Alapvető illemszabályok, amit a gyerekeknek tudnia kell
- Dátum: 2022.07.12., 05:11
- Martinka Dia
- képek:pixabay.com
- csúfol, felnőtt, gúnyolódás, gyerek, illemszabály, kopog, köszön, közösség., példamutatás, segítőkész, szégyenkezés, türelmes, udvarias, udvariassági formulák, vélemény, viselkedés
Ha gyermekünk segítőkész, udvarias, szépen használja az evőeszközöket, ismeri a köszönési formákat, akkor sokan észreveszik, megdicsérik, ami növeli az önbizalmát, mi pedig büszkék vagyunk rá. Ha nem tanítjuk meg csemetéinknek az alapvető illemszabályokat, bizony szégyenkezni fogunk olykor.
Amikor az illemszabályokra gondolok, nem a legújabb és legszigorúbb protokoll szerinti viselkedésmintákat várom el a 3 évestől, hanem csak annyit, hogy egy kisgyerek kérjen, köszönjön, kopogjon.
Ne szakítsa félbe a felnőtteket, legyen türelmes, ha valamit szeretne, kérdezze meg, kérjen engedélyt, használja az udvariassági formulákat.
Érdemes arra is felkészíteni, hogy nem szerencsés a negatív véleményét mindig kimondania, s bár aranyos lehet, mégsem helyes megjegyzéseket tenni másokra, hangosan, feltűnően.
Lehet, hogy vicces, ám sokszor kínos szituációba kerülhetünk, ha a gyermekekkel nem értetjük meg, hogy fontos a véleményük és érdekel minket, mégis megsérthet vele másokat.
Nem szabad megítélni embereket a külsejük alapján és nem szabad csúfolódni sem és gúnyolódni sem illik.
Alapvető dolog, hogy kopogjon be a zárt ajtókon, és várjon a válaszra, nem illik a szomszédhoz kopogás nélkül benyitni, sem otthon a mosdóba, fürdőszobába.
Nem illendő a csúnya beszéd sem, bizonyos szavakat és témákat kerülni kell a nyilvánosság előtt.
Ha valakit véletlen meglök, vagy ellök, vagy fellök, illik azonnal az illető segítségére sietni és elnézést kérni. Előfordulnak balesetek, de a bocsánatkérés alapszabály.
Közösségbe kerüléskor már illik tudnia használni a szalvétát, evőeszközöket, orrfolyásnál, tüsszögésnél a zsebkendőt. Köhögéskor, tüsszentéskor pedig tegye a szája elé a kezét. Ha valaki más tüsszent, akkor mondja neki, hogy „egészségedre” / „egészségére”!
Ha belép valahová, köszönjön, ha távozik, akkor szintén. Ha ez elmarad, udvariatlanság.
Játszótéren illik türelmesnek lenni, ne akarjon rögtön mindent, ahelyett, hogy lökdösné a másikat a csúszdán, mászókán.
A gyermek az összes fontos illemszabályt nem fogja tudni nyilván egyik napról a másikra elsajátítani. Ehhez sok emlékeztető beszélgetés, gyakorlás és főleg példamutatás szükséges. Főleg a példamutatásból fogja megtanulni. Mint sok más fontos dolgot is.
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.