Menü

Miből látni, hogy valaki dehidratált?

A kánikula kellős közepén járunk és talán semmikor nem igényel nagyobb körültekintést a folyadékbevitel, mint ezekben a hetekben, hónapokban. A vízfogyasztás fontossága nem elbagatellizálható dolog. Természetesen az év minden hónapjában fontos a hidratáció, de nyáron különösen lényeges. Ha bizonyos tünetek jelentkeznek, akkor nem ittunk eleget és már dehidratáltak vagyunk.

A dehidratáció lényegében röviden azt jelenti, hogy kevesebb vizet viszünk be, mint amennyit veszít a szerveztünk. A nem megfelelő folyadékbevitel egyik legszembetűnőbb jele, ha száraz a bőrünk, mert annak nedvességtartalma vízfogyasztáshoz kötött. Bármitől lehet szárazabb a bőrünk, de a kevés folyadék az egyik leggyakoribb ok.

Ha nem iszunk eleget, szájszárazság is kialakulhat, mely elég kellemetlen állapot.

Alapszabály, hogy soha nem szabad megvárni, amíg szomjasak leszünk, mert akkor már késő, inkább félóránként kortyolni kell, legjobb erre a célra mellénk készített vizespalack, melyen nyomon követhetjük, hogy mennyi folyadékot fogyasztottunk aznap.

Testünk nagy része víz, az ízületek, porcok egészségéhez szükséges, hiszen azok nagy százalékban vizet tartalmaznak, ennek hiányában a porckopás, ízületi problémák jelentkezése gyakori, hiszen nem gondoskodunk a kenőanyag utánpótlásáról.

A dehidratáció együtt tud járni egyfajta állandó fáradtságérzéssel. Az agyműködéshez elengedhetetlen a víz, szellemileg sem mindegy, mennyi folyadékot ittunk már meg aznap, arról nem is beszélve, hogy a dehidratációtól álmosak leszünk és ha álmosak vagyunk, nem tudunk tanulni, dolgozni, koncentrálni.

A fentiekből kiderül, hogy a dehidratáltság leggyakoribb tünetei a szomjúság, a fejfájás, a koncentrációzavar és a bőrszárazság, de arról még nem esett szó, hogy a kevés folyadékbevitel okozhat folyamatos székrekedést, de vesebetegségeket is.

Aki sportol, arra nézve a fenti sorok és tanácsok szinte kötelezőek, hiszen a verejtékkel fontos ásványi anyagok is távoznak, ezért például egy nyári futás alkalmával nemcsak a folyadékot, de az elektrolitokat, sót is pótolni kell.

A dehidratáció leggyakoribb tünetei összefoglalva a szomjúság, száraz száj, fejfájás, koncentrációzavar, fáradtság, gyengeség, szédülés, sötét színű vizelet, száraz, viszkető bőr, kirepedezett ajkak, súlycsökkenés.

Amennyiben hosszú ideig nem jut elegendő folyadékhoz a szervezetünk, akkor akár ki is száradhat a testünk, ami már komoly veszélyeket rejt magában, ezt soha nem szabad megvárni.

A torokfájás okai

A torokfájásnak számos, rendkívül szerteágazó oka lehet, és nem árt tudni, hogy a torokfájás nem önálló betegség, hanem egy tünet. A panaszt okozó betegségtől függően változhat a fájdalom jellege szerint: gombócérzés, viszketés jelentkezhet és lehet fájdalmas a nyelés is. Az intenzitását tekintve is változatos lehet, az egyszerű kellemetlenségtől a súlyos, alig elviselhetőig változhat.

Az ínhüvelygyulladásról

Az ínhüvelygyulladás (tenosynovitis) világszerte emberek millióit érintő fájdalmas és hátráltató mozgásszervi betegség, ami a test különböző részein jelentkezhet. Leggyakrabban a csuklók, az ujjak inai, valamint az Achilles-ín érintett.

A balkezességről

A balkezesség kialakulásának pontos okát még nem sikerült teljesen feltárni. Sokan az agyféltekék dominanciájával magyarázzák: a jobbkezeseknél a racionális gondolkodásért felelős bal agyfélteke, míg a balkezeseknél a „művészi” jobb agyfélteke domináns. Van, aki szerint ennek köszönhető, hogy a balkezesek között nagyobb a művészi tehetséggel megáldottak aránya.

Az OCD negatív hatásai a magánéletre

Egyszerű meghatározása szerint a kényszerbeteg kénytelen olyasmire gondolni, amire nem akar gondolni, a feszültség oldására kénytelen olyat cselekedni, amit nem akar megtenni. A skizofréniával ellentétben a beteg tökéletesen tisztában van cselekedetei belső eredetével és abszurditásával, nem veszíti el a kapcsolatot a való világgal.

Az UV-sugárzás veszélyei

Az UV-sugárzás veszélyeire figyelmeztettek meteorológiai, bőrgyógyász, egészségvédelmi és klímapolitikai szakértők. Sokszor hallottuk már, hogy délelőtt 11 óra és délután 3 óra között mindenki kerülje a napon tartózkodást, mert ilyenkor nagyobb a leégés veszélye.