Menü

Fontos a munkára nevelés

Régen a munkavégzés természetes feladata volt a család minden tagjának, kezdve a legkisebb gyerekektől a nagyobbakig. Ma a legtöbb gyerek felmentést kap a házimunkák alól, vagy elve fel sem merül, hogy a tanuláson és a játékon kívül másfajta tevékenységet is kellene végezniük otthon.

Kapásból felvetődik az a magyarázat, hogy manapság a gyerekek amúgy is túl vannak terhelve az iskolai feladatok miatt, ezért megérdemlik a szabadidőt. A munkára nevelés (hasznos tevékenység végzése) azonban ott kezdődik, hogy a munkát nem büntetésként tüntetjük fel a gyerekek előtt. Fontos, hogy az otthoni feladatok is a gyerekek teendőinek természetes részét képezzék, és nem kell, hogy teljesen elhatároljuk a munkát a játéktevékenységektől.

Fontos, hogy a családi munkamegosztás hasonló terheket rójon a családtagokra, a gyerekeket is vonjuk be, a közös munkavégzés pedig nemcsak hasznos, hanem egyéb pozitív hatásai is lehetnek. Természetesen nem arról van szó, hogy leterheljük gyerekeinket, de tétlen időtöltésnek ne hagyjunk túl nagy teret!

Ahhoz, hogy az otthoni feladatokból a gyerekek is kivegyék a részüket, soha ne utasítsuk el a felajánlott segítséget, akkor sem, ha a gyermekünket még túl fiatalnak tartjuk az adott feladathoz. Ha valóban tényleg nem is fogja tudni megcsinálni, hagyjuk aktívan bekapcsolódni, részfeladatot végezni, és biztosítsunk sikerélményt azáltal, hogy elismerjük munkájukat.

Fontos, hogy a házimunkát ne elsősorban büntetésként végeztessük gyerekeinkkel, ugyanakkor az is lényeges, hogy ne fizessünk érte. Ezekkel a szülői hozzáállásokkal nem a munka szeretetére neveljük gyermekeinket, és gátoljuk, hogy saját belső igényük legyen a munkavégzésre. Ne legyünk túl kritikusak sem az adott munka elvégzésével kapcsolatban, vagyis ne várjuk el, hogy az adott feladatot pontosan úgy hajtsák végre, ahogy mi tennénk. Biztosítsunk szabad teret, ahhoz, hogy a gyerekek munkájukat hasznosnak, fontosnak érezzék és ne kényszernek.

Az érzelmi zsenik köztünk járnak – avagy miért nem elég az IQ a boldogsághoz

Képzeljék el, hogy van valaki, aki nem biztos, hogy ő a legokosabb a szobában, mégis mindenki szereti, vele könnyű beszélgetni, és valahogy mindig tudja, mit kell mondani. Ő az a típus, akinek nem esik nehezére kezelni a stresszt, empatikus, és nem omlik össze egy kritika hallatán sem.

A gyermekkori játék nyomai felnőttkorban

Sokszor azt hisszük, hogy a játék – általánosságban értve – csak a fiatalok számára szórakoztató. Holott a valóság éppen az ellenkezője, ugyanis a sport az egyik legfontosabb alap, amire a test és a lélek épül. Nem csupán szabadidős tevékenység, hanem a fejlődés motorja, ami már korán megtanít arra, hogyan bánjunk önmagunkkal, a szervezetünkkel és a másik emberrel.

Kell-e ma bölcsőde a gyerekeknek?

A kérdés, hogy meddig érdemes egy babát a saját környezetében nevelni, ma már nem csak a családok pénztárcáján múlik. Társadalmi, munkahelyi, sőt, identitásbeli kérdés is jellemzi ezt a témakört. Egyre több fiatal szülőnek kell eldöntenie, meddig maradjon otthon a kicsivel. Sokan már kétéves kor körül beíratják a bölcsődébe, hogy közösségben fejlődhessen, miközben ők visszatérnek dolgozni.

A tanmesék varázsa – mit tanul, amikor mesét hallgat a gyerek?

Sok szülő kérdezi ma: „Melyik mese való a gyerekemnek? Nem túl régimódi ez?” Én pedig azt mondom: épp ellenkezőleg. A tanmesék sosem mennek ki a divatból, mert az emberi lélek alapigazságait hordozzák. Lehetnek modern köntösbe bújtatva, színes képekkel vagy animációval, de a lényegük ugyanaz marad: segítenek embernek maradni egy gyorsan változó világban.

Miért hálás az agyad, ha nyelveket tanulsz?

Sokan azt hiszik, hogy új nyelvet tanulni csak gyerekkorban érdemes, pedig az agyunk felnőttként is elképesztően rugalmas. A nyelvtanulás nemcsak új szavakat és kifejezéseket ad, hanem valódi agytornát is jelent – javítja a memóriát, fejleszti a koncentrációt, sőt, még boldogabbá is tehet.