Menü

Mozgással fejlődik az idegrendszer

Nagyon fontos, hogy a gyerekek a mozgás valamennyi fejlődési szakaszán végigmenjen és begyakorolja, mert ez befolyásolja a későbbi beszédet, a figyelmet, a gondolkodást, a tanulási képességeket, a koncentrációt is.

Az már régóta köztudott tény, hogy a gyermekek mozgásfejlődése kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, érésével. Ez azt jelenti, hogy a kicsiknek nagy szüksége van arra, hogy a mozgás valamennyi szakaszát megtapasztalja, kipróbálja és begyakorolja, ellenkező esetben problémák merülhetnek fel. Később esetleg nehezebben tud majd megtanulni beszélni, a koncentrációs képessége nem alakul ki megfelelően, viselkedési, magatartásbeli zavarok, problémák adódhatnak, sőt az írás, olvasás elsajátítása sem mehet zökkenőmentesen, vagy egyéb tanulási nehézségek jelentkezhetnek.

Sokszor halljuk azt az édesanyáktól, hogy a gyerkőc egyáltalán nem kúszott, mászott, amint fel tudta húzni magát, mindjárt járni akart. Ez nem feltétlenül jó, viszont megerőszakolni a kicsit sem lehet. (Mások meg azon aggódnak, hogy a gyerek már 15-16 hónapos és még mindig mászik, nem akar járni. Ez viszont egyáltalán nem baj).

Épp ezért léteznek már olyan szakemberek, akik különböző játékos módszerekkel rávezetik a csemetét arra, mi is lenne a feladata. Sőt később óvodás korban erre külön odafigyelnek a hozzáértők, ugyanis a nagymozgások fejlesztésével a tanulási, viselkedési zavarok is sok esetben kiküszöbölhetők.

Akár otthon, mi magunk is végeztethetünk olyan feladatokat a gyerkőccel, amely játékos formában fejleszti az agyféltekék együttműködését, érleli, fejleszti az idegrendszert, javul a koncentráció, a mozgáskoordináció és a tanulási képességek is.

Elég egy nagyobbacska szoba, ahol élvezetes akadálypályát alakíthatunk ki, itt pedig a gyerek az asztal, a székek alatt, között lelkesen kúszhat, mászhat. Remek fejlesztő játék az Erre csörög a dió nevű, amikor bekötjük a kicsi szemét és hallás után kell tájékozódnia. Mindig figyeljünk a térbeli tájékozódásra is, hogy a csemete tisztában legyen a jobbra, balra, fölött, mögött, előre, hátra, mellett kifejezések értelmével is. A törpe, vagy óriás, a pók, vagy rákjárás nemcsak szórakoztató, hanem megint csak fejlesztő is. Az egyensúlyérzéket javítja, ha valamilyen szegély mentén kell végigjárni egyenletesen. Nem is gondolnánk, de az ugróiskola is szuper fejlesztő játék, közben pedig a számokat is megtanulják a kicsik.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.