Menü

„Megbolondult a gyerekem?”

A legtöbb szülő megijed, vagy csak furcsállja, de semmiképpen nem helyesli, ha azzal szembesül, hogy gyermekének képzeletbeli barátja van. Azonban ma már a pszichológia azt az álláspontot képviseli, hogy a gyerekek képzeletbeli társainak fontos szerepe lehet a személyiségfejlődésben.

A kutatások szerint a gyerekek 65 százalékának van képzeletbeli barátja, ez a fantáziajáték leginkább 3 és 7 éves kor között jellemző, de akár iskoláskorban is jelen lehetnek még a gyerekek életében a fantázia szülte társak.

Vagyis valójában egy természetes, élettani jelenségről van szó, mely fontos szerepet játszhat a gyerekek lelki egészsége szempontjából. A képzeletbeli barátok lehetnek kitalált vagy valós személyek, állatfigurák, tárgyak, vagy fantázialények is. Akár még azokat a plüssállatokat is ebbe a kategóriába sorolhatjuk, melyeknek a gyerek különleges szerepet tulajdonít, megszemélyesíti őket. Akár láthatatlan barátokról, akár kitüntetett figyelemmel és érzelemmel felruházott plüssállatokról van szó, a lényeg hogy többféle módon is segítenek a gyerekekben felgyülemlett feszültség oldásában. Egyrészt általuk olyan érzelmeket fejeznek ki, melyet más módon nem tudnának, megszemélyesíthetik félelmeiket, segítségükkel kompenzálhatják például az anya iránti hiányérzetet, a leválás időszakában.

Nem hiába, hogy az elképzelt barát jelensége a bántalmazott gyerekeknél különösen nagyarányú, hiszen menekülő utat, biztonságot nyújthat a gyerekek számára, de nemcsak nehéz élethelyzetben tölthetnek be fontos funkciót. Segítségükkel a gyerekek tét nélkül gyakorolhatnak társas szituációkat, segítőre, támogatóra találhatnak bennük, oldják a szorongást. Ezeken kívül úgynevezett alter-ego funkciót is betölthetnek, vagyis általuk a gyerekek olyan helyzeteket élhetnek meg, mely a valóságban számukra tiltott, illetve elérhetetlen.

De vajon mit kezdhet egy szülő ezzel a jelenséggel? Az is lehet, hogy pusztán unalomból születik meg a képzelt barát személye a gyerekben, de sokszor az érzelemkifejezésben, és a gyerek számára nehezebb élethelyzettel való megküzdésben segít. A legfontosabb, hogy a szülők elfogadják és megértsék ezt a jelenséget. A szakemberek szerint akár még aktívan részt is vehetünk ebben a fantáziajátékban, de manipulációra semmiképpen ne használjuk az elképzelt barátot.

A gyerek megteremti magának a fantázia segítségével a képzelt barátot, amikor szüksége van rá, és ha már nincs rá szüksége, elengedi. Szülőként csak akkor van aggodalomra okunk, ha ez a képzelt barát túlságosan beleavatkozik a valóságba is, illetve ha kifejezetten elszigeteli a gyereket másoktól, illetve egyéb tevékenységektől.

Forrás: Kádár Annamária(2012): Mesepszichológia- Az érzelmi intelligencia fejlesztése gyermekkorban

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.