Menü

Csúcsélményeink

Egy átlagos őszi nap. Fogom a kisfiam kezét és sétálunk a ház körül. Semmi különös dolog nem történik. Amit érzek: öröm, béke, harmónia, pont jó így, ahogy van. Nincs tegnap, nincs holnap, csak most van.

Ritka pillanat, de felismertem. Igen, ez egy csúcsélmény. Bár pszichológiai szakkifejezésről van szó, nagyon találó és kifejező fogalom. Nem a külső körülmények a lényegesek, hanem az, hogy bennünk történik valami, valami nagyon jó, és azt nem akarjuk birtokolni, csak átélni szeretnénk és élvezni. Ezt úgy szokták mondani, hogy átadjuk magunkat a pillanatnak, az élménynek. Nincs tudatosság, nincs erőfeszítés. Nem zavarják észlelésünket félelmeink, gátlásaink, korlátaink.

Egy ilyen élmény önmagában nagyszerű, de hosszú távon is pozitív hatással van életünkre. Mivel nyitottabbá tesz minket, előrevisz a világ és önmagunk megismerésében is. A jó hír pedig az, hogy a csúcsélmények megélése nem bizonyos személyek kiváltsága csak. A szakemberek szerint az emberi természetben gyökerezik a csúcsélmények megélésének képessége.

Nem kell különleges helyszín, vagy időpont. Hiába minden akaratlagosság, tudatossággal ezekben a helyzetekben nem megyünk semmire. Egyesek ritkán tapasztalnak meg ilyen élményt, míg mások gyakrabban. Az biztos, hogy a csúcsélmények különlegesek és nagyon fontosak életünkben.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.