Unatkozik a gyerek
- Dátum: 2024.06.28., 00:55
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- elme, erős, érzelmi fejlődés, gyerek, képzelőerő, kreativitás, leköt, mentális, motivált, nyári szünet, pszichés, pszichológus, strukturálatlan idő, szülő, tevékenység, unalom, unatkozik
"Anya/Apa unatkozom!" - egy olyan mondat, amit szülőként gyakran hallunk. Azonban pszichológusok szerint nem is akkora baj, ha a gyermek unatkozik időnként. Többek között azok miatt az okok miatt sem, amelyről mai cikkünkben lesz szó.
Az elsődleges ok: az unalom jótékonyan hat a kreativitásra.
Miért is? Mert az elménk aktívabb és többet dolgozik, amikor elfoglaltságot keresünk, mint akkor, amikor nincs éppen mit tenni. Számtalan tanulmány kimutatta már, hogy az emberek kreatívabbak, ha unatkoznak, és ez a gyerekekre is igaz. Ha unatkozik a gyerek, akkor fejleszteni kezdi a képzelőerejét.
Az unalom jótékonyan hat a közérzetre.
Kimutatták, hogy az emberek elkezdenek több jelentőséget tulajdonítani azoknak a dolgoknak, amelyeket elértek az életben és azokra is, amelyek előttük állnak. Az unalom lehet a feldolgozás időszaka, ami pszichésen erősebbé tesz.
Az unalom motiválttá tesz.
A szülők nem lehetnek ott a nap minden pillanatában, nem tudják mindig szórakoztatni a gyermeküket. Ezért a gyermeknek meg kell tanulnia saját magát motiválni. Ennek a készségnek az elsajátításában pedig nagy szerepe van annak, ha hagyjuk unatkozni.
Az unalom érdekes? Igen!
Ha a szülő minden idejét azzal tölti, hogy a gyermekét szórakoztassa, akkor nem kell a gyereknek megtanulnia, hogyan szórakoztassa saját magát. Sokkal érdekesebb, ha saját ma alakítja a kikapcsolódását.
Az unalom arra tanít bennünket, hogy találhatunk új módszereket a figyelmünk lekötésére és problémáink megoldására.
Igen, de itt a nyári szünet, ami elég hosszú… Hagyjuk unatkozni a gyereket? Igen!
S hogy mennyit unatkozzon a gyerek nyáron? A pszichológus tanácsa szerint nem kell minden percet betervezni a nyári szünetben, nem kell túlgondolni a programokat, túlszervezni a napokat. Sok pszichológus tanácsa szerint egyáltalán nem szükséges mindig valami konkrét dolgot csinálni. Lehet unatkozni is.
A strukturálatlan idő éppoly fontos, mint a tervezett tevékenységek.
A pszichológus tanácsa szerint a nyár adja a legjobb lehetőséget az improvizációra és a spontán tevékenységekre. Fontos, hogy legyenek tervezett programok, de hagyjunk teret a váratlan kalandoknak is.
A szülő jó esetben felismeri, hogy mikor unatkozik a gyermek „hasznosan”, és mi az, amikor érdemes közbeavatkozni. A „hasznos” unatkozás akkor történik, amikor a kezdeti nyűglődést követően a gyerek átbillen, és elkezd saját ötleteket találni, azonban, ha a gyerekek annyira unatkoznak, hogy veszekedésbe, vitákba, netán verekedésbe torkollik az unalom, akkor közbe kell lépni.
A gyerekeknek szükségük van arra, hogy legyen idejük saját maguknak találni elfoglaltságot, ami fejleszti a kreativitásukat és önállóságukat. A legjobb nyári semmittevésekből kerekednek a legjobb játékok, kalandok és élmények. Ezek a tevékenységek nemcsak szórakoztatóak, hanem hozzájárulnak a gyermek mentális és érzelmi fejlődéséhez is.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!