Légy tudatos! – a harminc napos kihívás
- Dátum: 2020.05.14., 01:25
- Varga Ágnes Kata
- attitűd, elme, érzelem, érzés, fejlődés, gondolkodás, gyakorlat, hatás, kihívás, kommunikáció, környezet, lélek, lista, negatív, ok, pozitív, psziché, pszichológia, reakció, tanács, tipp
Előfordulnak olyan események, amelyek az érzelmi világunkon keresztül hosszú időn át befolyásolják a cselekedeteinket. Van a személyiségünknek egy olyan része, mely a tapasztalatokból származó érzelmek mentén irányít minket, szabályozza a befogadást és a reakciókat is. Például, ha sok negatív élmény ér minket rövid időn belül, az elménk automatikusan jobban fog figyelni a negatívumokra. Ezáltal úgy fogjuk érezni, mintha minden ellenünk fordult volna. Ez sokszor vezet szociális problémákhoz, zárkózottsághoz, depresszióhoz. Ha megtanuljuk az érzelmeinket értelmezni, és a körülöttünk zajló történések által kiváltott reakcióinkat végiggondolni, azzal hasznos leckét kaphatunk saját magunktól. Hogy ez a későbbiekben könnyedén menjen, egy harminc napos kihívás keretein belül kaphatsz egy kis segítséget ehhez.
Harminc napon keresztül ugyanazokat a kérdéseket kell minél részletesebben megválaszolnod. A részletes beszámoló segít odakoncentrálni, és rendszerezve előhívni az emlékeidet. Ha pontosan leírod az eseményeket, pontosabban meg tudod határozni, mit mi váltott ki belőle, mely mozzanatok múlnak rajtad, melyek nem.
Első kérdés: Hogy érzem magam?
Fáradt vagyok? Kimerült? Fizikálisan mit tudok elmondani magamról? Milyennek érzem az elmémet? Milyen érzéseim vannak?
Második kérdés: Mi az az öt dolog a napomban, amiért hálás vagyok?
Persze, lehet ötnél több, de az igazán szürke napokon néha ötöt is nehéz találni. Ez a feladat felnyitja a szemünket, hogy az apróbb örömökre is koncentrálhassunk. Ez lehet egy finom étel, egy jó beszélgetés, egy szép pillanat is. Vagyis, ugye, legalább öt.
Harmadik kérdés: Tett-e ma valami szomorúvá/csalódottá/dühössé/bizonytalanná? Ha igen, mi az?
Ha pontosan megnevezzük a negatív érzelmeink okát, azzal csökkentjük a hatását. A néven nevezés segít abban, hogy ne bagatellizálhassuk el a rossz élményeket, és ne essünk az elfojtás vagy az elkerülés hibájába.
Negyedik kérdés: Van-e olyan dolog, amit meg tudok tenni annak érdekében, hogy jól érezzem magam? Mi az, amit nem tudok megtenni, mert nem rajtam múlik, nem engem érint főként, vagy nem lehetséges valamilyen okból?
A jókedvünk a saját kezünkben van, ezért sok olyan dolgot tehetünk, ami azt előidézi. Vannak azonban olyan dolgok is, amelyek, bár örülnénk nekik, nem rajtunk múlnak, vagy nem is lehetségesek. Más emberek viselkedését nem tudjuk befolyásolni, ahogy a lottónyereményeket sem mi irányítjuk. Fontos tudni, hogy mi a határ, és hogy azon belül felelősek vagyunk a hangulatunkért.
Ötödik kérdés: Mi az, ami miatt büszke vagyok magamra a mai napon?
Biztosan van olyan. Ha nincs, akkor a következő napot úgy kell intézni, hogy legyen benne ilyen.
Hatodik kérdés: Mi az, amiben holnap fejlődni szeretnék?
Ez lehet akár egy hónapon keresztül ugyanaz a dolog, tulajdonság, a lényeg, hogy legyen összefüggésben az érzelmekkel, legyen elérhető cél, de meg kelljen dolgozni érte, és szolgálja az épülésünket.
Ez a hat kérdés alapjaiban véve nem egy terápia, hanem egy rendszer, ami a gondolkodást segítheti. Nem minden nap könnyű és sikeres, de ennek nem az az oka, hogy nem vagyunk elég jók, hanem az, hogy szerencsére sem a napok, sem az emberek nem egyformák. Éppen emiatt nem unalmas az élet. A fejlődés és az érzelmi stabilitás megalapozása érdekében tehát, ha teheted, hívd ki magad erre a harminc napos érzelemfelismerés-kihívásra, teljesítsd legjobb tudásod és energiáid szerint, és élvezd a pozitív hatásait!
Varga Ágnes Kata
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Szükségünk van sportórára?

Aki szeretné nyomon követni a fizikai aktivitás legfontosabb paramétereit, hogy javíthassa teljesítményét és elérhesse sport- és testépítési céljait, annak egy sportóra megfelelő segítséget nyújt. Mire használjuk a sportórákat?
A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.
Hogyan legyünk energikusak húsvét után?

Talán nem lövök nagyon mellé, ha azt állítom, hogy a „rohanó hétköznapról” alkotott fogalmaink manapság már az év minden időszakában azonosak. Nincs igazi változás a téli és a tavaszi évszakok között. Sokunkat kimondottan jól érint a jobb idővel jövő frissesség, viszont mégsem érezzük magunkat boldogabban tőle. A kérdés, hogy mi ennek az oka.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.