Türelem, már nem sok van hátra a suliból!
- Dátum: 2017.05.11., 11:40
- gyermek, iskola, jegyek, kitartás, osztályzás, pedagógus, suli, szülő, tanév, tanítás, türelem
Nagyjából 25 tanítási nap van még hátra az iskolából. Ilyenkorra mindenki elfárad a mókuskerékben: elsősorban a gyerekek, de a szülők és a pedagógusok is. Próbáljunk meg kitartani és megkeresni magunkban a türelemraktárak utolsó morzsáit!
Igazán nehéz lehet ez az időszak mindannyiuk számára, hiszen ahhoz, hogy kellő számú osztályzatuk legyen, eldőljenek a kétes jegyek, valamint hogy minél több tananyag leadásra kerüljön, hajtás van májusban. Az időjárás már kezd kegyesebbnek mutatkozni, mindenki vágyna ki a napsütötte szabadba, mégis most kell a legjobban tanulni és tanítani, valamint odafigyelni a gyermekre.
Könnyen lehetséges, hogy sokan vágják már a centit, mégis szükség van a láthatatlan erőforrásokra. Íme néhány ötlet, amely segíthet energetizálni a résztvevőket ebben a rövid, mégis hosszúnak tűnő időszakban!
* Próbáljunk többet aludni, mint máskor, és a gyermeket is időben parancsoljuk ágyba azzal a biztatással, hogy hamarosan itt a nyári szünet, amikor már tovább is fent lehet maradni!
* Figyeljünk oda az étkezésre és együnk rostdús, a vércukorszint-ingadozást csökkentő ételeket! Tévedés, hogy a csokoládé vagy a cukrozott kakaópor és a gabonapehely energetizálna. Sajnos ezek hatása csak rövid, majd aztán annál súlyosabb fáradtságérzetet tapasztalhatunk. Reggelizzünk minden nap, és ha kell, ebben a kis időszakban fizessünk iskolai menzát, tízórait, hogy megkönnyítsük a dolgunkat! Igaz, az egészséges táplálkozást nehéz a menzán keresztül megvalósítani.
* Ne akarjunk mindent egyszerre és ezt a gyermekkel is beszéljük meg! Lehetséges, hogy erre a kis időtartamra szükség van rá, hogy inkább a tanulásra koncentráljon, és csökkentse a baráti találkozók számát - hamarosan mindent bepótolhatnak. De túlzott szigor helyett inkább a konstruktív, ésszerű és barátságos megbeszélésekre törekedjünk.
* Ha rendszeresen bevontuk a házimunkába a gyerekeket, akkor adjunk most nekik egy kis türelmi időt, nyártól aztán úgyis több idejük van részt venni az otthoni feladatok teljesítésében. Így legalább érezhetik, hogy megértjük: most sok a dolguk, és kapnak cserébe valamit, hogy erre az időszakra nem kultiváljuk a legnagyobb baráti házibulikat.
Kitartás, a visszaszámlálás elindult, és lassan elég a kéz- és lábujjunk, hogy megszámláljuk a hátralévő tanítási napokat!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.