Meseterápia
- Dátum: 2018.03.15., 21:56
- Boldizsár Ildikó, gonosz, gyerekek, hős, könyv, mese, mesék, meseterápia, Metamorphoses Meseterápiás Módszer, népmese, terápia
Egy véletlennek köszönhető, hogy a meseterápia a figyelmem középpontjába került. A könyvesboltban bolyongva egy olyan könyvet akartam vásárolni, ami más, mint amit eddig olvastam. Ami nem a szerelemről szól, ami nem egy unalmas történetet mesél el, ami nem kötelező olvasmány. Inkább egy olyan könyvet kerestem, ami tanít valamit, mégis mesés. Képes történetet úgy elmondani, hogy nem tudom azonnal, hogy mi fog történni. Hiszen a sablonos sztorikat már mindenki ismeri, hiába mások a szereplők.
Ekkor következett be a nagy szerelem Boldizsár Ildikó: Életválságok Meséi Mesekalauz Útkeresőknek című könyvével. Már az első pillanatban tudtam, hogy ez az, amit kerestem. Amikor megvettem, akkor csak annyit tudtam róla, hogy mesék vannak benne, amiket mindig valamiféle „kalauz” követ, illetve a hátoldalán lévő ajánlásból megállapítottam, hogy érdekes. Haza érve azonnal elkezdetem olvasni, és magába szippantott ez a világ.
Ki is Boldizsár Ildikó?
Boldizsár Ildikó nem más, mint a Metamorphoses Meseterápiás Módszer megalkotója, író, mesekutató, meseterapeuta. 1996 óta dolgozik meseterapeutaként, illetve önkéntesként felnőtteknek és gyerekeknek olvasott meséket a kórházban. De nem csak olvasni szereti a történeteket, hanem írni is. Első könyve 1991-ben jelent meg Amália álmai – Mesék a világ legszomorúbb boszorkányáról címmel. Ezt még számos kötet követte. Pályáját mesekutatóként kezdte a Magyar Tudományos Akadémia Néprajzi Kutató Intézetében. Kezdetben népmesékkel foglalkozott, majd 2016-ban tért vissza a kortárs mesékre. Emellett foglalkozott az oktatás és a mesék kapcsolatával is. Sok helyen tanított és tanít, ilyen például a budapesti Tanítóképző Főiskola, ELTE Bölcsészettudományi Karán, Pázmány Péter Katolikus Egyetemen, csak, hogy egy párat említsünk. Elmondhatjuk, hogy igen sokrétű az érdeklődési köre.
Mi is Metamorphoses Meseterápiás Módszer?
Ovidius:Metamorphoses (Átváltozások) című művéről kapta a nevét. Publius Ovidius Naso, római költő, akinek a fő műve volt az Átváltozások. Sok író merített ihletett belőle. A mű az idő és a változások kérdésével foglalkozik. Ahogy ez a módszer is a személyes életesemények mesék segítségével való, mitikus feldolgozásán alapszik és a cél az, hogy a változásokhoz szükséges testi, lelki dolgokat megteremtse. Egyszerűen a mese megmutatja a bajba jutott embernek a lehetőségeit, hogy megváltoztassa az elromlott életét. Ildikó a tapasztalatokat, a korházi felolvasásoknál gyűjtötte. Tízenöt év elméleti kutatás után fordult a gyakorlat felé, majd újabb tíz év tapasztalatai alapján dolgozta ki a módszert, melynek alapját a népmesék adják.
Ez a terápia a felnőtteket célozza meg. Egyénileg vagy kisebb csoportos előadásokon/ terápiákon lehet részt venni, ahol az egyén ráeszmélhet, hogy hol tart egy mesében, illetve milyen megoldást kínál a problémájára. Hiszen nem mindegy, hogy még csak a lencsét válogatjuk, vagy már öltözködünk indulva a bálba.
„ A meseterápiában a mese az iránytű és az orientációs pont. Kijelöli az irányt, megnevezi az elérendő célt: el kell jutni a „lakodalomig”, a szétzilálódott helyzetek, egyensúlyvesztett állapotok rendeződéséig.” /Boldizsár Ildikó: Életválságok Meséi Mesekalauz Útkeresőknek részlet a könyvből/
Magáról a könyvről
„Aki lemond a mesélésről, az lemond történeteiről, aki lemond történeteiről, az önmagáról mond le” – Odo Marquard
Ezzel az idézettel, illetve Szembefordulás a farkassal című indián mondával indul a könyv. Már ez is gondolkodásra sarkall minket. Majd egy kis bevezetést kapunk a meseterápia rejtelmeibe, illetve a mesékről tájékozódhatunk.
Az ember a váratlan helyzetekre mindig megoldást keresett, majd történetekbe zárta tapasztalatait, a problémamegoldás kulcsait. A mese tértől és időtől függetlenül nem csak a krízishelyzeteket mutatja meg, hanem a megoldást is. Gondoltad volna, hogy ha idegen nyelven hallasz egy mesét, arról rögtön meg tudod állapítani, hogy az mese? Úgy születünk, hogy a kódot magunkban hordozzuk. Nincs olyan élethelyzet, aminek ne lenne egy mesebeli párja. Például ha szomorú egy nő, akkor az párhuzamba vonható a mesebeli szomorú nővel. De a férfiak élethelyzeteire is találhatunk számtalan mesét.
A történet nem adja könnyen magát. Fel kell adnunk a racionális gondolkodásunkat és nem csak magát a történetet figyelni, hanem a mondanivalóját is. Fel kell tárnunk ezt. Ha kicsit jobban odafigyelünk, akkor megmutatja, hogyan ismerhetjük meg a segítőnket, mi a dolgunk a gonosz erőkkel, milyen feladatink vannak az életben, hogyan tudunk egy-egy életszakaszon áthaladni; végül pedig, hogy hogyan tegyük meg azt, amire mindenki más azt mondja lehetetlen.
Nagyapáink nem csak a világ történéseit akarták megmagyarázni a mesékben, hanem önmagukat és a másik embert is. A ma élő ember pedig felfedezi magát, ezekben a történetekben.
Ki a valódi hős? Kit nevezhetünk hősnek? Mi a teremtő képzelet? Ezekre a kérdésekre mind választ kapunk a könyvben. Illetve 53 mesét olvashatunk, amelyek a fejlődés, a szakaszok átlépése közben keletkezett életválságokat segítenek megoldani. A mesék után található „kalauz” pedig segít a mese feltárásában, a mélyebb mondanivaló megtalálásában, viszont ez csak inspiráció. A teljes egészhez, nekünk kell még dolgoznunk.
/Szerző és fotós: Kohajda Wentholin Loretta/
John Wick világa balettel újratöltve

A John Wick-filmek bűnös élvezetet jelentettek minden akciórajongónak. Ez a jelen állás szerint négy rész finom stílushullámzás volt a kaszkadőrök akcióorgiája, az extrém fegyverfetisizmus és a letisztult, maszkulin westernek botegyszerű dramaturgiája közt. Ennek oldalbordájából nőtt ki és szeretne méltó folytatás lenni a feminista párja, a Ballerina, amelyben Ana de Armas szövi újra és tovább a John Wick-moziuniverzum bérgyilkosokkal és titkos klánokkal teletűzdelt, videójátékszerű világát. A történet vajon megüti-e a szórakoztató elődök szintjét, és ez a törékeny, csinos nő eléggé meggyőző lesz-e gyilkológépszerepben? Ezekre kerestem a választ a moziban.
Mit ad a nézőknek a filmzene?

A filmek világa épp annyira szól a hangokról, mint a látványelemekről. A gondosan megkomponált dallamok képesek elmélyíteni a látványt, felerősíteni az érzelmeket, és egyedülálló módon bevonni a nézőt a történetbe. Gondoljunk csak Hans Zimmerre, a Dögkeselyű ikonikus dallamára, vagy éppen a nemrégiben megjelent A brutalista számaira. Vajon hogyan képes a hang és a vizuális tartalom együttese ennyire megragadó élményt nyújtani, és milyen utat járt be a filmzene, mire eljutott a mai státuszáig?
Tündék és ördögfiak nagyvásznon

Dargay Attila – a magyar rajzfilmgyártás ikonikus alakjának –, a Vuk és a Ludas Matyi alkotójának régi álma vált valóra. Vörösmarty Mihály költeménye, a Csongor és Tünde ötven év után végre animációs feldolgozást kapott. A művész figuratervei alapján készült, de a mai kor gyermekei számára talán kevésbé ismert mű, felveti a kérdést, hogy vajon mit üzenhet ez a modernizált klasszikus a kiskorú nézőknek és a szüleiknek, különösen, hogy a feldolgozás igazi hőse egy dialógíró, Speier Dávid?
A Karate kölyök koncepció még mindig eladható!

A Karate kölyök 1984-ben tarolt a vásznon, hiszen az idegen környezethez köztudottan csak a karate és a Puffin adhat erőt és mindent lebíró akaratot. Az alapkoncepció megmaradt. Ezúttal a két felejthető folytatás, a kedvelhető hat évados tévésorozat (Cobra Kai) valamint a kung-fura kihegyezett 2010-es Jackie Chan-nel fémjelzett remake-szerűség (inkább átirat) hibridje kerül a vászonra. A címe a sokatmondó: Karate kölyök - Legendák. Itt már a kínai szál, azaz mindenki Jackie-je, mint edző és az eredeti részek főhőse, a meglepően kisfiúsan öregedő Ralph Macchio segít egy fiatal pekingi harcosnak New Yorkban a harc által meglelni a világbékét.
Ez itt a Teltház helye!

Aki virtuóz komédiára vágyik, annak egy jó esély lehet a kikapcsolódásra a Játékszín Teltház című darabja, amely egy one-man show. Egy színész, Nagy Sándor alakítja Manhattan legfelkapottabb éttermének telefonos ügyfélszolgálatát, az asztalfoglalások főzsonglőrét. Emellett mivel ez egyszemélyes darab, így minden, közel negyven karaktert is ő elevenít meg. A sok humoros beszólás garantált, de vajon összeállt-e, ez az eredetileg kinn még 99-ben debütált mű egy önmagában is működő egységgé vagy szétfolyik a vicces karakterek bemutatása közepette? Ennek jártam utána.