Fogd a biztonsági övet, kösd be a gyereket az autóban!
- Dátum: 2024.03.29., 21:05
- Martinka Dia
- képek: pixabay.com
- autó, bababiztonság, babahordozó, baleset, beköt, biztonsági öv, csecsemő, gyerek, gyerekülés, KRESZ, menetirány, rögzítő, szállítás, téli kabát, ülésmagasító, veszélyes
Nem azért, mert én azt mondom, nem azért, mert a rendőrök ezt kérik, nem azért, mert büntetnek érte, hanem azért, mert a gyerek biztonsága így kívánja meg.
„Anyja ölében ült a kisgyerek, amikor ütköztek”, „Kanyarodás közben kiesett a kocsiból egy egyéves kisgyerek Csután, a kórházban meghalt”, „Kiszakította egy traktor az autós gyerekülést, meghalt egy 5 éves kislány” - és még lehetne folytatni a sort, csak nehezemre esik ennyi szörnyűséget leírni, bár sajnos ezek a tényszerű történések. Még mindig sokan nem kötik be a gyereküket az autóban.,
Háromgyerekes anyaként pontosan tisztában vagyok vele, mekkora macera több gyereket is ki-be kötözni a kocsiban, de bármilyen fáradságos is a művelet, mindig gondoljunk arra, hogy az életét menthetjük meg, ha ezt minden egyes utazáskor megtesszük, még akkor is, ha csak a sarki zöldségeshez indulunk is velük, hiszen balesetek a legrövidebb utakon is előfordulhatnak.
Hogyan utazhatnak a babák és a gyerekek a KRESZ szerint?
Az talán nem kérdés, hogy a gyermeknek autózás során gyerekülésben kell ülnie. Minden szülőnek kutya kötelessége tudni, hogy ha a tízévesnél idősebb gyermek elérte a 150 cm-t, a hárompontos biztonsági övvel rögzítve már szállítható az anyósülésen. Hároméves korig csak gyermekbiztonsági rendszerben, azaz gyerekülésben utazhat. A 130-150 cm magasságúaknak megengedett az első ülésen való utazás, de természetesen csak gyermekbiztonsági rendszer használata mellett.
Hol helyezkedjen el a gyerekülés? Az ülésmagasító mikortól használható a gyerekülés helyett? És az mikor hagyható el?
Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet kimondja, hogy:
„a gépkocsiban vagy a mopedautóban 150 cm-nél alacsonyabb gyermek csak a testméretéhez és testsúlyához igazodó kialakítású gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható.”
A rendeletben megfogalmazott gyermekbiztonsági rendszer az autóba beköthető babahordozót, a gyerekülést és az ülésmagasítót jelenti, tehát 150 cm alatti gyermek autóban történő szállításához mindenképp szükség van autóba köthető babahordozóra, gyerekülésre, vagy ülésmagasítóra.
Csecsemők utaztatása babahordozóban történik, az ő esetükben a babahordozót és a gyerekülést az autóban menetiránynak ellentétesen kell elhelyezni.
Utazhat a gyermek az első ülésen és ha igen, mikortól?
A magyarországi jogszabályok szerint a gyermek a vezető ülésen kívül az autó bármely ülésén utazhat, így tehát elől, a vezető ülés melletti anyósülésen is.
Az anyósülésen menetirányban ellentétesen azonban (jellemzően a babahordozó helyezkedik el így) biztonsági okokból kizárólag akkor szállítható a gyermek, ha az ülés előtt nincs légzsák vagy az kikapcsolt állapotú. Bár a gyerekülés az autóban elől és hátul is elhelyezhető a legbiztonságosabb helye a hátsó üléseken van.
A gyerekülés használatának kötelezettségét a gyermek magassága szabja meg. (Egészen addig, míg el nem éri a 18 éves kort, 18 éves kor felett a gyerekülés magasságtól függetlenül elhagyható.) A gyerekülést a hátsó üléseken addig kell használni, amíg a gyermek el nem éri a 135 cm-es magasságot, az elülső ülésekre a határ a 150 cm-es magasság.
Az ülésmagasító használata már némileg idősebb gyermekek számára szükséges, de nem az életkor szabja meg. Akkor kell ülésmagasító, ha a gyerek már 135 cm-nél magasabb, tehát kinőtte a gyerekülést, de az autó biztonsági öve magasító nélkül még nem rögzíti őt megfelelően.
Miért veszélyes vastag télikabátban utazni a gyerekeknek télen?
A szakemberek szerint egyáltalán nem veszélytelen, ha vastag pufikabátban kötjük be a gyereket a gyerekülésbe, ugyanis egy kutatás szerint már akár 50 km/h sebességű ütközésénél is kicsúszhat a gyermek a babaülésből, ha télikabát van rajta, hiszen a pufi öltözet miatt a biztonsági öv nem tudja kellőképp megtartani a kicsit. A gyermekekről épp ezért minden indulás előtt érdemes levenni a kabátot, és úgy állítani a hevedert és a pántokat, hogy az szorosan a testükhöz illeszkedjenek.
A biztonsági öv egy esetleges téli öltözetben nem védi a kicsit, aki emiatt könnyen kicsúszhat a rögzítőből.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Ezeket próbáld ki a szúnyogcsípésekre

Mind minden évben, idén is eljött a szúnyogok ideje a hirtelen meleggel, kellemetlen csípésükre van pár házipraktikánk.
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Tavaszi megújulás – kívül és belül

A tél után a tavasz olyan, mint egy mély lélegzetvétel: friss, üde, és tele van lehetőséggel. A természet új ruhát ölt, zöldbe borulnak a fák, virágba borul a világ, és ezzel együtt mi is új energiákat érzünk magunkban. De vajon tudatosan is megéljük ezt a megújulást?