Hogyan szerezhet barátokat a gyermekünk?
- Dátum: 2020.08.27., 15:10
- Martinka Dia
- barát, barátság, barátságos, beilleszkedik, együttműködés, érdeklődés, félénk, gyerekek, hallgatag, irányító, iskola, kezdeményez, kezdeményező, kialakít, kommunikáció, közös élmény, közösség, nevelés, osztálytárs, óvoda, ötlet, segítőkész, szülő, tanács, társas kapcsolat, udvarias, vezéregyéniség
A gyerekek nagy része az óvoda, iskola első éveiben kezdi el kialakítani az első komoly barátságait, kapcsolatait. Ismerkedik a közösséggel, barátokat keres, azonban vannak olyan kisgyerekek, akiknek ez nem megy olyan könnyen, s nehezen alakítanak ki társas kapcsolatokat. Néhány tanáccsal, ötlettel megsegíthetjük ezt a folyamatot.
Az én fiaim teljesen különbözőek, más habitusúak, úgyhogy nem is szeretem, ha valaki a neveléssel jön, hiszen ugyanúgy neveljük mindkét fiamat, mégis, míg az egyik egy nagyszájú, ám vezéregyéniség és bárhol maga köré szervez 10 percen belül egy focicsapatot, addig a kicsi visszahúzódóbb, nem kezdeményező, nehezen oldódik fel és nem irányító típus. Most kezdi a sulit és magam is elgondolkoztam, mikor és hogyan sikerül majd beilleszkednie, barátokat találnia, így találtam a témára, mely talán más szülőket is érdekelhet.
Miért nem talál barátokat egy kisgyerek? Számos oka lehet. Talán érzékenyebb, más módon gondolkodik, vagy nem kimondottan könnyen ismerkedős típus, inkább félénkebb, hallgatagabb.
A legfontosabb, segítsük az ilyen kicsiket, hogy tudjanak barátkozni! Hogyan?
Tanítsuk meg a gyermekünket együttműködni a többiekkel! Az együttműködés összehozza a csapatot és az iskolában jól lehet kamatoztatni például a házi feladatoknál, ezek a szituációk hamar kialakítanak barátságokat.
Keresse a hozzá hasonló érdeklődésű gyerekek társaságát! Lényeg a közös élmény, mely összeköt.
Szülőként ismerjük meg az osztálytársait, a későbbiekben szervezzük meg, hogy egyik-másik kis barát eljöhessen hozzánk játszani, s ha szerencsénk van és a gyerekek jól érzik magukat együtt, visszahívják egymást, s kialakul egy barátság. Ha azt mondja a gyermekünk, hogy egy „iskolai” baráttal szeretne szorosabb barátságot kialakítani, akkor ígérjük meg, hogy áthívjuk játszani, segítsünk ebben kezdeményezni.
Tanítsuk meg a kommunikáció alapjait, ha azt szeretnénk, hogy a gyermekünk tudjon barátokat szerezni, ismerkedni, beszélgetni, kapcsolatokat kialakítani.
Bátorítsuk, növeljük az önbizalmát! Merjen kezdeményezni, odamenni a többiekhez, beszélgetésekbe kapcsolódni.
Nézzen a többiek szemébe, beszélgessen velük, hallgassa őket érdeklődően.
Ha megkérik rá, segítsen a másiknak, s ő se habozzon segítséget kérni és elfogadni.
Mindig legyen barátságos, kedves, segítőkész és udvarias másokkal!
Segítsünk a gyermekünknek felismerni a jó barátot, s magyarázzuk el, hogy ő is választhat barátot, nemcsak őt választhatják. Beszéljünk róla, mit jelent a jó barát.
Felnőttként sem egyszerű egy új munkahelyen, új közösségben bekapcsolódni a társaságba, barátokat szerezni, kapcsolatokat kialakítani, egy kisgyermek esetén ez még összetettebb és nehezebb feladat, de egy kis segítséggel könnyen megtámogathatjuk ezt a folyamatot, s ha energiát fektetett bele, beilleszkedett, összecsiszolódott, megismerkedett a többiekkel, már menni fog minden, mint a karikacsapás.
Martinka Dia
Három vészhelyzet, amire fel kell készíteni a 6–10 éves gyerekeket

A világ nem mindig kiszámítható, és bár minden szülő igyekszik megóvni gyermekét a veszélyektől, vannak helyzetek, amikor a gyereknek önállóan kell helytállnia. Nem az a cél, hogy félelmet keltsünk bennük, hanem hogy megtanítsuk: van, amit megtehetnek, ha bajba kerülnek. Három alapvető helyzetre érdemes minden 6–10 éves gyereket felkészíteni – szakértők segítségével.
Szókincsfejlesztés vidáman és természetesen

Amikor a kisgyerek beszélni tanul, minden egyes új szó egy kis csoda. Anyaként pedig mi sem szebb annál, mint hallani, ahogy napról napra ügyesebben fejezi ki magát. A szókincsfejlesztés nemcsak az iskolai sikerhez fontos, hanem az önbizalomhoz, a társas kapcsolatokhoz és a gondolkodás fejlődéséhez is. És ami a legjobb: mindezt játékkal, nevetéssel, közös élményekkel is el lehet érni.
A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.
Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.
A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?

Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.