Menü

Légy tudatos! – a harminc napos kihívás

Előfordulnak olyan események, amelyek az érzelmi világunkon keresztül hosszú időn át befolyásolják a cselekedeteinket. Van a személyiségünknek egy olyan része, mely a tapasztalatokból származó érzelmek mentén irányít minket, szabályozza a befogadást és a reakciókat is. Például, ha sok negatív élmény ér minket rövid időn belül, az elménk automatikusan jobban fog figyelni a negatívumokra. Ezáltal úgy fogjuk érezni, mintha minden ellenünk fordult volna. Ez sokszor vezet szociális problémákhoz, zárkózottsághoz, depresszióhoz. Ha megtanuljuk az érzelmeinket értelmezni, és a körülöttünk zajló történések által kiváltott reakcióinkat végiggondolni, azzal hasznos leckét kaphatunk saját magunktól. Hogy ez a későbbiekben könnyedén menjen, egy harminc napos kihívás keretein belül kaphatsz egy kis segítséget ehhez.

Harminc napon keresztül ugyanazokat a kérdéseket kell minél részletesebben megválaszolnod. A részletes beszámoló segít odakoncentrálni, és rendszerezve előhívni az emlékeidet. Ha pontosan leírod az eseményeket, pontosabban meg tudod határozni, mit mi váltott ki belőle, mely mozzanatok múlnak rajtad, melyek nem.

Első kérdés: Hogy érzem magam?

Fáradt vagyok? Kimerült? Fizikálisan mit tudok elmondani magamról? Milyennek érzem az elmémet? Milyen érzéseim vannak?

Második kérdés: Mi az az öt dolog a napomban, amiért hálás vagyok?

Persze, lehet ötnél több, de az igazán szürke napokon néha ötöt is nehéz találni. Ez a feladat felnyitja a szemünket, hogy az apróbb örömökre is koncentrálhassunk. Ez lehet egy finom étel, egy jó beszélgetés, egy szép pillanat is. Vagyis, ugye, legalább öt.

Harmadik kérdés: Tett-e ma valami szomorúvá/csalódottá/dühössé/bizonytalanná? Ha igen, mi az?

Ha pontosan megnevezzük a negatív érzelmeink okát, azzal csökkentjük a hatását. A néven nevezés segít abban, hogy ne bagatellizálhassuk el a rossz élményeket, és ne essünk az elfojtás vagy az elkerülés hibájába.

Negyedik kérdés: Van-e olyan dolog, amit meg tudok tenni annak érdekében, hogy jól érezzem magam? Mi az, amit nem tudok megtenni, mert nem rajtam múlik, nem engem érint főként, vagy nem lehetséges valamilyen okból?

A jókedvünk a saját kezünkben van, ezért sok olyan dolgot tehetünk, ami azt előidézi. Vannak azonban olyan dolgok is, amelyek, bár örülnénk nekik, nem rajtunk múlnak, vagy nem is lehetségesek. Más emberek viselkedését nem tudjuk befolyásolni, ahogy a lottónyereményeket sem mi irányítjuk. Fontos tudni, hogy mi a határ, és hogy azon belül felelősek vagyunk a hangulatunkért.

Ötödik kérdés: Mi az, ami miatt büszke vagyok magamra a mai napon?

Biztosan van olyan. Ha nincs, akkor a következő napot úgy kell intézni, hogy legyen benne ilyen.

Hatodik kérdés: Mi az, amiben holnap fejlődni szeretnék?

Ez lehet akár egy hónapon keresztül ugyanaz a dolog, tulajdonság, a lényeg, hogy legyen összefüggésben az érzelmekkel, legyen elérhető cél, de meg kelljen dolgozni érte, és szolgálja az épülésünket.

Ez a hat kérdés alapjaiban véve nem egy terápia, hanem egy rendszer, ami a gondolkodást segítheti. Nem minden nap könnyű és sikeres, de ennek nem az az oka, hogy nem vagyunk elég jók, hanem az, hogy szerencsére sem a napok, sem az emberek nem egyformák. Éppen emiatt nem unalmas az élet. A fejlődés és az érzelmi stabilitás megalapozása érdekében tehát, ha teheted, hívd ki magad erre a harminc napos érzelemfelismerés-kihívásra, teljesítsd legjobb tudásod és energiáid szerint, és élvezd a pozitív hatásait!

Varga Ágnes Kata

A túlevés hatásai

A túlevés legnyilvánvalóbb hatásai a túlsúly és a romló egészség. A legtöbb ember joggal fél ezektől a negatív hatásoktól, de a túlevés az élet számtalan más területét is befolyásolja.

Komfortzónák és tudattalan gátak

Az ember énvédő mechanizmusai révén rengeteg tudattalan határvonalat állít fel magában, és ezeken csak a legritkább esetekben lép át akarattal. Ám nagyon könnyen kimozdul, más emberek hatására. Vajon ez hogyan működik?

Tanulásfüggőség

Az emberi elme annyira összetett, hogy egyes jelenségei szinte megmagyarázhatatlanok, mások viszont egészen egyszerű elemi okokra is visszavezethetőek. A függőség kérdése mind fiziológiai szempontból, mind lélektani szempontból igen érdekes. De rajongunk-e függőségig olyan dolgokért, amelyek elől mások menekülnek? A tanulásfüggőség példája ezt remekül szemlélteti.

Hogy álljunk fejben hozzá az államvizsgához?

Az államvizsgák során nagyon fontos, hogy hogyan kapcsolunk ki a tanulás közben, hogyan dolgozzuk fel azt a sokszor mérhetetlen anyagot, amit elénk kérdezhetnek tőlünk. Nem csak az lehet azonban fontos, hogy mit fogyasztunk, hogyan mozgunk kikapcsolódásképpen, hanem az is, hogy egyáltalán fejben hogyan állunk hozzá ehhez az egészhez.

Nemcsak támogató szülők léteznek

A szülők szeretete, nevelése és támogatása nélkül nem lennénk ott, ahol vagyunk – mondják sokan. A pszichológia jeles képviselői valamennyien egyetértenek abban, hogy a szülőkkel való kapcsolat és a szülők hatása meghatározza a személyiségünket. De ez nem mindig pozitív hatás.