Iskolai bullying – milyen jelek utalnak rá?
- Dátum: 2024.05.26., 18:59
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- bántalmazás, bullying, erőszakoskodás, iskola, kegyetlenkedés, kiközösítés, megalázás, megfélemlítés, munkahely, terrorizálás, tünet, zaklatás, zsarnokoskodás
Mit jelent a bullying kifejezés? A megfélemlítés (angol szóval bullying) többek között terrorizálást, zsarnokoskodást, erőszakoskodást, kegyetlenkedést, megalázást, kiközösítést és zaklatást jelent. Olyan ismétlődő viselkedés, amellyel egy csoport vagy egy személy egy másik csoport vagy személy feletti hatalmát igyekszik kialakítani – írja a wikipedia.
A megfélemlítés a bántalmazás három típusát említhetjük: érzelmi, szóbeli és fizikai bántást, így a megfélemlítést többféleképpen lehet értelmezni. A zaklatás bármely olyan helyzetben előfordulhat, ahol az emberek kapcsolatba kerülnek egymással: akár iskolai, családi, munkahelyi formában.
Sajnos mostanság egyre gyakrabban fordul elő az iskolai zaklatás. Szülőként és pedagógusként ezt a témát próbáltam körbejárni, melyből a legfontosabb, hogy észrevegyük a jelenséget, felismerjük az erre utaló tüneteket, ugyanis nemcsak a levertség és szomorúság hívhatja fel a figyelmet az iskolai bullyingra.

Az iskolai zaklatás vagy bullying semmilyen formája nem elfogadható. A technikai fejlődésnek köszönhetően ma már nem csak tanítási időben kerülhet sor iskolai piszkálódásra, hanem akár 0-24-ben tudják zaklatni a gyerekek egymást az online felületeken. Szülőként pedig olvasni kell a jelekből, mert nem biztos, hogy a gyerek elmondja otthon, hogy gond van a suliban.
A jelenség éppúgy előfordul alapítványi, egyházi, mint állami fenntartású iskolákban és nem találtak összefüggést a családszerkezet és a bullying között sem.
A zaklatást elszenvedő személy általában nem tehet arról, hogy őt szemelik ki az elkövetők és gyakran nem mer szólni az őt ért támadásokról, vagy szégyelli a helyzetet, ezért nem beszél róla, nem kér segítséget.
A tünetek felismerésénél nem elég a „mi volt ma a suliban?” általános kérdés, szükség van az internethasználat szabályainak tisztázására. Ez segíthet abban, hogy a gyerek elkerülje az iskolai bullyingot, vagy könnyebben megoldjon egy esetleg kialakult nehéz szituációt.
Melyek az iskolai bullying jelei?

Egyik legfigyelemfelhívóbb viselkedés, hogy zárkózottá válik a gyerek. A lelki problémák gyakran fizikai formában öltenek testet, így, ha a gyerek sokszor panaszkodik hasfájásra, fejfájásra, érdemes ennek okán is elgondolkodni. Az iskolai zaklatás miatti stressz, szorongás is kiválthatja a tüneteket.
Feltűnő lehet, ha a gyerek mindig éhesen jön haza az iskolából, pedig visz ennivalót, lehet, hogy az ételt oda kell adnia valakinek.
Az iskolai bántalmazást jellemzik az erőszakos megnyilvánulások. Ha a gyereket bullying éri, jelentkezhetnek nála pl. kis testvérrel szembeni erőszakos megnyilvánulások.
Ha azt tapasztaljuk, hogy gyermekünk ruhája, személyes tárgyai többször megrongálódnak, kerüli a társas helyzeteket, romlik az iskolai teljesítménye, gyakrabban fáj a feje, gyomorpanaszai vannak, alvászavarok jelentkeznek, rémálmok gyötrik, alacsony az önbecsülése, akkor ezek zaklatásra utalhatnak.
A zaklatás megakadályozása érdekében fontos tisztában lenni a bullying jellemzőivel, és felismerni a fiatal közösségekben romboló hatásként működő jelenséget. A Magyar Lelki Elsősegély (LESZ) segélyszámai: 116-123, +36 80 810-600 a nap 24 órájában minden hálózatról ingyenesen hívhatók.
Hat jel, hogy magas EQ-val rendelkező vezetővel dolgozunk
A munkahelyi légkör egyik legmeghatározóbb tényezője az irányítók személyisége és viselkedése – nem feltétlenül csak a szakmai hozzáértés vagy a határozottság számít. Egészen más dimenzióban mozog az, aki igazán jól bánik a csapatával, felismeri a különbséget az „irányítok” és „inspirálok” között: ez nem más, mint a magas érzelmi intelligencia, vagyis a magas EQ.
„Terápiás lustaság”: amikor a semmittevés is önápolás
Az elmúlt években a wellness és az önápolás fogalma egyre inkább kitágult. A meditáció, a jóga, a sport vagy a tudatos táplálkozás mellett most egy új irányzat kezd hódítani: a „terápiás lustaság” (therapeutic laziness).
Az okostelefon hatása a gyerekekre – áldás vagy átok a digitális korszakban?
Az okostelefon mára a mindennapi élet elengedhetetlen részévé vált – nemcsak a felnőttek, hanem egyre inkább a gyerekek körében is. A digitális világ nyújtotta lehetőségek kétségtelenül hatalmasak, ugyanakkor a korlátlan hozzáférés komoly kihívásokat is jelent. De vajon hogyan hat az okostelefon a gyerekek testi, lelki és szociális fejlődésére?
Elfek a polcon, csínyek a lakásban
Sokan ismerik a kis csínytevő manókat, melyek decemberben forgatják fal a lakásunkat, mindennapos jókedvet hozva.
Digitális detox: amikor a csend lesz a legnagyobb luxus
Egyre többen kapcsolnak ki – szó szerint – hogy újra önmagukra találjanak. Reggel az első mozdulat: a telefon után nyúlunk. Ellenőrizzük az értesítéseket, görgetjük a híreket, belenézünk a közösségi médiába, és máris mások életében kalandozunk, mielőtt a sajátunkat egyáltalán elkezdtük volna.