Menü

lllemszabályok, amiket minden gyereknek tudnia kell(ene)

„Kérem, köszönöm”. Alapdolgok. Ha valamit kér, udvariasan tegye, ha valamit kap, köszönje meg. Nem biztos, hogy tudja, hogy ez automatikusan így működik, meg kell tanítani rá, hogyha bekerül egy közösségbe, tudja a társadalmi normákat.

Tisztelje, ha felnőttek beszélgetnek és ne szakítsa őket félbe! Az ovis gyerekem, amikor kér valamit, ötször rám kiabál, ha kell a kabátomat is rángatja, csak figyeljek már oda, miközben épp az apjával beszélek, s ha én nem ugrom első szóra, ugyanígy kezdi szólongatni az apját, s nincs tekintettel arra, hogy épp egymással beszélünk. Erre igazán mérges vagyok, hiszen tudnia illik, hogy megvárjuk amíg a másik fél befejezi a mondandóját. A türelmet, önfegyelmet is gyakorolni kell. A gyerekek hajlamosak arra, hogy ha hirtelen eszükbe jut valami, azonnal közöljék, pedig nem illik félbeszakítani a felnőtteket. A társas kommunikáció egyik alapszabálya, hogy hagyom, hogy a másik befejezze a mondandóját. Természetesen egy veszélyhelyzet kivétel, de az esetek többségében pusztán türelmetlenségről van szó a kicsik részéről.

Kérdezze meg, szabad-e! Ha vendégségben vagyunk, s jól neveltem a gyerekeim, akkor eszükbe sem jut hozzányúlni semmihez, játékhoz sem, ételhez sem, amíg nem kértek rá udvariasan a házigazdától engedélyt. A kisebbik fiam mindig enne, de még ő is kérdez előbb, s nem szolgálja ki magát az asztalon lévő mogyoróból. Nagyon remélem, hogy ezt a jó szokásukat megtartják.

A negatív véleményt nem kell mindig kimondani! Erre tipikus példa a postán sorban állva az előttünk várakozóra tett hangos megjegyzés, egy túlsúlyosabb hölgyre tett indiszkrét kérdés. A gyermekek őszinték, és az őszinteség néha kegyetlenségnek hat, pedig nem annak szánják, ettől függetlenül borzasztóan kellemetlen szituáció. A gyermekekkel meg kell értetni, hogy senkire nem tehetnek hangos megjegyzést, mert bántó és udvariatlan. Ha mondandója van, később négyszemközt elmondhatja a véleményét a szüleinek.

Zárt ajtón mindig kopogjon! Ezalatt nem csak az értendő, hogy kopog, mielőtt a szomszédhoz beszalad, hanem, hogy otthon is tisztelje meg a családtagjait azzal, hogy nem ront be sem a mellékhelyiségbe, sem a fürdőszobába, de még a hálószobába sem! Egy közösségbe kerülő gyermeknek előbb vagy utóbb meg kell tanulnia ezt a szabályt is.

Vannak társaságban kerülendő szavak és nem illő témák. Mert bizonyos szavakat és témákat kerülni illik a nyilvánosság előtt, ezeket most nem részletezem, de az én ovis fiam is simán közli a vendégek előtt az asztalnál, hogy ő most kakilni megy és majd segítsem kitörölni a fenekét…Na például erről illene leszoktatni, vagy legalábbis arra nevelni, hogy tudja, melyik az a közösség, amin belül még lehet erről beszélni, és melyik az, ahol már nem.

Nem csúfolódjon! Senkire nem aggatunk gúnynevet, nem csúfoljuk a másikat, nem vicces, neki sem esne jól. Tudnia kell a gyermekünknek, hogy szavaival súlyosan bánthat mást, ha mégis megtörténik, azonnal kérjen bocsánatot!

Törölje meg az orrát! Egyszerű és alap dolog, de egy gyerkőcnek nem feltétlen egyértelmű. Egy jó darabig megtörli anya, apa, az ovónő…aztán vége. Meg kell tanulnia ezeket a szükségleteket magának megoldani. Tudnia kell használni a szalvétát, a zsebkendőt, a vécépapírt.

Köszönés! Kezdhettem volna ezzel is, bár most jutott eszembe. Az első és legfontosabb benyomás. Ha megérkezünk, köszönünk, ha távozunk, köszönünk. Alap.

Anyám képzeljétek el, a mai napig odasuttog nekem, ha odalép egy ismerőse hozzánk, hogy „hangosan köszönj”. 38 éves vagyok, nem hiszem el, hogy erről nem tudom leszoktatni. A legrosszabb, hogy szerintem mindenki hallja, ahogy anyám rám szól. Vérciki. Mindegy. Az viszont való igaz, hogy a gyerekemnek tudnia kell, hogy illik köszönnie azoknak, akiket a szülei köszöntenek. Anélkül, hogy szólnom kelljen ezért. De ha a fiam majd 38 lesz, én tuti nem fogom mondogatni neki.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.