Menü

Fejlesszük játékosan babánkat!

Az első három életév kiemelkedő fontosságú a gyerekek értelmi fejlődése szempontjából, ezért szülőként ebben az időszakban is már fontos, hogy tervszerűen, tudatosan, de játékosan tanítsuk gyermekünket.

A csecsemő a szülei által megteremtett környezetben szerzi ismereteit önmagáról, különböző tárgyakról, testéről, és képességeiről. A családtagoktól érkező visszajelzések, interakciók bátorítják a csecsemőt a tanulásban, és egyúttal segítik őt a környezet megismerésében és az alkalmazkodásban is.

Nem is gondolnánk, hogy milyen fontos az első három év például a későbbi iskolai eredmények szempontjából. Kutatások szerint ez alatt az időszak alatt lehet leginkább fejleszteni a gyerek jövendő értelmi képességeit,és tanulási potenciálját.

Már egészen kicsi kortól fejleszthetjük babánkat, de nem kell bonyolult dolgokra gondolni, csupán tervezett játékos tevékenységekre, mindig a baba adott képességeihez igazodva. Fontos, hogy teret adjunk a baba önálló tevékenységeinek, ezeket általában ébredés előtt vagy után érdemes „időzíteni”. Ez a tevékenység leginkább a kiságyában történik, ahol önállóan elnézegetheti ágya fölé rakott játékokat. Ilyenkor a baba egyedül próbálgatja képességeit, ez is fontos tanulási tevékenység.

Aztán vannak irányítás nélküli játéktevékenységek, amikor ugyan mi adunk játékokat a baba keze ügyébe, de alapvetően ezekkel egyedül játszik.  A fejlesztő tevékenységek esetében pedig szintén nem kell nagy dolgokra gondolni, de érdemes ezeket ismétlődően, tudatosan beépíteni a baba napi tevékenységi körébe. Egészen pici korban ilyen lehet például, hogy éneklünk, amikor pelenkázzuk, illetve forgatjuk hasáról hátára és fordítva.

Hallását többek között olyan módon is fejleszthetjük, hogy lábára csörgőt teszünk, érzékműködésének fejlődését segítheti a masszázs, az általános fejlődés szempontjából pedig hasznos lehet, ha időnként magunkhoz vesszük, például amikor étkezünk.

Ahogy a baba nő úgy egyre több mindenre lesz képes, ezt figyelembe véve érdemes változtatni a napi tevékenységeket, midig újabb játékokkal bővíteni azt. Kicsi tudatossággal segíthetjük, hogy gyermekünk játékosan tanuljon meg tanulni, ami a későbbi tanulás szempontjából nagyon fontos lehet.

Fotó:
pixabay.com

A ballagás pillanatai

Májusban valami véget ér. Elballagnak a végzős középiskolás gyerekek. Nem is annyira gyerekek már talán. A padokat csend öleli körbe, és a falak között még visszhangzik a múlt. Ballagunk. Bár több, mint húsz éve tanárként tekintek rá, mint a ballagási műsor megszervezője és lebonyolítója, ám idén a végzősök búcsúja után a saját nagyfiam is elballag az általános iskolából. A ballagás több mint egy iskolai szertartás,1870 óta tartjuk számon a magyar diákélet egyik legfontosabb rítusaként.

Az örökké negatív testkép kamaszkorban

A serdülőkor egyik legfontosabb feladata az identitás alakítása, amelynek része nemcsak a jövőképpel való foglalkozás, de az önmagáról kialakított kép változása is. Intenzíven foglalkoztatja a kamaszokat, hogy kik ők, merre tartanak, milyen személyiségük van, és hogy, hogy néznek ki, azaz elég szépek-e, elég hasonlóak vagy éppen különbözőek a kortársaikhoz képest.

Tavaszi szünet gyerekekkel

Mindig kihívást jelent a szülőknek a szünidőben lekötni a gyermekeket, tartalmas programmal kitölteni a szünetet. Ha egy gyerek unatkozik, rosszalkodni kezd, „nyűglődni”, testvéreivel veszekedni vagy a szüleit nyúzni, ezt elkerülendő a következő tippekkel készültem!

Milyen veszélyekkel jár a digitális tér a gyerekekre nézve?

A digitális tér veszélyeiről beszélgettünk a helyi rádiónk egyik adásában, ez pedig különösen aktuális és fontos téma, hiszen a gyerekek számára számos különböző aspektust érintenek.

Digitális autizmus avagy amikor az okostelefon ott van a babakocsiban

Autizmushoz hasonló viselkedést okozhat a gyerekeknél a túl sok képernyőidő – hívták fel a figyelmet szakértők a problémára! Ha belegondolunk, hogy egy-két évtizeddel ezelőtt még a képernyők előtt töltött idő hossza mennyi volt és mennyi ma, sajnos könnyen beláthatjuk, hogy a digitális világnak negatív hatásai is vannak, különösen a gyerekekre nézve.