Akciós. Megveszed?
- Dátum: 2018.10.18., 14:18
- Martinka Dia
- 40 év alatt, akció, akciós, ár-érték arány, befolyásol., felesleges, felső, fizet, gyerek, használ, időszak, impulzusvásárlás, jövő, kedvezmény, kiárusítás, kinő, költekezés, kutatás, lakosság, leárazott, magyar, marketing, nők, olcsóbb, pizsama, reklám, ruha, százalék, szempont, szoknya, termék, tudatos, vásárlás, vitatkozni
Én meg. Sajnos meg. Vagy nem sajnos. Ha akciós, tudom, hogy használom és majd kelleni fog, akkor tuti. Ha lejárós, akkor is. Ha egyet fizetek - kettőt adnak, az is megéri. Még ha nem is kell. Ismerős?
Minden harmadik magyar rendszeresen vásárol fölösleges dolgokat - olvasom az interneten az egyik legfrissebb kutatás eredményét. A vizsgált időszakban – a felmérés szerint - tízből heten dobtak ki ételt, és 60 százalékunk olyan ruhát vett az elmúlt egy évben, amit csak egyszer vagy kétszer viselt. Az efféle költekezés a nőkre és a 40 év alattiakra jellemző leginkább, az egész országra kiterjedő reprezentatív kutatás szerint. Ebbe pont beletartozom, nő is vagyok, negyven alatti. (Ezt a kutatást talán a férjem rendelte meg?)
Ész nélküli költekezés vagy tudatos, akciókat figyelő, kedvezményeket követő tervezett vásárlás? Ez itt a kérdés. Az igazság az, hogy úgy vagyok vele: ha használjuk, fogyóeszköz, mindig jó, ha van otthon, s akciós, akkor számít bizony, hogy az a mosószer vagy öblítő éppen 20-25%-kal olcsóbb. A leárazott húsból is kétszer annyit veszek, elfér a fagyasztóban, úgyis szükség lesz rá, hát miért ne vegyem meg olcsóbban? Nem vagyok a pénztárcám ellensége, látom kevesebbe kerül most a felvágott és a banán, a gyerekpizsama is le van értékelve, s épp kinőtte a gyerek. De tudnám folytatni a sort könnyen.
Számomra ez tudatos vásárlás – bár a férjem szerint épphogy felesleges, igaz tény és való, csak egy joghurtért és felmosó fejért mentünk és öblítővel, banánnal, darált hússal, pizsamával távoztunk – de ezekre szükség lesz a közeli jövőben. De tény az is, hogy most nem kell és megvettem. Ezen sokáig lehetne vitatkozni.
Ha azért veszek meg egy ruhát, mert akciós, miközben úgy tuszkolom be a szekrényembe, vagy veszek egy negyedik szempillaspirált, az tény, hogy nem volt kulcsfontosságú, (persze mindig mindent meg tudok magyarázni) mint ahogy a harmadik tusfürdő sem otthon a kettő másik mellé, de hát akciós volt…
Vajon mi alapján vásárolunk?
Legtöbben általában az ár-érték arányt veszik figyelembe: a lakosság csaknem felénél ez a legfontosabb szempont, egynegyedük az akciós, vagy olcsóbb termékeket keresi. A kutatás azon részével egyetértek, hogy ha nem hordjuk a ruháink egy részét, akkor felesleges belőle még egy olyan darabot választani, a „majd egyszer felveszem” szoknyák és a „majd belefogyok” nadrágok sem érik meg az árukat. Hiába van épp nyári kiárusítás.
A kutatás szerint egyébként az előre nem tervezett impulzusvásárlásokat legtöbbször az üzletben kihelyezett termékek, akciók váltják ki. A reklámok és akciók befolyásoló hatása azonban már egy másik történet. De vajon hol a határ a tudatos vásárlás és a marketing befolyásolta költekezés között? Te tudod?
Miért félünk orvosi segítséget kérni?

Ha az egészségünkről van szó, a legtöbben arra vágyunk, hogy minél tovább megőrizzük. A jó hír az, hogy az orvostudomány jelenlegi állása szerint ez nem lehetetlen feladat. Ráadásul az életmódunk és a döntéseink meghatározó szerepet játszanak abban, hogy egészségesek maradunk-e életünk során. Az alábbi cikk arról szól, hogy hogyan őrizhetjük meg testi-lelki jóllétünket, valamint, hogy miért olyan nehéz mégis belépni a rendelő ajtaján szükség esetén.
Fenntarthatóság, kapcsolat és küldetés. Mire szolgál egy közösségi kávéház?

A kihasználatlan publikus épületek és a szabad szobák újraértelmezése egyre népszerűbb irány a rendezvényszervezésben. Az egyik lehetséges forma a közösségi kávéház, amely egyfajta kapcsolódási pontként is működhet. Ez a módszer a költséghatékonyság, a technikai háttér kihasználása és a társadalmi hasznosság szempontjából is előnyös. Ráadásul a legtöbb esetben a kávéházhoz többféle program is kapcsolódik, mint például a zenei estek és a közös vacsorák.
Hogyan maradjunk energikusak a kánikulában?

A nyár sokunknak egyet jelent a szabadsággal, a pihenéssel, a hosszú napsütötte nappalokkal és a várva várt programokkal. Azonban a rekkenő hőség, a párás levegő, a felborult napirend és a kikapcsolódás előtti hajtás könnyen kifacsarhat bennünket. Ha pedig lemerül az energiaszintünk, nehezebb élvezni azt, amiért mindennap dolgoztunk. Az alábbi cikkben arra kaphatunk választ, hogy hogyan őrizhetjük meg a lendületünket a júliusi forróság alatt.
A fürdőzés veszélyei – Amit mindenkinek tudnia kell

A fürdőzés nagyszerű kikapcsolódás, de csak akkor biztonságos, ha körültekintők vagyunk. Tartsuk be az alapvető szabályokat, figyeljünk egymásra, és ne kockáztassunk feleslegesen. A tudatosság életeket menthet!
Tanácsok kánikula idejére

Ugyan a néhány nappal ezelőtti napi esőzés nálunk adott némi felfrissülést, azonban a kánikulának ezzel nincs, vagy csak rövid időre van vége, hogyha visszatér a korábban tapasztalt szinte elviselhetetlen hőség, akkor fogadjuk meg a szakemberek tanácsait!