Menü

Mozgással fejlődik az idegrendszer

Nagyon fontos, hogy a gyerekek a mozgás valamennyi fejlődési szakaszán végigmenjen és begyakorolja, mert ez befolyásolja a későbbi beszédet, a figyelmet, a gondolkodást, a tanulási képességeket, a koncentrációt is.

Az már régóta köztudott tény, hogy a gyermekek mozgásfejlődése kapcsolatban áll az idegrendszer fejlődésével, érésével. Ez azt jelenti, hogy a kicsiknek nagy szüksége van arra, hogy a mozgás valamennyi szakaszát megtapasztalja, kipróbálja és begyakorolja, ellenkező esetben problémák merülhetnek fel. Később esetleg nehezebben tud majd megtanulni beszélni, a koncentrációs képessége nem alakul ki megfelelően, viselkedési, magatartásbeli zavarok, problémák adódhatnak, sőt az írás, olvasás elsajátítása sem mehet zökkenőmentesen, vagy egyéb tanulási nehézségek jelentkezhetnek.

Sokszor halljuk azt az édesanyáktól, hogy a gyerkőc egyáltalán nem kúszott, mászott, amint fel tudta húzni magát, mindjárt járni akart. Ez nem feltétlenül jó, viszont megerőszakolni a kicsit sem lehet. (Mások meg azon aggódnak, hogy a gyerek már 15-16 hónapos és még mindig mászik, nem akar járni. Ez viszont egyáltalán nem baj).

Épp ezért léteznek már olyan szakemberek, akik különböző játékos módszerekkel rávezetik a csemetét arra, mi is lenne a feladata. Sőt később óvodás korban erre külön odafigyelnek a hozzáértők, ugyanis a nagymozgások fejlesztésével a tanulási, viselkedési zavarok is sok esetben kiküszöbölhetők.

Akár otthon, mi magunk is végeztethetünk olyan feladatokat a gyerkőccel, amely játékos formában fejleszti az agyféltekék együttműködését, érleli, fejleszti az idegrendszert, javul a koncentráció, a mozgáskoordináció és a tanulási képességek is.

Elég egy nagyobbacska szoba, ahol élvezetes akadálypályát alakíthatunk ki, itt pedig a gyerek az asztal, a székek alatt, között lelkesen kúszhat, mászhat. Remek fejlesztő játék az Erre csörög a dió nevű, amikor bekötjük a kicsi szemét és hallás után kell tájékozódnia. Mindig figyeljünk a térbeli tájékozódásra is, hogy a csemete tisztában legyen a jobbra, balra, fölött, mögött, előre, hátra, mellett kifejezések értelmével is. A törpe, vagy óriás, a pók, vagy rákjárás nemcsak szórakoztató, hanem megint csak fejlesztő is. Az egyensúlyérzéket javítja, ha valamilyen szegély mentén kell végigjárni egyenletesen. Nem is gondolnánk, de az ugróiskola is szuper fejlesztő játék, közben pedig a számokat is megtanulják a kicsik.

Fotó:
pixabay.com

Miért fáj annyira a kamaszok izomzata?

Ha ezt a témát választottam, annak az oka, hogy aggasztónak találtam: a kamaszfiam egyre többször panaszkodik izomfájdalomra. Természetesen felkerestem a gyerekorvost, és utánajártam, miért ilyen gyakori ez a serdülőknél.

Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.

Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.