A játék nem játék
- Dátum: 2014.11.24., 15:58
A játék komoly szerepet tölt be a gyermek fejlődésében – ezt szinte mindenki tudja, azt viszont már jóval kevesebben veszik tudomásul, hogy a játék elmaradása jelentős képességbeli, lelki és érzelmi visszamaradáshoz vezethet.
A gyermek már a születés előtt, a méhen belül is játszik. Ez a szituáció nekünk, felnőtteknek elég megfoghatatlan, viszont a játék fejlődésre ható fontosságát kiválóan szemlélteti. Az a gyermek, amellyel nem játszanak, vagy nincs lehetősége a játékra, lemarad.
Az első időszakban a csecsemő játéka saját maga, hangokat ad ki, mozog, s eközben el is kezdi környezete felfedezését. A cseperedő gyermekkel való játszás igazi odafigyelést igényel még akkor is, ha rendkívül egysíkúnak és egyszerűnek látszik. Először is, egyáltalán nem mindegy milyen hangon, milyen környezetben, milyen távolságból és mit mutatunk a picinek. Hogyan beszélünk hozzá és mennyire vagyunk türelmesek. A könyvek, a mesék, a szójátékok, az énekek mind-mind a játék és egyben a fejlődés részei.
De mi történik azokkal, akik ebben hiányt szenvednek?
Mind érzelmi szempontból, mind a képességek téren visszamaradás, alacsonyabb szintű aktivitás tapasztalható. A fejlődés megtörése természetesen felnőtt korban is tetten érhető, számos probléma vezethető vissza rá.
Fontos figyelembe venni azt is, hogy a játék nem játék, igenis komoly dolog, sokszor bizony (kis)embert próbáló feladat. Ez így van jól, soha nem szabad lebecsülni azt, amivel a gyermek önmagát le tudja foglalni.
Fotó:
pixabay.com
A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.
Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.
Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!
Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.
Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.