Menü

Fontos a munkára nevelés

Régen a munkavégzés természetes feladata volt a család minden tagjának, kezdve a legkisebb gyerekektől a nagyobbakig. Ma a legtöbb gyerek felmentést kap a házimunkák alól, vagy elve fel sem merül, hogy a tanuláson és a játékon kívül másfajta tevékenységet is kellene végezniük otthon.

Kapásból felvetődik az a magyarázat, hogy manapság a gyerekek amúgy is túl vannak terhelve az iskolai feladatok miatt, ezért megérdemlik a szabadidőt. A munkára nevelés (hasznos tevékenység végzése) azonban ott kezdődik, hogy a munkát nem büntetésként tüntetjük fel a gyerekek előtt. Fontos, hogy az otthoni feladatok is a gyerekek teendőinek természetes részét képezzék, és nem kell, hogy teljesen elhatároljuk a munkát a játéktevékenységektől.

Fontos, hogy a családi munkamegosztás hasonló terheket rójon a családtagokra, a gyerekeket is vonjuk be, a közös munkavégzés pedig nemcsak hasznos, hanem egyéb pozitív hatásai is lehetnek. Természetesen nem arról van szó, hogy leterheljük gyerekeinket, de tétlen időtöltésnek ne hagyjunk túl nagy teret!

Ahhoz, hogy az otthoni feladatokból a gyerekek is kivegyék a részüket, soha ne utasítsuk el a felajánlott segítséget, akkor sem, ha a gyermekünket még túl fiatalnak tartjuk az adott feladathoz. Ha valóban tényleg nem is fogja tudni megcsinálni, hagyjuk aktívan bekapcsolódni, részfeladatot végezni, és biztosítsunk sikerélményt azáltal, hogy elismerjük munkájukat.

Fontos, hogy a házimunkát ne elsősorban büntetésként végeztessük gyerekeinkkel, ugyanakkor az is lényeges, hogy ne fizessünk érte. Ezekkel a szülői hozzáállásokkal nem a munka szeretetére neveljük gyermekeinket, és gátoljuk, hogy saját belső igényük legyen a munkavégzésre. Ne legyünk túl kritikusak sem az adott munka elvégzésével kapcsolatban, vagyis ne várjuk el, hogy az adott feladatot pontosan úgy hajtsák végre, ahogy mi tennénk. Biztosítsunk szabad teret, ahhoz, hogy a gyerekek munkájukat hasznosnak, fontosnak érezzék és ne kényszernek.

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

A helyes kommunikàció egy pàrkapcsolatban

A kapcsolati kommunikáció minősége valóban döntő szerepet játszik a párkapcsolatok elégedettségében és tartósságában. Az érzelmeink, szükségleteink és vágyaink kifejezése lehetővé teszi, hogy mélyebb kapcsolatokat alakítsunk ki partnerünkkel. A hatékony kommunikáció nemcsak a verbális megnyilvánulásokat foglalja magában, hanem a nonverbális jeleket és a hallgatás képességét is.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.