Menü

Alapvető illemszabályok, amit a gyerekeknek tudnia kell

Ha gyermekünk segítőkész, udvarias, szépen használja az evőeszközöket, ismeri a köszönési formákat, akkor sokan észreveszik, megdicsérik, ami növeli az önbizalmát, mi pedig büszkék vagyunk rá. Ha nem tanítjuk meg csemetéinknek az alapvető illemszabályokat, bizony szégyenkezni fogunk olykor.

Amikor az illemszabályokra gondolok, nem a legújabb és legszigorúbb protokoll szerinti viselkedésmintákat várom el a 3 évestől, hanem csak annyit, hogy egy kisgyerek kérjen, köszönjön, kopogjon.

Ne szakítsa félbe a felnőtteket, legyen türelmes, ha valamit szeretne, kérdezze meg, kérjen engedélyt, használja az udvariassági formulákat.

Érdemes arra is felkészíteni, hogy nem szerencsés a negatív véleményét mindig kimondania, s bár aranyos lehet, mégsem helyes megjegyzéseket tenni másokra, hangosan, feltűnően.

Lehet, hogy vicces, ám sokszor kínos szituációba kerülhetünk, ha a gyermekekkel nem értetjük meg, hogy fontos a véleményük és érdekel minket, mégis megsérthet vele másokat.

Nem szabad megítélni embereket a külsejük alapján és nem szabad csúfolódni sem és gúnyolódni sem illik.

Alapvető dolog, hogy kopogjon be a zárt ajtókon, és várjon a válaszra, nem illik a szomszédhoz kopogás nélkül benyitni, sem otthon a mosdóba, fürdőszobába.

Nem illendő a csúnya beszéd sem, bizonyos szavakat és témákat kerülni kell a nyilvánosság előtt.

Ha valakit véletlen meglök, vagy ellök, vagy fellök, illik azonnal az illető segítségére sietni és elnézést kérni. Előfordulnak balesetek, de a bocsánatkérés alapszabály.

Közösségbe kerüléskor már illik tudnia használni a szalvétát, evőeszközöket, orrfolyásnál, tüsszögésnél a zsebkendőt. Köhögéskor, tüsszentéskor pedig tegye a szája elé a kezét. Ha valaki más tüsszent, akkor mondja neki, hogy „egészségedre” / „egészségére”!

Ha belép valahová, köszönjön, ha távozik, akkor szintén. Ha ez elmarad, udvariatlanság.

Játszótéren illik türelmesnek lenni, ne akarjon rögtön mindent, ahelyett, hogy lökdösné a másikat a csúszdán, mászókán.

A gyermek az összes fontos illemszabályt nem fogja tudni nyilván egyik napról a másikra elsajátítani. Ehhez sok emlékeztető beszélgetés, gyakorlás és főleg példamutatás szükséges. Főleg a példamutatásból fogja megtanulni. Mint sok más fontos dolgot is.

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.

Kutya a családban

Lakótelepen nőttem fel, sajnos soha nem volt háziállatom, így nem volt lehetőségem megtapasztalni, milyen érzés egy házi kedvenc a családban, ám költözésünk óta fontolgatom, hogy menhelyről hazaviszek egy kutyust.

Iskolai telefonhasználat pro és kontra

Mai témánk apropóját az adta, amit a minap olvastam a világhálón: a brit iskolákban szigorú ellenőrzési rendszert vezetnek be: az iskolák felelőssége lesz, hogy a diákok ne használhassák a mobiltelefonjukat a tanórákon. Iskolai telefonhasználat pro és kontra.

Ha nem múlik a gyereknél a köhögés…

Téli-télvégi időszakban gyakrabban betegek a gyermekeink, s különösen azok a gyerekek hajlamosak az influenzára, elhúzódó hurutos és/vagy száraz köhögésre, akik közösségbe járnak, azaz bölcsisek, ovisok vagy iskolába járnak, tehát szinte minden csemete.

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon

A gyerekek harmada nem reggelizik otthon, ami azt jelenti, hogy éhgyomorra indulnak el reggel – állapította meg egy kutatás, melyből sajnos megállapították, hogy három gyerekből egy reggelizés nélkül indul el otthonról az óvodába, iskolába.