Menü

Mit tegyünk, ha gyerekünk csúnyán beszél?

A gyerekek szókincsében idővel megjelenő trágár kifejezések nemcsak a szülők szóhasználatán, stílusán múlik. Ahogy közösségbe kerülnek a gyerekek, hamar magukévá tesznek szalonképtelen szavakat.

Azért a szülői példamutatás szerepe nem elhanyagolható ebben a témában sem. Nem elég, ha gyerekünkkel való kommunikációra ügyelünk csak, figyelnünk kell arra is, hogy gyermekünk jelenlétében milyen szavakat használunk, amikor másokkal beszélgetünk.

De nyilván ahogy bekerülnek a gyerekek más közösségekbe, másfajta mintákkal találkoznak, és egymástól eltanulják a csúnya kifejezéseket is. Ez ellen nem nagyon van mit tenni, de nem mindegy, hogy hogyan kezeljük azt a helyzetet, amikor gyermekünk trágár kifejezéseket használ.

A szakemberek azt tanácsolják, hogy nem érdemes azonnal túlreagálni a csúnya beszédet. 3-6 éves kor közötti gyerekek gyakran azért beszélnek csúnyán, mert érzékelik, hogy ezzel felhívják mások figyelmét, társaikból nevetést, a felnőttekből pedig megbotránkozást váltanak ki vele. Ha egyből elszörnyülködünk, nagy valószínűséggel a kisebb gyerekek tovább folytatják „mókájukat”.

Persze ez a taktika inkább kisebb gyerekeknél, és náluk sem mindig válik be. Ilyen esetben se mennyünk bele hosszas magyarázatokba, hanem valamilyen kommunikációval kapcsolatos büntetést szabjunk ki. Például „társalgási szünet” bevezetésével pont azt akadályozzuk meg, amit a gyerek a szalonképtelen beszéddel próbált elérni, a játékot, és a felnőttek figyelmét felkeltő „műsort” hiúsítjuk meg vele. Így a gyerek rájön, hogy hiába beszélt csúnyán, hatástalan volt.

Kisebb gyerekeknél gyakran a szülők ugyan szóban elítélik a csúnyabeszédet, de mégis némileg mulattatja őket, ha gyerekük így beszélni. Ezzel az a baj, hogy a gyerekek érzik, hogy szüleik valójában nem mérgesek, így tovább „szórakoztatják” „közönségüket” az ilyen kifejezések használatával.

Fotó:
pixabay.com

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.