Menü

Egynapos böjt? Te is meg tudod csinálni!

Sokszor hallok megrökönyödést az ismerőseim hangján, amikor elmesélem, hogy időnként (normál esetben hetente egyszer) minimum 24 órán keresztül böjtölök. Aztán ebből néha 36 lesz. Értetlenkednek: „Hogy bírod ki? Én, ha reggel 9-ig nem eszem, már ingerült vagyok. Tuti nem tudnám megcsinálni.” Egy egészséges felnőtt ember szervezete kibír 24 órát táplálékbevitel nélkül még akkor is, ha fizikai munkát végez. Igen, valóban nehéz, főleg az első 2-3 alkalom, de ki lehet bírni, ha belekezdünk, meglepően könnyebben megy, mint előtte gondoltuk.

Gondolj csak bele! A böjtölés évezredes hagyomány a különféle vallási kultúrákban. Milliók gyakorolták és gyakorolják, mégis valahogyan a nyugati kultúra pazarló, túlfogyasztó életmódjából szinte teljesen kikopott. Mintha teljesen elfeledtük volna, és már csak rácsodálkozunk (sőt, sokan kifejezetten azt állítják, hogy egészségtelen!), ha valaki ilyen extrém ötlettel áll elénk, mint az egynapos böjt.

Az igaz, hogy a szervezetnek folyamatosan szüksége van energiára. Elsődleges forrása egy cukorfajta, a glükóz, amit általában szénhidrátokból szerez be, mint például gabona, gyümölcsök, bab, bizonyos zöldségek, tejtermékek és édességek. A felesleges, tehát fel nem használt glükózt a máj és az izmok glikogén formájában raktározzák, és szabadítják majd fel a véráramba, amikor a szervezetnek szüksége van rá.

Böjt esetén körülbelül 8 óra eltelte után a máj glikogénraktárai kiürülnek. Ekkor a test belép a glükoneogenezis állapotába. Ilyenkor a szervezet nem szénhidrát alapból, hanem például zsírból fog glükózt előállítani. Idővel azonban ezek a lehetőségek is kimerülnek. Az anyagcsere lelassul, és megkezdődik az izomszövet raktárainak felhasználása.

Habár már ez is az éhezés egy formája, a valódi éhezésmód mégis csak több egymást követő nap vagy hét böjt után kapcsol be.

Fogyás és böjt

Talán úgy tűnik, hogy a böjt valóban segít a fogyásban, azonban rendelkezésünkre állnak már tanulmányok, amelyek bizonyítják, hogy sajnos ez nem mindenki esetében igaz. A böjt nem feltétlenül jobb, mint bármelyik másik fogyási módszer vagy életmód változtatás.

A böjt egészségügyi hatásai

A böjt növeli a szív- és érrendszer egészségét.
Csökkenti az inzulin rezisztenciát, mert segít a normális vércukorszint fenntartásában.
Fellép a gyulladás elleni küzdelemben.
Segíthet a normális agyi működés fenntartásában, ezáltal a neurodegeneratív betegségek megelőzésében.
Segíthet az öregedés kitolásában.
Segít a normális memória megőrzésében, illetve segít bizonyos daganattípusok elleni küzdelemben.
Segít a kemoterápiás kezelések jobb tűrésében.

Amire mindenképpen figyelj!

Kérd ki szakorvosod tanácsát, ha a következő állapotok közül valamelyik fennáll nálad:

cukorbetegség
korábbi étkezési zavarok
gyógyszerek szedése, amit mindenképpen étkezések alkalmával kell bevenned
gyerekek és tinédzserek esetében
terhesség és szoptatás

Vannak állapotok, amikor szoros orvosi felügyelet mellett lehetséges a böjt, míg más esetekben teljesen tiltott. Ennek eldöntése azonban mindig orvos feladata! Ha tudomásod van róla, hogy nem vagy teljesen egészséges, mindenképp konzultálj orvosoddal, mielőtt valamibe belekezdenél!

Fort Molnár Henriett

Legjobb falatok grillrácson

A grillezés több, mint egy szimpla ételkészítés. Társasági program, családi élmény, csapatépítő tevékenység, s emellett egyenes út a gasztronómiai örömök világába. Sokan alig várják, hogy a hőmérő szála minél magasabbra kúszon és elővehessék a kerti grillsütőt.

Nyári méregtelenítés természetesen

A nyár tökéletes időszak arra, hogy testünket felfrissítsük és méregtelenítsük. A friss, szezonális gyümölcsök és zöldségek, valamint a megnövekedett fizikai aktivitás lehetőséget adnak arra, hogy egészségesebb életmódot folytassunk. Ebben a cikkben a méregtelenítés alapjairól, előnyeiről, valamint könnyen elkészíthető nyári italokról is kaphatunk tippeket.

Vérnyomáscsökkentő ételek

A magas vérnyomás hazánk egyik kiemelkedő helyen álló egészségügyi problémája, de nem csak Magyarországot érinti, hanem világszerte sok gondot okoz. Nézzük, hogy mit tehetünk ellene étkezésünkkel.

Életmentő tanácsok! De szó szerint

Szó szerint életmentő tanácsokat hoztam a kánikula beköszöntével, kérem szívleljék meg ezeket a sorokat és legyünk felelős szülők, felelősségteljes autósok és gazdik!

Az énidő nem önzőség

Az egyéni boldogság megjelenésével egyre lényegesebbé vált a személyes jólét. Olyannyira fontossá, hogy ma már az önmagunkkal való foglalkozás adja társadalmunk alapját. Az énidő napjainkban divatos kifejezés, sok helyen látjuk, de általában elsiklunk felette. Sokan azt gondolják, hogy elegendő időt töltenek el saját testi-lelki egészségük ápolásával, de ez egy jóval hosszabb folyamat tud lenni, mint a pillanatnyi pihenés.