Menü

Mit tud a szőlőmag?

Azt tudom, hogy minden shoppingoláskor szemezek a biobolt polcain a szőlőmagolajjal, meg szőlőmagőrleménnyel, ajándékba is vettem már (bevallom, alig volt kedvem odaadni, mert annyira örültem volna neki én is) s most annak néztem utána, mit is tud ez a kis csodamag, amiért annyira szeretjük, szeretik.

Sokszor azt gondoljuk, hogy a szőlő gyümölcshúsa sokkal értékesebb, mint a magja, pedig utóbbi egy valóságos koncentrált tápanyagbomba, ezért népszerű a belőle készített olaj, esszencia, őrlemény és liszt. A szőlőmag köztudottan tele van antioxidánsokkal, emellett gazdag káliumban, kalciumban, magnéziumban, de egyes nyomelemek, például a molibdén, a mangán, a vas, illetve a réz is van benne.

A szőlőmagból készült étrendkiegészítők segítenek a fertőzések és a rák megelőzésében. Kutatások bizonyítják, hogy a szőlőmag igazoltan csökkentheti egyes rákos megbetegedések előfordulását, óv a fertőzésektől és a gyulladásoktól

A szőlőmagban lévő antioxidáns hatású flavonoidok erősítik az immunrendszert, védik a szívet és az érrendszert, gyulladáscsökkentők, védelmet nyújtanak a vírusos, bakteriális fertőzések ellen, de a cukorbetegséggel és elhízással is felveszik a harcot.

A szőlőmag az egyik legerősebb antioxidáns, s nemcsak a szabadgyökökkel harcol, de segít az étkezéssel bevitt zsírok feldolgozásában, emiatt diéták és fogyókúrák fontos része.

A szőlőmagból nyert olaj linolsav segít a pattanások, az ekcéma, a különféle bőrgyulladások és az allergiás bőrirritációk kezelésében, megszüntetésében, s a kozmetikai ipar is előszeretettel használja, mivel táplál és hidratál, valamint feszesíti és ránctalanítja a bőrt.

Sajnos a szőlőmag egészben lenyelve nem képes érvényesíteni a felsorolt jótékony hatásait, ezért megőrölt formában érdemes hozzájutni.

Óriási erő van ebben a pici magban, tartalmaz rostokat, fehérjét, olajokat, tanninokat, nagy mennyiségben antioxidánsokat, mint például E-vitamint, flavonoidokat, linolénsavat, polifenolokat. A vörösborban – és a kék szőlőben – található rezveratrol kedvező élettani és biokémiai hatásai széleskörűek: tágítja az ereket, csökkenti a gyulladásokat, az öregedést és még sorolhatnám, mert ez a felsorolás a teljesség igénye nélkül történt.

A szőlőmag kivonat kifejezetten ajánlott fizikai munkát végzőknek és sportolóknak az érrendszer kiépítésére, az ízületek védelmére, de javasolt a stressz oldására is. Fogyasztása fiataloknak is ajánlott, mivel serkenti az agyműködést.

A szőlőmag, akár olaj, -őrlemény vagy -kivonat – formájában is jutunk hozzá, óriási vitaminbombát kapunk egy icipici magból, használjuk bátran az egészségre gyakorolt pozitív hatásait.

Martinka Dia

A sárgarépa jótékony hatásai

Finom íze mellett a répa rengeteg béta-karotint, A-vitamint, ásványi anyagokat, és antioxidánsokat tartalmaz. Egészségre gyakorolt hatásai a szemre, bőrre, emésztőrendszerre, és a fogakra is kiterjednek.

Csonterősítő szuperételek

A csontok folyamatosan megújuló szövetek, ám 30 év felett hanyatlásnak indulnak, fokozatosan csökken a tömegük. Jó hír ugyanakkor, hogy ez a természetes folyamat megfelelő táplálkozással jelentősen lassítható. Ehhez annyit kell tennünk, hogy étrendünket csonterősítő „szuperételekkel” egészítjük ki.

Mindennapi csodaszerünk, a Matcha tea

Mostanra már Európában is nagy hírnévnek örvend Ázsia legkedveltebb teája, a Matcha tea. De vajon mitől ilyen felkapott és milyen hatásai miatt szeretik ennyire?

Ételek sütőtárcsán elkészítve

A korlátozások feloldása lassan lehetővé teszi, hogy otthon is akár kerti partit rendezzünk. A jó idő közeledtével akár hétvégén elő is kaphatjuk a rég elfeledett sütőtárcsát, ami már annyi sok pillanatnak lehetett szem- és fültanúja. Készítsünk hát valami finomat a tárcsán!

Receptek grillezéshez

Manapság grillezni bárhol és bármit lehet. A legjobb persze társaságban, akár barátokkal akár családdal, de igazából egyedül is lehet. A grillezés alapszabálya, hogy maga a sütés nem tűzön és magán a lángokon zajlik, hanem forró parázson. Nézzünk hát meg néhány receptet, amelyek tökéletesek a grillezéshez.