Menü

Generációk háborúja – Kritika

A történet öt német fiatal életét meséli el a második világháború időszaka alatt. Wilhelm Winter (Volker Bruch) és Friedhelm Winter (Tom Schilling), fivérek, akik szüleik megbecsüléséért küszködnek. Apjuknak a hadnagy katona Wilhelm a kedvence, érzékenyebb és olvasni szerető kisebb fiát csak bántja, bár a bátyja igyekszik védeni az öccsét. Greta Del Torres (Katharina Schüttler) énekesnő és táncos, aki zenei karrierről álmodozik. Barátjának, Viktornak (Ludwig Trepte), mesterszabó apja üzletét kellene átvennie, de a zsidó származásuk miatt bajba kerülnek. A fiatal Charlotte (Miriam Stein), aki szerelmes Wilhelmbe és az alkalmat várja, hogy ezt bevallhassa az ifjúnak, ápolónak készül a frontvonal mögötti kórházba. Ő egy naiv, befolyásolható karakter, aki az első részben fanatikusan hisz a németek végső győzelmében, majd csak később omlik benne össze az idealista kép.

Végül a testvérek bevonulnak katonának, Charlotte ápolónő lesz, és megfogadják, hogy a nyertes év után karácsonykor ugyanott fognak ünnepelni. A kegyetlenkedés azonban mindenkit meggyötör és megváltoztat. Az álmodozó Friedhelm megtanul érzés nélkül ölni, a hadnagy majd később főhadnagy bátyja elveszti a hitét és elárultnak érzi magát. Greta intrikus szerelmi kalandokba keveredik, míg Viktor Lengyelországba kerül.

A csaták borzalma egyéni perspektívából

A három rész teljességét nézve a II. világháború történései, és az egyéni sorsok egyenlő arányban oszlanak meg. A karakterek teljesen más utat járnak be a négy év alatt, ezáltal az orosz, majd később a lengyel frontot, a hátországot és sokféle egyéni ideológiát is megismerhetünk. A keleti arcvonal eseményeiben 1941-1944 között a kezdeti sikerektől eljutunk oda, hogy minden elveszik és a katonák nem lesznek többek golyófogónál, akik szép lassan beleőrülnek a szenvedésbe. A második és a harmadik epizódban megjelennek a zsidók elleni visszaélések is, de nem holokauszt sztorikat kapunk, hanem egészen más nézőpontok kerülnek kiemelésre. Egyértelműen a lengyel partizánok kapcsán van a legmegrendítőbb izraelitákkal kapcsolatos jelenet, amikor megtalálják a foglyokat az Auschwitz felé vezető vonaton.

A három nagyjából másfél órás részbe egyaránt sikerült betenni háborús momentumokat, drámát, szerelmi történetet és jellemfejlődést, bár ez inkább egy folyamatos lelki zuhanás. A visszatérő jelleggel megjelenő frontvonali kórház tökéletesen szemlélteti, hogy a fegyveres konfliktus bármely formája mindig is egy földi pokol. A szereplők motivációi folyamatosan változnak, hirtelen szövetségek kötődnek, majd bomlanak fel. Hiszen ahogyan a sorozat is mondja:

„Sokan azt hiszik, hogy a háború főleg harcból áll, de ez nem igaz, a háború várakozás a következő támadásra, a legközelebbi étkezésre és a másnap reggelre.” A csatározás láthatatlan frontvonalai tulajdonképpen mindenkit bedarálnak. A karrierista Greta esetében például látjuk, hogy segít a bajba jutott fegyvereseken, próbál segíteni a zsidó barátján, miközben mégis egyengeti a karrierjét. Ennek érdekében viszonyt kezd egy nős náci tiszttel. Később Greta kerül a legnagyobb bajba, és egyértelművé válik, hogy a fegyveres konfliktusok időszaka valójában egy játszma, ahol mindenki próbál ügyeskedni, de aki rosszul helyezkedik, az rajtaveszít.

A történelem láthatatlan fejezete

A háromrészes televíziós minisorozat jelentős lépés a német múlt feltárásában, láthatóan az volt a legfontosabb cél, hogy a múlt egy olyan szeletét mutassák be, amelyet tankönyvekből elolvasva nem ismerhetünk meg. A kort, a szereplőket és a helyszíneket is árnyaltan ábrázolja az alkotás. A történések három fő helyszíne – a frontvonal, a frontkórház és a hátország – kifejezetten jó arányban oszlik meg. A képi világ lehengerlő, a csatajelenetek látványosak, látszik, hogy a színészek is mindent beleadtak. Számomra a Charlotte-ot alakító Miriam Stein játéka volt a legkiemelkedőbb. Tökéletesen hozta a naiv, hiszékeny lányt az első részben, majd később minden egyes rezdülésén érződött a háború mély és pusztító fájdalma.

Hajmeresztő, ahogyan az első epizód képsorait látjuk, és lehengerlő, amikor végigköveti a kamera a harcoló katonákat. Nagyon naturalista, felnőtteknek szóló alkotásról van szó, így szinten minden egyes kivégzést, lövöldözést premier plánban mutatnak. Az első részben például láthatjuk, ahogy egy fanatikus náci őrnagy kivégez egy zsidó kisgyereket, ez talán a sorozat legsokkolóbb jelenete. Philipp Kadelbach rendezőnek egyértelmű célja volt, hogy egy kőkemény sztorit meséljen el, amely a nácikat rossz színben tünteti fel. Itt aztán nagyon nem a történelmi haza dicsőítése volt a cél, sőt az alkotás kifejezetten negatív képet fest a náci Németországról.

A történet egyik legmegrázóbb mozzanata a nyitójelenet és az utolsó epizód zárása, amikor négy év elteltével ugyanabban a kocsmában isznak. A mű azért is gyomorszorító, mert szinte megállás nélkül követik egymást a pokoli képkockák. Nincs dicsőség, nincsenek győztesek. Ez egy lejtmenet az első perctől az utolsóig.

A narráció végig jól működik, a helyszínek és a megjelenő személyek váltakozása folyamatos feszültséget tart fenn. Bár nem minden karakter kapott egyformán hangsúlyos sztorit, a mellékszereplők is sokat hozzáadtak az összképhez. A cselekmény a sok tragédia miatt nem könnyű darab, de egy világégést bemutató műnek pont ilyennek kell lennie. Több mint tíz év távlatából is kijelenthető, hogy a Generációk háborúja minden idők egyik legjobb háborús sorozata.

A dinók sosem halnak ki? A Jurassic Park és mutációi

Steven Spielberg Michael Crichton Jurassic Park című bestseller könyvéből 1993-ban filmtörténetet alkotott, komplett ajándéktárgy iparágak jövőjét alapozta meg hosszútávon. A dinoszauruszok tündöklése és vászonbéli hódítása mindig óriási siker. Íme hát a Jurassic Park és mutációinak szigorúan szubjektív listája paleontológus kezdőknek, haladóknak, de leginkább azoknak, akik, újra és újra szeretnek rácsodálkozni a CGI legújabb vívmányaira és a saját magukban szunnyadó felfedező, kalandvágyó kisgyerekre.

John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.

Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?

A Karate kölyök koncepció még mindig eladható!

A Karate kölyök 1984-ben tarolt a vásznon, hiszen az idegen környezethez köztudottan csak a karate és a Puffin adhat erőt és mindent lebíró akaratot. Az alapkoncepció megmaradt. Ezúttal a két felejthető folytatás, a kedvelhető hat évados tévésorozat (Cobra Kai) valamint a kung-fura kihegyezett 2010-es Jackie Chan-nel fémjelzett remake-szerűség (inkább átirat) hibridje kerül a vászonra. A címe a sokatmondó: Karate kölyök - Legendák. Itt már a kínai szál, azaz mindenki Jackie-je, mint edző és az eredeti részek főhőse, a meglepően kisfiúsan öregedő Ralph Macchio segít egy fiatal pekingi harcosnak New Yorkban a harc által meglelni a világbékét.

Ez itt a Teltház helye!

Aki virtuóz komédiára vágyik, annak egy jó esély lehet a kikapcsolódásra a Játékszín Teltház című darabja, amely egy one-man show. Egy színész, Nagy Sándor alakítja Manhattan legfelkapottabb éttermének telefonos ügyfélszolgálatát, az asztalfoglalások főzsonglőrét. Emellett mivel ez egyszemélyes darab, így minden, közel negyven karaktert is ő elevenít meg. A sok humoros beszólás garantált, de vajon összeállt-e, ez az eredetileg kinn még 99-ben debütált mű egy önmagában is működő egységgé vagy szétfolyik a vicces karakterek bemutatása közepette? Ennek jártam utána.