Menü

Sportolás télen – erre figyeljünk!

A téli sportok szépségei vitathatatlanok, sokan kifejezetten várják a síszezont, egy jó szánkózást, korcsolyázást, én magam a futást is élvezem télen, de túrázók körében is kedvelt évszak a tél. A téli sportok bármely életkorban elkezdhetők, többféle sporttevékenység közül is választhatunk.

Természetesen télen sem kell lemondani a szabadtéri sportolás lehetőségéről, a hideg évszakban sem kell tétlenül ülnünk otthon, ha mozogni szeretnénk, azonban nem árt betartani néhány szabályt a sérülésmentesség érdekében hiszen nem szeretnénk a szép tavaszi sportolást a télen elkövetett hibákból adódó sérülések miatt kényszerpihenővel kezdeni! Tapasztalat.

Hogyan kerülhető el a sportsérülés, téli sportbaleset?

A sportbalesetek és sérülések nagy része tulajdonképpen azért következik be, mert nem melegítünk be, vagy nem alaposan végezzük ezt el, ezzel pedig növelhetjük a sérülések kialakulását. Ilyenkor a leggyakoribb sérülések a térd, comb, boka, váll sérülései, izomhúzódások, szakadások, rosszabb esetben törések is előfordulhatnak.

Futáskor, síeléskor leggyakrabban esés vagy ütközés miatt sérülnek meg, hiszen az utak havasak, jegesek, síkosak lehetnek, ezért sportoláskor, de még a sétánál is külön figyelmet kell fordítani a megfelelő cipő (téli futócipő, terepcipő, túrabakancs, nem csúszós talpú lábbelik) használatára.

Gyakoriak a térdsérülések ilyenkor, ezért mindenképp mérlegelni kell, hogy az ilyen sportbalesetekből való felépülés hónapokat, sőt esetekben akár egy évet is igénybe vehet.

Téli sportolás alkalmával nem lehet elégszer kihangsúlyozni a megfelelő öltözetet, meleg aláöltözőket, kesztyűt, sálat, sapkát, ám a túlöltözést feltétlen kerülni kell, s ügyeljünk arra, hogy orron át vegyük a levegőt.

Esti futásoknál ellenőrizzük fényforrásaink, fejlámpáink működését, arcunkra használjunk csősálat, mely nem engedi, hogy a hideg levegő egyből a tüdőnkbe jusson, jeges, ónos időben pedig maradjunk otthon és tartsunk pihenőnapot, vagy menjünk terembe edzeni, esetleg tornázzunk otthon.

Futás közben télen figyeljünk arra, hogy kimelegedve, kiizzadva ne álljunk meg beszélgetni, a sport befejeztével pedig mielőbb vegyük le a vizes ruházatot, s vegyünk meleg fürdőt, igyunk forró teát, levest.

Hasznos és praktikus kiegészítői a téli mozgásnak a különböző melegítő zselék és krémek, edzés utáni regeneráló készítmények, lazító-és masszázskrémek, ezeket is érdemes kipróbálni!

Sporttevékenység után, legyen az bármilyen típusú mozgás, elengedhetetlen a testünk és izmaink megfelelő nyújtása, nyújtógyakorlatok vagy akár henger segítségével, ez azonban ne közvetlenül a téli futás után történjen, javasolt előbb egy meleg fürdőt vagy zuhanyt venni és utána óvatosan elvégezni a nyújtást.

Még a legnagyobb hidegben se fogyasszunk alkoholt a téli edzés előtt, és vegyük komolyan a test jelzéseit, fáradtságot, sérülésre utaló jeleket, fájdalmat vagy meghúzódást.

Semmi máshoz nem hasonlítható élmény télen sportolni, a havas tájakon futni, síelni, gyönyörű befagyott tavakon korcsolyázni, azonban ahogy a nyári sportszezonnak, úgy a télinek is megvannak a maga feltételei, betartandó szabályai. Ha ezekre odafigyelünk, sérülésmentesen élvezhetjük kedvenc sportjainkat, téli edzéseinket! Sérülésmentes téli sportolást kívánok!

Alkohol és sport: rontja a teljesítményt?

Vajon tényleg visszaveti a sport teljesítményünket, ha olykor megiszunk egy kis bort, vagy röviditalt, vagy alkalmanként ennyi belefér és ne fogja negatívan befolyásolni a sportteljesítményt?

Futás biztonságosan!

Régóta gondolkozom azon, hogy mennyire biztonságos sport a futás a szabadban, erdőben, terepen – egyedül. Hogyan tehetjük biztonságosabbá a szabadtéri edzéseinket? Ezzel foglalkozunk ma.

Speciális edzés? Kettlebell!

Miért, milyen, hogy néz ki, mire jó és hogy kell használni?
A kettlebell egy speciális gömb alakú súlyzó, mellyel az egész testet jól át lehet mozgatni.

Papírszínház

A mese vagy történet előadása mindig kihívást jelentett a mesélő számára. Ugyanis az elbeszélő, arra törekedett, hogy hogyan tudná a leghatékonyabban átadni és minél inkább fenntartani a közönség figyelmét. Hiszen a történetek nagyon fontosak, minden életkorban és rendkívüli hatással van az emberre. Ennek kapcsán most ismét nagy lelkesedésnek örvend a papírszínház, mely évszázadok alatt nagy utat járt be, mint történetátadási eszköz.

Miért épp az úszás?

Az úszás népszerű szabadidős sport, mások viszont ódzkodnak tőle. Lehet, hogy tudok olyat mondani, amitől már most hétvégén beugrasz a medencébe?