Menü

Evés, mint az ellenállás fegyvere

  • Dátum: 2014.12.10., 14:21

Ki gondolnál, hogy egy olyan természetes és egyszerű dolog, mint az étkezés, játszmává válhat és lehet akár az ellenállás eszköze is a gyerekeknél.

Amikor az evés nemcsak táplálkozást jelent a gyerekeknél, hanem többek között olyan alkupozíciót, mely által bizonyos dolgokat elérhetnek, vagy valami ellen lázadhatnak, akkor elsősorban a szülőknél kell keresni a probléma kulcsát.

Egy szülő teljesítményszorongása épp úgy rányomhatja bélyegét a gyerek evési szokásaira, mint az élet bármely más területeire. Ilyen esetekben kardinális kérdéssé válik, hogy a gyerek mikor, mennyit és mit eszik, ez a szülői frusztráció általában annak hatására sem csökken, ha külső szakértői vélemény szerint is (pl.: védőnő, háziorvos) megfelelően fejlődik a gyerek. Az étkezések akár komoly csatatérré válhatnak, hiszen a gyerekek hamar ráéreznek, hogy érdekérvényesítésük szolgálatába állíthatják, azzal hogy nem esznek, vagy nem akkor és nem annyit, amit a szülő szeretne vagy meghatároz.

Az evés elleni tiltakozás pedig az ellenállás eszköze is lehet egy olyan gyerek kezében, akinek túlzó szülői kontrollal, hétköznapiasabban zsarnoksággal kell szembenéznie. Ilyen esetekben a szülői kontroll nem feltétlenül a gyerek étkezési szokásaira irányul, hanem általában véve túlságosan beszabályozza a gyerek életét. Ha gyerek döntési köre jelentősen korlátozódik az erős kontrollt, vagy túlvédő magatartást mutató szülővel szemben, az énhatár védelmének egyetlen eszközévé a testsúly uralása válhat.

Fontos leszögezni, hogy nem minden evészavar hátterében a játszmák káros hatása áll, de érdemes odafigyelnünk arra szülőként, hogy az evés ne legyen több, mint táplálkozás

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.