Menü

Miért ringatja az anya a gyermeket a bal oldalon?

Úgy tűnik a tudományos világ képviselői megoldották annak problémáját, hogy az anyák miért a bal oldalukon szeretik ringatni utódaikat.

Ez a pozíció a jobb agyféltekét aktiválja, amely a kötődésben és a kommunikációban is feladatokat lát el. A „helyzeti aszimmetria” nemcsak az emberre jellemző, orosz kutatók szerint az állatoknál is megtalálható. Hasonló viselkedést figyeltek meg az anyjukat követő emlősöknél, például kenguruknál, lovaknál, rozmároknál és kardszárnyú delfineknél. A szentpétervári egyetem kutatója, Dr. Yegor Malashichev szerint ez a pozíció a túlélésben és a társadalmi kötődésben is segít. „Ha nincs vagy rossz a szemkontaktus, az újszülött jobb agyféltekéje nem aktiválódik.”

A szemkontaktusról…

Régóta ismeretes, hogy az emberek és a főemlősök hajlamosak arra, hogy a gyermekeiket a bal oldalon vigyék, főként az újszülött első néhány hetében. Erre számos magyarázat született már a fizikai kontaktustól kezdve – például, hogy a kicsi hallja anyjának szívverését – a gyakorlati előnyökig – így az anyának (ha jobbkezes!) marad egy szabad keze más feladatok elvégzésére. Néhány pedig azt sugallták, hogy szemkontaktushoz és annak agyra kifejtett hatásához kötődik.

Kutatók azt mondják, amikor az anya a gyermekét a bal oldalára veszi és szembenéz vele, a bal szemük közvetlenül egymás felé néz. Így a vizuális információ azonnal a jobb agyféltekébe kerül, amelynek olyan funkciók ellátásában is szerepe van, mint a figyelem, memória, érvelés, problémamegoldás (mindenben, ami a hatékony kommunikációhoz szükséges).

A vizsgálatokat embereken és 10 állatfajon is elvégezték: lovakon, rozmárokon, rénszarvasokon, antilopokon, keleti pézsmatulkokon, bárányokon, bálnákon, kardszárnyú delfineken és kengurukon. Azt találták, hogy a fiatal állatok az anyjuk jobb oldalához maradtak közel. Ez azt jelenti, hogy főleg a bal szemükkel nézték az anyjukat, amely által a jobb agyféltekéjük aktiválódott. Stressz esetén az anyák a bal szemükkel monitorozták, hogy a kicsinyeik jól vannak-e. Megfigyelték például azt, hogy ha egy hajóban közelítenek a kardszárnyú delfinek felé, akkor az anya az újszülött jobb oldalához úszik. Ez teljesen független volt attól, hogy a hajó melyik oldalukról közelítette meg őket. Továbbá azzal az elvárással is egyértelműen szembemegy, hogy az anya azzal védené meg kicsinyét, hogy közé és a hajó közé úszna.

Dr. Malashichev szerint a „helyzeti aszimmetria” jelensége egy ősi, alapvető mechanizmus, és érdemes lenne összefüggéseket keresni a csökkent anya-újszülött kapcsolat és például az autizmus között.

Forrás: www.bbc.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.