Menü

Az önállóság útján

Gyermekeink a szocializáció első lépéseit a bölcsödében, óvodában teszik meg. Azt azonban nem minden szülő tudja, hogy a kicsiknek bizony türelem és idő kell ahhoz, hogy a megváltozott élethelyzetet megszokják és kezeljék. A bölcsődei, óvodai beszoktatás időszaka ez.

A bölcsőde, az óvoda minden gyermek számára egy új élethelyzetet jelent. A beszoktatás némelyeknél igen könnyen megy, másoknál pedig hetekig is eltart. Mire kell figyelnünk, hogyan tehetjük könnyebbé a kicsinek ezt az időszakot - ezekre a kérdésekre keressük a választ.

A bölcsődék, óvodák évente egyszer nyílt napot tartanak, ahol a gyerekek megismerkedhetnek a környezettel, a gondozó- és óvónőkkel, a leendő pajtásokkal is. Mindenképpen használjuk ki ezt a lehetőséget, hiszen a gyermek a beszoktatás időszakában már nem idegenként lép be az intézménybe, könnyebben feltalálja magát, ha ismerős környezet és ismerős arcok fogadják. Érdemes ezen kívül is többször is felkeresni az ovit és a bölcsit is, mert a gyerekek ösztönösen megérzik, milyen gondozó-, vagy óvónőre van szükségük.

Fontos, hogy a szülő pozitívan állítsa be az óvodát, ahol új és érdekes dolgok, játékok, új pajtások várnak a csemetére. Az anyuka és apuka jó példával járjanak elöl, vagyis ne bizonytalankodjanak, azt lássa rajtuk a gyerkőc, maximálisan megbíznak az óvónőben, az óvodában. A magabiztosság a beszoktatás alatt is nagyon fontos, hiszen nehezebb az elválás, ha a kicsi azt látja, anya is szomorú, sőt sír. Ilyenkor csak megnehezítjük a gyerekünk és az óvónők dolgát is.

Mindenképpen tartsuk szem előtt, hogy a beszoktatás nem megy egyik-napról a másikra. Hagyjunk időt a picinek, ne sürgessük, viszont két-három hétnél tovább semmiképpen se húzzuk, mert félreértheti a gyerek a szituációt, könnyen azt gondolhatja, anya és apa mindig ott lesz vele és csak naponta egy-két óráig tart az óvoda.

Ha nehéz az elválás, engedjük, hogy a csemete magával vigye a kedvenc játékát, cumiját, esetleg a rongyiját, vagy valami aprócska tárgyat, ami anyáé és vele lehet.

Mivel 1,5-2 éves kor után a gyerekek igenis élvezik a közösséget, az önállóságot, ezért próbáljunk arra törekedni, hogy a szocializáció rögös útján megkönnyítsük az első lépéseket. Igyekezzünk könnyen levehető ruhákat és cipőket vásárolni neki, ami megkönnyíti az életét és sikerként élheti meg az önállóság első vidám napjait.

Fotó:
sxc.hu

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.