Menü

Fejlesszük játékosan babánkat!

Az első három életév kiemelkedő fontosságú a gyerekek értelmi fejlődése szempontjából, ezért szülőként ebben az időszakban is már fontos, hogy tervszerűen, tudatosan, de játékosan tanítsuk gyermekünket.

A csecsemő a szülei által megteremtett környezetben szerzi ismereteit önmagáról, különböző tárgyakról, testéről, és képességeiről. A családtagoktól érkező visszajelzések, interakciók bátorítják a csecsemőt a tanulásban, és egyúttal segítik őt a környezet megismerésében és az alkalmazkodásban is.

Nem is gondolnánk, hogy milyen fontos az első három év például a későbbi iskolai eredmények szempontjából. Kutatások szerint ez alatt az időszak alatt lehet leginkább fejleszteni a gyerek jövendő értelmi képességeit,és tanulási potenciálját.

Már egészen kicsi kortól fejleszthetjük babánkat, de nem kell bonyolult dolgokra gondolni, csupán tervezett játékos tevékenységekre, mindig a baba adott képességeihez igazodva. Fontos, hogy teret adjunk a baba önálló tevékenységeinek, ezeket általában ébredés előtt vagy után érdemes „időzíteni”. Ez a tevékenység leginkább a kiságyában történik, ahol önállóan elnézegetheti ágya fölé rakott játékokat. Ilyenkor a baba egyedül próbálgatja képességeit, ez is fontos tanulási tevékenység.

Aztán vannak irányítás nélküli játéktevékenységek, amikor ugyan mi adunk játékokat a baba keze ügyébe, de alapvetően ezekkel egyedül játszik.  A fejlesztő tevékenységek esetében pedig szintén nem kell nagy dolgokra gondolni, de érdemes ezeket ismétlődően, tudatosan beépíteni a baba napi tevékenységi körébe. Egészen pici korban ilyen lehet például, hogy éneklünk, amikor pelenkázzuk, illetve forgatjuk hasáról hátára és fordítva.

Hallását többek között olyan módon is fejleszthetjük, hogy lábára csörgőt teszünk, érzékműködésének fejlődését segítheti a masszázs, az általános fejlődés szempontjából pedig hasznos lehet, ha időnként magunkhoz vesszük, például amikor étkezünk.

Ahogy a baba nő úgy egyre több mindenre lesz képes, ezt figyelembe véve érdemes változtatni a napi tevékenységeket, midig újabb játékokkal bővíteni azt. Kicsi tudatossággal segíthetjük, hogy gyermekünk játékosan tanuljon meg tanulni, ami a későbbi tanulás szempontjából nagyon fontos lehet.

Fotó:
pixabay.com

Mindent a diszprexiáról

A programozott mozgásokban, melyek a csecsemő idegrendszeri érésétől függnek (pl.: kúszás, mászás), általában még nincsenek feltűnő eltérések. Később a kisdedkorban fejlődik a szenzoros érzékelés és integráció (szenzomotorika: az észlelés és a cselekvés egysége). A fejlődési diszpraxia a szenzoros integráció zavarainak egyfajta megnyilvánulása.

Ártalmatlannak tűnő, ám veszélyes dolgok a kiságyban

Lehet, hogy veszélytelennek, ártalmatlannak tűnő játékok és kiegészítők, ám valójában veszélyes dolgok, amiket feltétlen tartsunk távol a kiságytól, mikor a babánkat letesszük aludni.

Tényleg létezik a középső gyerek szindróma?

Okos elsőszülött vagy elhanyagolt középső esetleg traumatizált legkisebb gyerek? Mit mutatnak a statisztikák a születési sorrendről és a gyermek tulajdonságairól, habitusáról.

10 illemszabály, amit a gyereknek is tudnia kell

Mire tanítsuk a gyermekünket kiskorától kezdve, mely illemszabályokat illik tudnia? Természetesen a legjobb tanítás, ha a gyerek látja tőlünk a helyes viselkedést, hiszen öntudatlanul leutánoz minket.

5 kreatív szülő-gyerek program, ami a gyerekek fejlődését is segíti

Az együtt töltött minőségi idő semmivel sem pótolható a gyerekek szellemi és mentális fejlődése szempontjából, ráadásul a közös programok a szülőknek is segítenek a töltekezésben. Legyen szó például közös sütés-főzésről, meseolvasásról vagy mesehallgatásról, ezek a tevékenységek mind segítenek elmélyíteni a szülő és a gyerek közötti kötődést, támogatják a kicsik fejlődését, és nem utolsó sorban rengeteg boldog közös emléket is begyűjthetnek velük.