Menü

Gyerekek és gépek

A mai gyerekek már egy digitális világban, számítógépek, okostelefonok, laptopok, tabletek környezetében nőnek fel. Már nem az a kérdés, hogy ez ellen mit kell tenni, hanem az, hogyan kell hozzá alkalmazkodni.

Ahogyan a digitális eszközök egyre szervesebb részei világuknak, természetesen a gyermekek mindennapi életének, felcseperedésének is azok. Persze a gyereket még mindig meg lehet próbálni izolálni e környezettől, megtiltani, vagy korlátozni a számítógép használatot, de ezzel a módszerrel csak azt érjük el, hogy furcsának, idegennek érzi magát a külvilágban, nehezen alkalmazkodik és érvényesül. A másik dolog: az emberiség egy megállíthatatlan fejlődési folyamatának, trendjének útjában állni teljesen értelmetlen. Éppen ezért az ellenállás helyet sokkal jobb stratégia az alkalmazkodás és a tudatosság.

Digitális bennszülöttek – így nevezik azokat a gyerekeket, akik nem életük egy későbbi szakaszában találkoznak a számítógépekkel, hanem beleszületnek a technikai vívmányok világába. Ők a többiektől eltérően kezelik és látják a digitális világot. Az asztali számítógépek után megjelenő laptopok, notebookok, okostelefonok és tabletek ráadásul a korábbinál is közelebb hozták azt a világot a fiatalokhoz. A tabletek például játékos, egyszerű kezelési módjukkal ideális terepet jelentenek az ismerkedésre.

Ma már egyre több, gyerekekre specializált szoftver jelenik meg ezeken az eszközökön, és a folytatás is sejthető, valószínűleg hamarosan egészen kicsi kortól az oktatás szervez részét képezik a számítógépek. A kutatások még gyerekcipőben járnak, hiszen egy viszonylag fiatal jelenségről van szó, de azt a szakemberek máris kijelentették: az egyik legfontosabb dolog az, hogy a tartalomfogyasztás ne passzív, hanem aktív legyen. Leegyszerűsítve mese és videónézegetés helyett oktató és készség fejlesztő programok, játékok használata ajánlott. Szigorú szülői felügyelet mellett.

Azzal kapcsolatban megoszlanak a vélemények, hogy hány éves kortól lehet a gyerek kezébe adni a tabletet. A dolog most úgy áll, hogy a kezdés ideje egyre közelebb kerül a születéshez, de nagyon sokan kétéves kor előtt nem ajánlják a használatot, ahogy a tévézést sem.

A géphasználatnál – épp ahogy felnőtt korban – a minőség mellett nagyon oda kell figyelni a mennyiségre, azaz arra, hogy váljon beszűkítővé, ne menjen a mozgás, a kinti programok, az emberi kapcsolatok rovására. Naponta több óráról például semmiképpen sem lehet szó.

Fotó:
pixabay.com

A legjobb játék, ami nem játék

Egy totyogót lefoglalni sosem egyszerű. Saját fiaim megfigyeléséből kifolyólag is tudom, hogy amikor megveszem a 15 ezres készségfejlesztő szuperszónikusan hiperszuper játékot, akkor is a citromleves flakonnal játszik órákig, vagy az ajtókitámasztót tologatja, mert az izgalmas.

Terhességi toxémia

A terhességi toxémián (preeclampsia) az anya olyan megbetegedését értjük, amely kizárólag terhesség kapcsán jelentkezhet, a várandósság második felében alakulhat ki. A betegség súlyosbodása akár az anya és a magzat életét is veszélyeztetheti.

Figyelemzavaros hiperaktivitás gyermekkorban (ADHD)

A figyelemzavaros hiperaktivitás gyermekek milliót érinti a világon, de felnőttkorban is előfordulhat, folytatódhat. Az ADHD része a figyelem fenntartásának zavara, a túlzott aktivitás és az impulzív viselkedés.

Hogyan fejleszt a Lego?

A dán eredetű Lego az egyik legismertebb fejlesztő játék világszerte. Sikerének titka, hogy csak a kreativitás szab határt a megépíthető kombinációknak. Ma már több ismert márkával is szerződésben állnak, ezért már van Csillagok Háborújás vagy Harry Potteres Lego is.

Superfood a hozzátáplálásban

Az úgynevezett „superfood” ételekről már sokat hallottunk, talán magunk is fogyasztjuk őket rendszeresen, a kérdés azonban most az, hogy ezek a táplálékok vajon beilleszthetők a hozzátáplálásba, ha igen, akkor hány hónapos, vagy éves kortól adhatók a gyereknek?