Menü

Akciós. Megveszed?

Én meg. Sajnos meg. Vagy nem sajnos. Ha akciós, tudom, hogy használom és majd kelleni fog, akkor tuti. Ha lejárós, akkor is. Ha egyet fizetek - kettőt adnak, az is megéri. Még ha nem is kell. Ismerős?

Minden harmadik magyar rendszeresen vásárol fölösleges dolgokat - olvasom az interneten az egyik legfrissebb kutatás eredményét. A vizsgált időszakban – a felmérés szerint - tízből heten dobtak ki ételt, és 60 százalékunk olyan ruhát vett az elmúlt egy évben, amit csak egyszer vagy kétszer viselt. Az efféle költekezés a nőkre és a 40 év alattiakra jellemző leginkább, az egész országra kiterjedő reprezentatív kutatás szerint. Ebbe pont beletartozom, nő is vagyok, negyven alatti. (Ezt a kutatást talán a férjem rendelte meg?)

Ész nélküli költekezés vagy tudatos, akciókat figyelő, kedvezményeket követő tervezett vásárlás? Ez itt a kérdés. Az igazság az, hogy úgy vagyok vele: ha használjuk, fogyóeszköz, mindig jó, ha van otthon, s akciós, akkor számít bizony, hogy az a mosószer vagy öblítő éppen 20-25%-kal olcsóbb. A leárazott húsból is kétszer annyit veszek, elfér a fagyasztóban, úgyis szükség lesz rá, hát miért ne vegyem meg olcsóbban? Nem vagyok a pénztárcám ellensége, látom kevesebbe kerül most a felvágott és a banán, a gyerekpizsama is le van értékelve, s épp kinőtte a gyerek. De tudnám folytatni a sort könnyen.

Számomra ez tudatos vásárlás – bár a férjem szerint épphogy felesleges, igaz tény és való, csak egy joghurtért és felmosó fejért mentünk és öblítővel, banánnal, darált hússal, pizsamával távoztunk – de ezekre szükség lesz a közeli jövőben. De tény az is, hogy most nem kell és megvettem. Ezen sokáig lehetne vitatkozni.

Ha azért veszek meg egy ruhát, mert akciós, miközben úgy tuszkolom be a szekrényembe, vagy veszek egy negyedik szempillaspirált, az tény, hogy nem volt kulcsfontosságú, (persze mindig mindent meg tudok magyarázni) mint ahogy a harmadik tusfürdő sem otthon a kettő másik mellé, de hát akciós volt…

Vajon mi alapján vásárolunk?

Legtöbben általában az ár-érték arányt veszik figyelembe: a lakosság csaknem felénél ez a legfontosabb szempont, egynegyedük az akciós, vagy olcsóbb termékeket keresi. A kutatás azon részével egyetértek, hogy ha nem hordjuk a ruháink egy részét, akkor felesleges belőle még egy olyan darabot választani, a „majd egyszer felveszem” szoknyák és a „majd belefogyok” nadrágok sem érik meg az árukat. Hiába van épp nyári kiárusítás.

A kutatás szerint egyébként az előre nem tervezett impulzusvásárlásokat legtöbbször az üzletben kihelyezett termékek, akciók váltják ki. A reklámok és akciók befolyásoló hatása azonban már egy másik történet. De vajon hol a határ a tudatos vásárlás és a marketing befolyásolta költekezés között? Te tudod?

A természet sokszínű csodája – a biodiverzitás jelentősége

A biodiverzitás fogalma magában foglalja az élővilág minden formáját és kapcsolatát – a legapróbb mikroorganizmusoktól a hatalmas emlősökig, a tengeri algáktól a trópusi esőerdők fáiig. A biodiverzitás nemcsak azt jelenti, hogy sokféle faj él a bolygón, hanem azt is, hogy ezek az élőlények együtt, egy összetett rendszerben működnek.

Miért hálás az agyad, ha nyelveket tanulsz?

Sokan azt hiszik, hogy új nyelvet tanulni csak gyerekkorban érdemes, pedig az agyunk felnőttként is elképesztően rugalmas. A nyelvtanulás nemcsak új szavakat és kifejezéseket ad, hanem valódi agytornát is jelent – javítja a memóriát, fejleszti a koncentrációt, sőt, még boldogabbá is tehet.

Amikor az ősz beköltözik az otthonunkba és a lelkünkbe is

Minden évszaknak megvan a hangulata, a vele járó illatok, színek, amik nem csak a fizikai megjelenésben fontosak, hanem a mentális egészségünkre is hatással vannak.

Körömtrendek 2025-ben: a stílus, ami a kezedben van

Az őszi körömdivat 2025-ben a természetesség, a melegség és a kreatív elegancia tökéletes egyensúlyát képviseli. Legyen szó mély bordóról, aranyló fényről vagy finom levélmintákról

Az ÚJ Nord étkezés – skandináviai szemlélet a tányéron

Minden nemzet étkezésének meg van az alapja, de itt egy újnak mondható szemlélet, ami a skandináv országokban egyre elterjedtebb.