesznek hajlandóak megízlelni vagy elfogadni egy-egy addig nem kedvelt ételt. A férjem egyik kedvence a csirke édes-savanyú mártással, ezt én például nem szeretem, azonban a kisebbik fiam megeszi az apukája elől. Gyerekként nem szerettem a gomba ízét, „gumisnak” tartottam, ma gyakran készítem. Az ember ízlése változik és ez jó!

Ha valamely főzelék először nem nyeri el a kisgyermekeink tetszését, jó trükk, ha a sütőtökhöz, krumplifőzelékhez mindig főzünk egy almát. Ekkor finomabb és inkább a fogukra valóbb lesz. A krumplifőzelék sem olyan "nyúlós", a sütőtökhöz és céklához is remekül passzol az alma. Kisbabakorban gyakran főztem almát a zöldségekhez. (Egyébként most eszembe jutott az is, hogy a férjem felvágottas szendvicsébe is teszek néha egy szelet almát, vagy körtét a hús mellé. Anélkül, hogy megkérdezném róla, mert első hallásra biztosan tiltakozna, de evés közben már ő is elégedett az íz világgal.)

Már csak egyetlen dolgot nem tudok megmagyarázni és magam sem értek: hogy MIÉRT, MIÉRT, MIÉRT kell mindig főzelékkel teli szájjal köhögniük vagy tüsszenteniük a kisgyerekeknek? Valaki tudja? Megyek, felmosom a konyhát, ma sütőtök volt a menü, két tüsszentéssel. Holnapra céklát terveztem. Lehet, hogy esőkabátban tálalom!

A gyerekvállalás lélektana

Van, aki szerint kínos, van, aki szerint tabu, más szerint viszont nagyon is kibeszélendő téma a gyerekvállalás. Általában az egészségi és anyagi vonzatait vizsgáljuk meg, pedig a lélektana sem utolsó szempont.

Hogyan érjük el, hogy a gyermek zöldséget és gyümölcsöt egyen?

A fenti kérdés a mai napon jutott eszembe. A munkahelyen megkérdezte az egyik kolléganő, kérek-e sült tököt. Beugrottak gyerekkori emlékeim, amikor semmi mást nem utaltam jobban, mint éppen a sült tököt. De aztán nem csak a kalandvágy ébredt fel bennem, hanem arra is gondoltam, érdemes talán megkóstolni, mert sok mindennel voltam így kisgyerekként, hogy egyszerűen rá se tudtam nézni, már az illatától is rosszul voltam, később mégis egészen megkedveltem. Ilyen volt például a karfiol vagy az ahhoz nagyon hasonló karalábé. Végül nagyon ízlett a sült tök is. Ezek után azon kezdtem el gondolkodni, vajon mennyire volt nehéz rávenni akár óvodás koromban a zöldségre és a gyümölcsre. A gyerek pedig gyerek marad, akármikor is születik, így örök a kérdés: hogyan szoktathatjuk rá csemetéinket az egészséges táplálkozásra?

A változatos étrend előnyei

A kiegyensúlyozott és egészséges táplálkozás kulcsfontosságú a gyerekeknek, hogy a bennük rejlő lehetőségek a felszínre tudjanak törni. Ez alatt a fizikai megjelenésüket, a jó közérzetüket, az iskolai sikereiket, illetve az általános hangulatukat értjük.

Veszélyes gyerekjátékok

A gyerekjátékok általában aranyosak, érdekesek, sok örömöt szereznek, és fejlesztik a képességeket - ám ha kiválasztásuk során nem figyelünk, akkor nagy bajt is okozhatnak.

Egészséges életre nevelnéd gyermeked?

Az életmódját mindenki maga választja, de azért van hatása annak, ahogyan a körülöttünk lévő emberek, a hozzánk legközelebb álló személyek élnek. Ez az állítás a gyermekekre hatványozottan igaz. Ezért nekünk, felnőtteknek még nagyobb felelősséggel kell eljárnunk velük kapcsolatban