Mi az az SZMK? Miért vegyünk részt benne?
- Dátum: 2023.09.06., 18:36
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- együttműködés, érdekképviselet, értekezlet, feladatok, gyerek, iskola, kapcsolatépítés, megbeszélés, munkaközösség, oktató-nevelő munka, önkéntes, programszervezés, SZMK tag, sztereotípia, szülő, szülői szervezet, tájékoztatás
Amikor SzMK tag lettem, rögtön a „Rossz anyák” című amerikai filmvígjátékra gondoltam és a főszereplőkre Mila Kunisra, Christina Applegate-re. Pláne mikor a szülők elnöknek választottak, lehet akkor kellett volna nekem is pad alá bújnom, mert már otthon megbántam, pedig igazán jó kis csapat jött létre és most szakítani szeretnék az SZMK-s sztereotípiákkal. Lehet ezt jól is csinálni.
Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat. Ilyenkor nem könnyítjük meg az osztályfőnök dolgát, ha a pad alatt matatunk, a telefonnal babrálunk, kerülve a szemkontaktust.
Sajnos a szülői értekezleten jelenlévők 90 százaléka úgy tesz, mintha ott sem lenne, nehogy véletlenül felmerüljön, hogy ő is SZMK tag legyen, mert nem akarnak pluszgondot a nyakukba, ingyenmunkát és önkénteskedést, pedig a munkaközösség legfőképp a gyerekekért van és munkájával az iskolát segíti. Ne féljünk részt vállalni ebből!
Osztályonként általában két személy kerül megválasztásra, akiket a tanév első szülői értekezletén választanak meg a szülők, a szülői munkaközösség pedig az összes szülői képviselőből áll.
Miért vegyünk részt ebben?
Mert szülői képviselőnek lenni nagyon értékes és fontos feladat! Részt venni az iskola életében, bepillantást nyerni az együttműködésbe, jó kapcsolatot kialakítani a többi szülővel, tanárokkal.
A szülői munkaközösség az iskolai életben a nélkülözhetetlen kapocs szerepét tölti be. „Na jó, vállalom, de mit kell csinálni?” - kérdezik sokszor a tagok. Nos lényegében mindent, amivel képviseljük a szülőket, támogathatjuk az iskolai programokat, gyerekeket és tájékoztatást nyújtunk.
A szülői munkaközösség értekezletein az iskolát érintő témákat beszélik meg, programokat szerveznek, mint például adventi vásár, karácsonyi programok, jótékonysági bálok és még sorolhatnám, ezt a szervezet dönti el.
Évente legalább két szülői értekezletet kell tartani, ezekre számítson, aki tag lesz. A megbeszélésekre a szülőkön kívül a tanárok, nevelők is meghívást kaphatnak, de állandó tag az iskola, az alapítvány és a diákönkormányzat képviselője is.
A szülői szervezet feladata az oktató-nevelő munkát segítő szülők összefogása, tájékoztatása, véleményük kikérése és továbbítása, a szülői érdekek érvényesítése, lényegében egy érdekképviselet. Valamennyire természetesen pluszelfoglaltságot jelent, de nem annyira körülményes és kellemetlen, macerás tevékenység, amire a gyermekeink érdekében ne lenne időnk.
A Szülői Munkaközösség képviselői lényegében összekötő láncszemek szerepét töltik be szülők és oktatók, szülők és szülők, diákok és tanárok, sőt még diákok és szülők között is, azonban a szülői tagok nélkül nincs munkaközösség sem!
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!