Menü

Mikor menjen aludni a gyerek a nyári szünetben?

Hurrá itt a nyár! Ez azt jelenti, hogy a gyermekek számára vége a korán kelésnek (amit sok szülő irigyel is tőlük...), és egyúttal az esti időben fekvésnek is. Van, aki szerint ez az időszak üdítő, hiszen hátrahagyhatjuk az iskolai kötelezettségeket, és lazíthatunk az időbeosztáson. Míg más szülők számára kimerítő a napirend felborulása, és a késő estig, éjszakáig handarikázó csemeték. No de melyik verzió jó az egész család számára?

Természetesen teljesen felesleges, hogy az óvodai-iskolai renddel azonosan szigorú beosztást kelljen tartani. Mindenki számára jól esik, ha kicsit lazíthatunk. A gyermekeinken és önmagunkon is észrevehetjük ilyenkor, hogy a tanév során tapasztalt stressz csökken, és a család ifjú tagjai felszabadultabbak. Ehhez természetesen hozzájárul az esti rutin szabaddá válása, valamint az ébresztőóra kiiktatása is.

A gyermekek sokfélék, de igen kevés akad közöttük, aki korán elálmosodik, és szeret időben aludni térni. Az ő esetükben nincs kérdés. A kis éjjeli baglyoknál viszont a családi béke és nyugalom érdekében érdemes lehet néhány észszerű szabályt bevezetni. Nem kell engednünk, hogy éjfélig ébren legyenek a csemeték, és bizonyos kereteket ilyenkor is tartani lehet. Ehhez néhány ötlet:

- Határozzuk meg, hogy mi az az időpont, amikortól nyugalmat szeretnénk! Ebben az időpontban a gyermekek kapják meg tőlünk a jóéjtpuszikat és az esti mesét. Ezután is ébren maradhatnak még, amennyiben az ágyukban olvasgatnak, játszanak egy kisebb lámpa fényénél. Így már elindul a lenyugvás, elcsendesedés időszaka, de mégsem kell túl korán aludni, és a szülőnek is lehet kis saját ideje.

- Beszéljük meg velük a reggeli szabályzatot is: természetesen itt sem kell a görcsösségre törekedni. De senkinek sem jó, ha a végtelen éjszakai kukorékolás után délig alszik a fiatal, noha egy-egy alkalommal ez sem jelent problémát. Legyen olyan időpont, ameddig fel kell kelni, felöltözni és bekapcsolódni a napi körforgásba. Persze van olyan gyermek, aki inkább a korán kel, főleg a kisebbek. Ha nem dolgozunk reggel, s már olyan korú a kicsi, akkor egyezzünk meg vele, hogy mely időpontig - az estéhez hasonlóan - a szobájában játsszon nyugodtan, de legalábbis hagyja a szülőket pihenni, amennyiben már egyedül lehet hagyni őt.

- Legyenek, lehetnek ebben is "csalónapok" a hét egy meghatározott napján, amikor viszont nem kell ezen szabályokhoz sem alkalmazkodni. Így a többi napon könnyebb őket betartani.

- Itt a lehetőség a pizsamapartik és a párnacsaták megrendezésére! Ha nem is alvás, de legalább valami hasonló...

Járjunk babaúszásra?

A babaúszásról érdekes módon megoszlanak a vélemények, az orvosok, szülők, védőnők és gyógypedagógusok mind más véleményt fogalmaznak meg a „babauszi” hasznosságáról. Összeszedjük a pro és kontra érveket, véleményeket.

Miért járjunk babamasszázsra?

A babamasszázsról a kisgyerekes anyukák vagy várandós kismamák bizonyára már hallottak, s talán másoknak sem újkeletű, hiszen egyre elterjedtebb módszerről van szó. Utána olvastunk a babamasszázs hatásainak, előnyeinek.

A gyerekek egészségének megőrzése – mit tehet a szülő?

Az életmód az évtizedek múlásával egyre változik, az egészség azonban mindig a legfontosabb kincsünk marad, különöse tekintettel a gyermekeink egészségére, melynek megőrzése a mi felelőségünk.

Gyakrabban lesz beteg, ha közösségbe kerül a gyerek?

Szeptemberrel elkezdődött az ősz, s ezzel sok kisgyerekes (és nagy gyermekes) családban is egy új időszámítás: a közösségbe kerülés/visszakerülés ideje. Kezdődik a suli, újra indul a hétköznapi mókuskerék.

A tanulási zavarok tünetei

A tanulási zavar meglétére egy tanuló esetében adott tanulási területen mutatott, az egyéb területek színvonalához képest jelentős elmaradása, tanulási sikertelensége hívja fel a figyelmet. Ugyanakkor a tanulási zavar esetében számolnunk kell a tanuló viselkedésében is megjelenő következményekkel. A tanulási és a viselkedési problémák között gyakran fedezhetünk fel szoros kapcsolatot. A viselkedési problémák hátterében igen nagy arányban tanulási nehézségek állnak. Ezekre a tanulókra gyakran jellemző alacsony önbecsülés és alacsony önértékelés.