Menü

Mit tud a szőlőmag?

Azt tudom, hogy minden shoppingoláskor szemezek a biobolt polcain a szőlőmagolajjal, meg szőlőmagőrleménnyel, ajándékba is vettem már (bevallom, alig volt kedvem odaadni, mert annyira örültem volna neki én is) s most annak néztem utána, mit is tud ez a kis csodamag, amiért annyira szeretjük, szeretik.

Sokszor azt gondoljuk, hogy a szőlő gyümölcshúsa sokkal értékesebb, mint a magja, pedig utóbbi egy valóságos koncentrált tápanyagbomba, ezért népszerű a belőle készített olaj, esszencia, őrlemény és liszt. A szőlőmag köztudottan tele van antioxidánsokkal, emellett gazdag káliumban, kalciumban, magnéziumban, de egyes nyomelemek, például a molibdén, a mangán, a vas, illetve a réz is van benne.

A szőlőmagból készült étrendkiegészítők segítenek a fertőzések és a rák megelőzésében. Kutatások bizonyítják, hogy a szőlőmag igazoltan csökkentheti egyes rákos megbetegedések előfordulását, óv a fertőzésektől és a gyulladásoktól

A szőlőmagban lévő antioxidáns hatású flavonoidok erősítik az immunrendszert, védik a szívet és az érrendszert, gyulladáscsökkentők, védelmet nyújtanak a vírusos, bakteriális fertőzések ellen, de a cukorbetegséggel és elhízással is felveszik a harcot.

A szőlőmag az egyik legerősebb antioxidáns, s nemcsak a szabadgyökökkel harcol, de segít az étkezéssel bevitt zsírok feldolgozásában, emiatt diéták és fogyókúrák fontos része.

A szőlőmagból nyert olaj linolsav segít a pattanások, az ekcéma, a különféle bőrgyulladások és az allergiás bőrirritációk kezelésében, megszüntetésében, s a kozmetikai ipar is előszeretettel használja, mivel táplál és hidratál, valamint feszesíti és ránctalanítja a bőrt.

Sajnos a szőlőmag egészben lenyelve nem képes érvényesíteni a felsorolt jótékony hatásait, ezért megőrölt formában érdemes hozzájutni.

Óriási erő van ebben a pici magban, tartalmaz rostokat, fehérjét, olajokat, tanninokat, nagy mennyiségben antioxidánsokat, mint például E-vitamint, flavonoidokat, linolénsavat, polifenolokat. A vörösborban – és a kék szőlőben – található rezveratrol kedvező élettani és biokémiai hatásai széleskörűek: tágítja az ereket, csökkenti a gyulladásokat, az öregedést és még sorolhatnám, mert ez a felsorolás a teljesség igénye nélkül történt.

A szőlőmag kivonat kifejezetten ajánlott fizikai munkát végzőknek és sportolóknak az érrendszer kiépítésére, az ízületek védelmére, de javasolt a stressz oldására is. Fogyasztása fiataloknak is ajánlott, mivel serkenti az agyműködést.

A szőlőmag, akár olaj, -őrlemény vagy -kivonat – formájában is jutunk hozzá, óriási vitaminbombát kapunk egy icipici magból, használjuk bátran az egészségre gyakorolt pozitív hatásait.

Martinka Dia

A körte jótékony hatásai

A körte hazánkban a kevésbé népszerű gyümölcsök közé tartozik. Érdemes viszont nagyobb figyelmet szentelni ennek az értékes gyümölcsnek, hiszen rengeteg jótékony hatással van szervezetünkre a rendszeres fogyasztása.

A-vitamin vagy béta-karotin

Nem csak az A-vitamin legfontosabb forrása, de sok betegség is megelőzhető a béta-karotinnal.

Készítsd el a saját házi pestodat!

Ha te is odavagy a bolti verzióért, de szeretnéd kipróbálni, vajon mennyire bonyolult otthon elkészíteni, vagy egyszerűen csak biztosra akarsz menni, milyen összetevőkkel dolgozol, és tudni, hogy amit elfogyasztasz, valóban mit tartalmaz, kattints!

Babérlevél, a népi gyógymód egyik alapköve

Mindenki ismeri a babérlevelet, hiszen a konyhában előszeretettel használjuk fűszerként, főleg ételek savanykás mellékízéért felelős, de vajon hánya tudják, hogy mi mindenre is jó még?

A raclette sajt készítésének titkai

A raclette-et Svájcban a múlt évszázad végén „fedezték fel”. Wallis szőlőhegyein a szüret végén már igencsak csípős hideg volt, szívesen ettek volna valami meleget. Minthogy a svájci hegyek telis teli vannak tehenekkel, a kamrák és pincék mindig dugig vannak finomabbnál finomabb sajttal.