Menü

„Megbolondult a gyerekem?”

A legtöbb szülő megijed, vagy csak furcsállja, de semmiképpen nem helyesli, ha azzal szembesül, hogy gyermekének képzeletbeli barátja van. Azonban ma már a pszichológia azt az álláspontot képviseli, hogy a gyerekek képzeletbeli társainak fontos szerepe lehet a személyiségfejlődésben.

A kutatások szerint a gyerekek 65 százalékának van képzeletbeli barátja, ez a fantáziajáték leginkább 3 és 7 éves kor között jellemző, de akár iskoláskorban is jelen lehetnek még a gyerekek életében a fantázia szülte társak.

Vagyis valójában egy természetes, élettani jelenségről van szó, mely fontos szerepet játszhat a gyerekek lelki egészsége szempontjából. A képzeletbeli barátok lehetnek kitalált vagy valós személyek, állatfigurák, tárgyak, vagy fantázialények is. Akár még azokat a plüssállatokat is ebbe a kategóriába sorolhatjuk, melyeknek a gyerek különleges szerepet tulajdonít, megszemélyesíti őket. Akár láthatatlan barátokról, akár kitüntetett figyelemmel és érzelemmel felruházott plüssállatokról van szó, a lényeg hogy többféle módon is segítenek a gyerekekben felgyülemlett feszültség oldásában. Egyrészt általuk olyan érzelmeket fejeznek ki, melyet más módon nem tudnának, megszemélyesíthetik félelmeiket, segítségükkel kompenzálhatják például az anya iránti hiányérzetet, a leválás időszakában.

Nem hiába, hogy az elképzelt barát jelensége a bántalmazott gyerekeknél különösen nagyarányú, hiszen menekülő utat, biztonságot nyújthat a gyerekek számára, de nemcsak nehéz élethelyzetben tölthetnek be fontos funkciót. Segítségükkel a gyerekek tét nélkül gyakorolhatnak társas szituációkat, segítőre, támogatóra találhatnak bennük, oldják a szorongást. Ezeken kívül úgynevezett alter-ego funkciót is betölthetnek, vagyis általuk a gyerekek olyan helyzeteket élhetnek meg, mely a valóságban számukra tiltott, illetve elérhetetlen.

De vajon mit kezdhet egy szülő ezzel a jelenséggel? Az is lehet, hogy pusztán unalomból születik meg a képzelt barát személye a gyerekben, de sokszor az érzelemkifejezésben, és a gyerek számára nehezebb élethelyzettel való megküzdésben segít. A legfontosabb, hogy a szülők elfogadják és megértsék ezt a jelenséget. A szakemberek szerint akár még aktívan részt is vehetünk ebben a fantáziajátékban, de manipulációra semmiképpen ne használjuk az elképzelt barátot.

A gyerek megteremti magának a fantázia segítségével a képzelt barátot, amikor szüksége van rá, és ha már nincs rá szüksége, elengedi. Szülőként csak akkor van aggodalomra okunk, ha ez a képzelt barát túlságosan beleavatkozik a valóságba is, illetve ha kifejezetten elszigeteli a gyereket másoktól, illetve egyéb tevékenységektől.

Forrás: Kádár Annamária(2012): Mesepszichológia- Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Fotó:
pixabay.com

Alvás a gyerekkel – együtt vagy külön?

Együtt vagy külön aludjunk? Legyen-e külön szobája a gyereknek? Gyermeket nevelő szülők körében ez az egyik legmegosztóbb kérdés. Két határozottan elkülönülő tábor áll egymással szemben.

Mi az az SZMK és mit takar az OSZSZ?

Általában az első szülői értekezleten október táján kéri fel az osztályfőnök a szülőket, hogy válasszanak maguk közül SZMK azaz Szülői Munkaközösségi tagokat és ugyanezt teszi az ovónő is az ovis szülőin, amikor OSZSZ (Óvodai Szülői Szervezet) tagokat választ.

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.