Menü

Hogyan szerezhet barátokat a gyermekünk?

A gyerekek nagy része az óvoda, iskola első éveiben kezdi el kialakítani az első komoly barátságait, kapcsolatait. Ismerkedik a közösséggel, barátokat keres, azonban vannak olyan kisgyerekek, akiknek ez nem megy olyan könnyen, s nehezen alakítanak ki társas kapcsolatokat. Néhány tanáccsal, ötlettel megsegíthetjük ezt a folyamatot.

Az én fiaim teljesen különbözőek, más habitusúak, úgyhogy nem is szeretem, ha valaki a neveléssel jön, hiszen ugyanúgy neveljük mindkét fiamat, mégis, míg az egyik egy nagyszájú, ám vezéregyéniség és bárhol maga köré szervez 10 percen belül egy focicsapatot, addig a kicsi visszahúzódóbb, nem kezdeményező, nehezen oldódik fel és nem irányító típus. Most kezdi a sulit és magam is elgondolkoztam, mikor és hogyan sikerül majd beilleszkednie, barátokat találnia, így találtam a témára, mely talán más szülőket is érdekelhet.

Miért nem talál barátokat egy kisgyerek? Számos oka lehet. Talán érzékenyebb, más módon gondolkodik, vagy nem kimondottan könnyen ismerkedős típus, inkább félénkebb, hallgatagabb.

A legfontosabb, segítsük az ilyen kicsiket, hogy tudjanak barátkozni! Hogyan?

Tanítsuk meg a gyermekünket együttműködni a többiekkel! Az együttműködés összehozza a csapatot és az iskolában jól lehet kamatoztatni például a házi feladatoknál, ezek a szituációk hamar kialakítanak barátságokat.

Keresse a hozzá hasonló érdeklődésű gyerekek társaságát! Lényeg a közös élmény, mely összeköt.

Szülőként ismerjük meg az osztálytársait, a későbbiekben szervezzük meg, hogy egyik-másik kis barát eljöhessen hozzánk játszani, s ha szerencsénk van és a gyerekek jól érzik magukat együtt, visszahívják egymást, s kialakul egy barátság. Ha azt mondja a gyermekünk, hogy egy „iskolai” baráttal szeretne szorosabb barátságot kialakítani, akkor ígérjük meg, hogy áthívjuk játszani, segítsünk ebben kezdeményezni.

Tanítsuk meg a kommunikáció alapjait, ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk tudjon barátokat szerezni, ismerkedni, beszélgetni, kapcsolatokat kialakítani.

Bátorítsuk, növeljük az önbizalmát! Merjen kezdeményezni, odamenni a többiekhez, beszélgetésekbe kapcsolódni.

Nézzen a többiek szemébe, beszélgessen velük, hallgassa őket érdeklődően.

Ha megkérik rá, segítsen a másiknak, s ő se habozzon segítséget kérni és elfogadni.

Mindig legyen barátságos, kedves, segítőkész és udvarias másokkal!

Segítsünk a gyermekünknek felismerni a jó barátot, s magyarázzuk el, hogy ő is választhat barátot, nemcsak őt választhatják. Beszéljünk róla, mit jelent a jó barát.

Felnőttként sem egyszerű egy új munkahelyen, új közösségben bekapcsolódni a társaságba, barátokat szerezni, kapcsolatokat kialakítani, egy kisgyermek esetén ez még összetettebb és nehezebb feladat, de egy kis segítséggel könnyen megtámogathatjuk ezt a folyamatot, s ha energiát fektetett bele, beilleszkedett, összecsiszolódott, megismerkedett a többiekkel, már menni fog minden, mint a karikacsapás.

Martinka Dia

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.