Menü

Egyen mákot az erős csontokért!

A mák az egyik legjobb csonterősítő! Érdekes módon erre a titokra egy szlovák temető feltárásakor ébredtek rá: az itt rég eltemetett emberek csontváza tökéletesen és megdöbbentően ép volt. A vizsgálatok kiderítették, hogy mindez a magas mákfogyasztásnak volt köszönhető - a mák a csallóközi terület egyik fő bevételi forrásának számított.

Bár sokan a tejtermékekre esküsznek csonterősítőként, és a csontritkulás megelőzése érdekében ennek fogyasztását javasolják leggyakrabban, a vizsgálatok szerint a rendszeres mák, vagy mákolaj fogyasztásával ennél sokkal kiválóbb hatást lehet elérni. A titok nem bonyolult, a mák ugyanis nagyon sok kalciumot, vasat, valamint folsavat tartalmaz. Így fogyasztása kismamáknak is kifejezetten ajánlott! Remélhetőleg már eltűnőben van az a nézet, hogy a mákfogyasztás kábító hatású – aki otthon evett mákos bejglit, tésztát, az tudja, hogy ez nem igaz (a kábító hatás eléréséhez nem a mákszemeket alkalmazzák). Ma már egyre több mákos recepttel találkozhatunk, így nem kényszerülünk csak a klasszikus mákos ételek fogyasztására.

Ráadásul megismerkedhetünk a mák több fajtájával (létezik kék, fehér és sárga mák is!), valamint kapható a mákolaj, ami koncentráltan tartalmazza a mák csonterősítő hatású részeit. Ugyanis a benne található anyagok megállítják a csontszövet leépülését, majd elkezdik azt újraépíteni. A pozitív hatás 6-16 hónap elteltével érzékelhető egyéntől és állapottól függően. A mákolaj bár nem olcsó (kb. 5000 Ft-ba kerülhet egy liter), pozitív hatása miatt megéri az árát. Felhasználható péksüteményekhez, salátákhoz, desszertekhez, palacsintához, fagylaltokhoz. Önmagában is finom, és a pozitív hatás eléréséhez már napi 1-2 kiskanálnyi mákolaj fogyasztása elegendő.

A mák eredetileg Indiából származik, de kis hazánkban népi eledelnek számít. A klasszikus fajtáján kívül a fehér mákot kedvelik leginkább, amelynek világos színe, kissé dióra emlékeztető íze sokak számára vonzó. 

Fotó:
pixabay.com

A nátrium-glutamát egészségre gyakorolt hatásai

A nátrium-glutamát, röviden MSG vagy E621 a világon legnagyobb mennyiségben használt ízfokozó adalékanyag, melyet az élelmiszeripar előszeretettel tesz bele a lehető legváltozatosabb ételekbe, a levesektől kezdve a sajton és a paradicsomszószon keresztül a húsfélékig. Kicsi az esélye annak, hogy egyáltalán nem fogyasztottunk MSG-t az elmúlt huszonnégy órában.

A sztívia ritkán hallott mellékhatásai

Levélkivonata háromszázszor édesebb, mint a répacukor, ellenben kalóriamentes, ezért gyakran ajánlják azok számára, akik szeretnék elhagyni a cukrot étrendjükből. Gyakran olvashatjuk viszont, hogy a steviának egészségünkre káros mellékhatásai is lehetnek, ezért nem mindenkinek ajánlott a fogyasztása.

Milyen a mikrobiom diéta?

„A fogyás a belekben kezdődik” – tartja a mikrobiom diéta, de pontosan mit is jelent ez az étrend, életmód, szemlélet?

Nyugtató gyógynövények stressz, szorongás ellen

Átérzem a stresszes napokat. Sokszor hiába a jótanács, „ne idegeskedj”, „ne vedd fel” „ne vedd magadra” „engedd el” „ne izgulj ezen” – bizony, aki stresszes helyzetben van, annak nem olyan egyszerű ezt csettintésre másként érezni.

Tudnivalók a dán diétáról

A dán diéta alatt meglepően hamar kopnak lefelé a kilók, a zsír- és szénhidrátbevitel jelentős csökkentése miatt. Bár rövid idő alatt szemrevaló eredményt garantál, meg is kell hozni érte az áldozatot. Van pár szigorú szabály, amit be kell tartanod, egyébként nem sikerül.